کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:سازمان‌های حقوق بشری و نهاد‌های بین‌المللی با قید فوریت تعرض به مسلمانان هند را بررسی کنند.

استمرار تنش‌ها در هند، منجر به ظهور جریان‌های افراطی می‌شودکیومرث یزدان‌پناه استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بروز تنش‌های اخیر مسلمانان در هندوستان اظهار کرد: انتشار تصاویر دلخراش از کشتار مسلمانان در هند، دل هر انسانی اعم از مسلمان و غیر مسلمان در جهان را به درد می‌آورد.

او ادامه داد: هند برای زندگی تمام اقوام در محدوده سرزمینی خود احترام و ارزش قائل است و قانون متناسب با فرهنگ آنها را در اختیار دارد، در نتیجه اتخاذ رویه نادرست و شکستن هنجار‌ها و سنت‌های رایج در این کشور به واسطه ابلاغ قانونی تحت عنوان« قانون تابعیت» می‌تواند تنش‌زا و آسیب زننده باشد، این قانون در راستای القای تبعیض نژادی افراطی است.

یزدان‌پناه تاکید کرد: استمرار برخوردها با مسلمانان و گسترش آن به سایر مناطق هند می‌تواند عاملی برای افزایش هرج و مرج ها باشد، ما در سال‌های اخیر شاهد حوادث تلخی در شرق آسیا و میانمار بودیم که اقدامات تجاوزکارانه‌ و  فجایع بسیار وحشتناکی را علیه  مسلمانان رقم زد و این درحالی است که آنها  تنها دو درصد از جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: در کشوری مانند هند که نزدیک به ۲۰۰ میلیون مسلمان در آن زندگی می‌کنند، باید  راهکاری برای ممانعت از گسترش افراط گرایی درنظر گرفته و در قانون جدید که مسلمانان را از اعطای اصل تابعیت مستثنی کرده تجدید نظر شود. استمرار این روند نه تنها هند را دچار چالش می‌کند، بلکه  ممکن است روابط کشور‌های اسلامی را با دهلی مخدوش و زمینه را برای اختلاف عقیده، کج اندیشی و آشوب در قاره آسیا فراهم کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به افزایش تنش‌ها در آسیا اظهار کرد: کشورهای آسیایی با مداخله قدرت‌های بیگانه به تازگی درگیر انواع کشمکش‌ها و خشونت‌های قومی، نژادی و مذهبی بوده اند. به همین دلیل هم  سازمان‌های حقوق بشری و نهاد‌های بین‌المللی با قید فوریت باید به این مسئله ورود کرده و اجازه استمرار خشونت علیه مسلمانان در هند را ندهند، اگر این رویه ادامه شاهد ظهور جریان‌های افراطی در شبه قاره با پیش زمینه‌های افراط گرایی هندویی هستیم.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: نهاد‌های بین المللی از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی باید در قبال مسلمانان هند اقدامات بازدارنده‌ای را انجام دهند تا دیگر شاهد تعرض به آنها در هندوستان نباشیم.

خشونت‌ها در دهلی نو هفته گذشته پس از آنکه معترضان به اصلاح قانون شهروندی هند اقدام به مسدود کردن خیابان در نزدیکی ایستگاه مترو جعفرآباد واقع در شمال شرق دهلی نو کردند، آغاز شد. بر اثر خشونت‌های یک هفته‌ای علاوه بر کشته شدن ۴۶ تن، بیش از ۳۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شدند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با محکوم کردن موج خشونت سازمان یافته علیه مسلمانان هند نوشت: ایران قرن‌ها دوست هند بوده است. از مقامات هند می‌خواهیم که رفاه «همه» هندی‌ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدم‌کشی بی‌معنا ادامه یابد، مسیر پیش رو باید بر اساس گفت‌وگو و حاکمیت قانون باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار