کشتی گیله مردی نوعی ورزش همراه با آداب و رسوب بومی است، در این رشته ورزشی روحیه پهلوانی و جوانمردی حکمفرمااست و طرفداران زیادی میان گیلانی ها دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، کشتی گیله مردی نوعی ورزش همراه با مراسم محبوب در بین مردم گیلان است که دارای آداب رسوم خاص است دراین رشته ورزشی روحیه پهلوانی، فتوت و جوانمردی حکمفرمااست و طرفداران زیادی در بین مردم استان دارد حضور پرشور مردم در برگزاری کشتی گیله مردی اثبات کننده محبوبیت این ورزش قدیمی در بین مردم گیلان است .

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

در این ورزش کشتی گیران ابتدا به صورت گروهی باهم رژه می‌روند و دست شان را به ترتیب با رسیدن به نقطه پایان رژه که همان انتهای زمین است با زانوو دهان و پیشانیشان در تماس قرار می‌دهند و مراسم نیایش را به جا می‌آورند .

کشتی گیله مردی دارای فنون‌های متفاوتی است که سبیل توکی، پسالنگ، تک موشت، سر جیگیر، سرفشان، دس به لنگ، دس به چکره، ران پوشی را می‌توان از جمله فنون کشتی گیله مردی نام برد .

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

بزرگان گشتی گیله مردی وریش سفیدان محلی این ورزش را از تفریحات مردم گیلان در شب‌های بلند تابستان و بهار می‌دانند و عنوان می‌کنند در فصل تابستان کشاورزان گیلانی که پس از پایان برداشت برنج و اوقات فراغت و یا حتی در بین مراحل کار کشاورزی فرصتی مناسبی بدست می‌آوردند پیشنهاد برگزاری گشتی گیله مردی را به لیدر‌های یا برگزار کنندگان این رشته می‌دادند و این ورزش در مناطق‌های مختلف استان برگزار می‌می شد و افراد مختلفی از روستا‌های دور دست فرسنگ‌ها راه را با اسب، موتوری سیکلت وسایل‌های دیگر کشاورزی همچون تیلیر و تراکتور و یا حتی پیاده طی می‌کردند تا یک یا چند شبی را با دیدن گشتی گیله مردی روحیه خود را نوازش دهند.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

در ادوار گذشته کشتی گیله مردی در مراسمات عروسی هم برگزار می‌شد وافراد صاحب نام روستا برای اینکه عروسی فرزندان خود را جذاب کنند و به عنوان یادگار در روستای ثبت کنند در مراسمات کشتی گیران صاحب نام و مطرح را دعوت می‌کردند و کشتی گیران در مراسمات عروسی با رژه سنتی به رقبایشان سلام می‌دادند و با برگزاری کشتی بر جذابیت عروسی می‌افزودند.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

کشتی گیران کشتی گیله مردی در گذشته از جایگاه رفیعی برخوردار بودند و از آن‌ها در روستا‌ها با نام پهلوان یاد می‌شد.

در گذشته کشتی گیری که تمام رقبای خود را در میدان کشتی حذف می‌کرد یک راس گاو، اسب، گوسفند یا شال ابریشمی هدیه می‌گرفت.

محمد رضا قربانی رئیس انجمن کشتی گیله مردی گیلان درزمینه ترویج و رونق این کشتی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در استان گیلان ۲۰۰ کشتی گیر کشتی گیله مردی ساماندهی شده اند که از این تعداد ۱۰۰ نفر بصورت حرفه و فعال در عرصه‌های و میادین مختلف کشتی گیله مردی در استان فعالیت دارند .

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

او افزود: قبلاً کشتی گیله مردی بصورت یک بازی بومی محلی همچون قیش بازی، گردو بازی بود، اما با پی گیری و با توجه به استقبال و سوابق کشتی گیله مردی توانستیم آن را به عنوان یک رشته ورزشی ثبت کنیم.

قربانی تصریح کرد: در گذشته کشتی گیله مردی در فصل تابستان و بهار با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی برگزار می‌شد، اما اکنون با وجود سالن‌های ورزشی سر پوشیده این کشتی در تمامی فصل سال برگزار می‌گردد و هرشب تعداد کثیری از افراد برای دیدن این ورزش محبوب و دیرینه حضور دارند .

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

اوادامه داد: گشتی گیله مردی همچون گذشته سنت خود را حفظ کرده است و هنوز مثل گذشته با نیایش پهلوانان شروع می‌شودو کشتی گیربرای انتخاب حریف زیر پای حریف دست می‌زند و جلو افراد پیش کسوت یا جمعیت حاضر سنت پرش را انجام می‌دهد و شرکت کنندگان برای حمایت از ورزشکاران این رشته به برنده رقابت دوران می‌دهند.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

رئیس انجمن کشتی گیله مردی گیلان ادامه داد: برای رونق هر ورزشی حمایت از پیش کسوتان در ترویج آن رشته ورزشی موثر است ما هم برای حمایت از پیش کسوتان با تشکیل کمیته ویژه پیش کسوتان بصورت هفتگی از پیش کسوتان این رشته عیادت و دلجویی می‌کنیم و احیاناً اگر نیازمند کمکی باشند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

قربانی تصریح کرد:کشتی گیله مردی از محبوبیت خاصی در بین مردم گیلان دارد و با توجه به اینکه سال‌ها از قدمت آن می‌گذرد محبوبیت ان روز به روز افزوده می‌شود که حضور پر شور مردم بخصوص جوان‌ها در این ورزشگاه اثبات کننده این ادعا است.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

شاپور معینی یکی از پیش کسوتان کشتی گیله مردی که سال‌ها در این عرصه حضور داشته و کشتی‌های ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته است در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از سن ۵ سالگی وارد عرصه کشتی گیله مردی شدم و کشتی را از پدر خود که سال‌ها در کشتی گیله مردی به عنوان کشتی گیر فعالیت داشت آموخته ام.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

او افزود: اولین قهرمانی را در سن ۱۶ سالگی در کشتی کسب کردم و ۳۸ سال هم به عنوان کشتی گیر در عرصه کشتی گیله مردی حضور دارم.

معینی ادامه داد: در گذشته کشتی گیله مردی از از جذابیت‌های مراسمات عروسی بوده است و بنده سال‌ها در عروس‌ها کشتی گرفته ام همچنین در میدان کشتی گیله مردی به عنوان یک حریف حضور داشتم و در آن زمان رسم به این شکل بود که هرکسی حریف خود را در میادین کشتی حذف می‌کرد اسب، گاو، گوسفند هدیه می‌گرفت که بنده خیلی از این جایز‌های را دریافت کرده ام.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

معینی ادامه داد خیلی افراد از کشتی گیله مردی به کشتی آزاد رو آوردند که فردین معصومی برادر من نمونه این کشتی گیران است

عباس کشفی خواه یکی دیگراز کشتی گیران منطقه سنگر شهر ستان رشت هم در گفتگو با خبرنگار با شگاه خبرنگاران جوان گفت: کشتی گیله مردی ریشه در آداب و سنن گذشتگان ما دارد و باید با تلاش، همدلی و همفکری این ورزش باستانی گیلان را حفظ کنیم.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

او افزود: بنده از سن ۱۳ سالگی کشتی گلیه مردی را شروع کردم و کم کم به کشتی آزاد گرایش پیدا کردم، ولی همچنان در گشتی گیله مردی هم فعالیت دارم و ۲۵ سال است که در این عرصه حضور دارم و امروز به عنوان یکی از متولیان و برگزار کنندهدر کشتی گیله مردی همکاری دارم

رحیم پورطالبی، یکی ازکشتی گیران، حامیان و برگزار کنندگان کشتی گیله مردی در شهرستان رشت گفت: سال‌ها در عرصه کشتی فعالیت دارم و امروز با توجه به اینکه به عنوان یکی از مسئولین شهر سنگر می‌باشم در راستای حمایت از این ورزش قدیمی و ترویج کشتی گیله مردی که ریشه در آداب رسوم گذشته ما دارد به عنوان مسئول برگزاری حضور دارم و معتقد هستم فرهنگ هر استان و کشوری با حفظ آداب رسوم و فرهنگ گذشته آن حفظ می‌شود.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

پور طالمی ادامه داد: بنده هرساله چند برنامه کشتی گیله مردی در شهر سنگر و شهرستان رشت برگزار می‌کنم که مورد استقبال جمع کثیری از مردم گیلان قرار می‌گیرد که انگیزه بنده را در راستای برگزاری مراسم بیشتر، مضاعف‌تر می‌کند.

اما یکی از برنامه‌های که بر جذابیت کشتی گیله مردی می‌افزاید گزارشگری کشتی گیله مردی است که اکثراً شخص گزارشگر به بیان توانمندی کشتی گیر با زبان شعر می‌پردازد.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

اکبر عابدین پور از گزارشگران کشتی گیله مردی که ۸ سالی است در این عرصه فعالیت دارد در گفت گو با خبرنگار ما گفت: پدر من سال‌ها در میدان کشتی گیله مردی کشتی می‌گرفت و من کشتی را از او فرا گرفتم، اما پس از مدتی که توان کشتی گرفتن را نداشتم و به گزارشگری در کشتی گیله مردی هم علاقمند بودم وارد عرصه گزارشگری کشتی گیله مردی شدم وی ادامه داد شخص گزارشگر با ید دارای صدا رسا برخوردار باشد و ادبیات کشتی گیله مردی را بشناسد چرا که باید با ادبیات همین کشتی از کشتی گیر دعوت کند تا در میدان حضور یابد ومهمتر از همه علاقمند به گشتی باشد و کشتی گیران را بشناسند و تا اندازه با سوابق آن‌ها اشنایی داشته باشد.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

او ادامه داد: در اکثر مناطق گیلان که کشتی برگزار می‌شود به عنوان گزارشگر در آن حضور دارند و سعی میکنم با بیان شعر پرمحتوا به تشویق کشتی گیر و ترویج این رشته ورزشی بپردازم.

کشتی گیله مردی از ورزشی محبوب دربین مردم گیلان

کشتی گیله مردی از ورزش باستانی و استان گیلان است که قدمت آن به قرن چهارم هجری بر می‌گردد این ورزش در دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.

گزارشگر:علی کاظمی

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.