دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: گسترش و تعميق همكاری های دوجانبه در مبارزه با مواد مخدر به نفع و مصلحت کشورهای منطقه بسیار اهمیت دارد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه شصت و سومین اجلاس سالیانه کمیسیون مواد مخدر در مقر سازمان ملل متحد در وین با شهریار خان آفریدی وزير مبارزه با مواد مخدر جمهوري اسلامي پاكستان دیدار کرد و گفت: روابط نزديك دو كشور ايران و پاكستان بر پايه اصل برادري و دوستي استوار است و اين روابط در همه زمينه‌ها رو به گسترش است.

وی افزود: همسايگي دو كشور با سابقه دوستی ديرينه، يك فرصت منطقه‌ای و بین‌المللی است كه بايد از آن در جهت منافع مشترك استفاده كرد و سابقه تاريخی حاكی از بهره‌مندی از اين فرصت‌هاست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در عرصه بین‌المللی نيز همانند گذشته بايد حامی يكديگر باشيم. در مورد توقف كشت و توليد مواد مخدر در افغانستان، قريب به دو دهه شاهد حضور نيروهای كشورهای غربي بوده‌ايم. حضوری كه حداقل در انجام مأموريت تعريف شده مقابله با مواد مخدر، نه تنها ناموفق، بلكه دارای نتيجه معكوس معناداری بوده است.

مؤمنی گفت: در چنين شرايطی كه همچنان نيروهای خارجی علاقه‌مند به حضور خود در اين منطقه هستند، گسترش و تعميق همكاری های دوجانبه و سه‌جانبه بسیار اهمیت دارد و عملاً در جهت برقراری و تقویت ثبات و امنيت به نفع و مصلحت كشورهای منطقه‌ است.

وی افزود: متأسفانه قاچاقچيان مواد مخدر، افزون بر تلاش برای قاچاق مستقيم مواد به ايران، قلمرو پاكستان را نيز مسير امنی برای قاچاق مواد به ايران می‌دانند و از اين لحاظ ما تحت فشار هستيم و انتظار داريم كه نهادهای ذی ربط مقابله‌ای پاكستان، ضمن تشديد كنترل در استان‌های هم‌مرز دو كشور، با نيروهای ما نيز همكاري نزديكی داشته باشند تا با اين اقدام آن‌ها مقابله لازم انجام شود.

دبیرکل ستاد گفت: در چند سال اخير قاچاقچيان مواد مخدر تمايل فراوانی برای استفاده از مسير دریایی دارند و از اين بابت بنادر ما و شما مورد تهديد هستند. لذا مناسب است، در اين زمينه نيز دو کشور به همکاری بپردازند.

مؤمنی افزود: هر دو كشور در معرض پیامدهای منفی ناشی از كشت و توليد و قاچاق مواد مخدر در افغانستان می‌باشند و ترديدی نيست که هر كشور مستقلاً در اين ارتباط برنامه‌هایی را برای مقابله، طراحی نموده و در دست اجرا دارد. لكن در اثربخشی این اقدامات منوط به جلب همكاري افغانستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر، است.

وی ادامه داد: همكاری سه كشور در قالب ابتكار سه جانبه در حوزه كنترل و مديريت مرزهای مشترك و مقابله با معضل مواد مخدر، يك ظرفيت بالقوه است كه عليرغم دستاوردهای خوبی كه داشته، استفاده چندانی از آن نمی‌شود. کارشناسان سه کشور بايد در نشست آتی، آسیب‌شناسی كنند تا از طريق جلب حمايت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و تأمين مساعدت‌های فنی و تجهيزاتی توسط کشورهای کمک‌کننده، اين ابتكار تقويت شود.

دبیرکل ستاد گفت: جمهوری اسلامی ايران در سطح دو جانبه نيز برای همكاری های مرزی، اطلاعاتی و عملياتی با پاکستان با هدف شناسایی و ضربه زدن به باندهای بین‌المللی قاچاق مواد مخدر، آمادگی لازم را دارد.

مؤمنی گفت: در حوزه كاهش تقاضا، نیز ايران از ظرفیت‌های بالا و تجربيات خوبی برخوردار است كه آماده‌ایم به موازات همكاری های سه‌جانبه  به‌صورت دوجانبه نيز در اختيار شما قرار دهيم. در اواخر سال 2019 ميلادی در تهران با همکاری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین «مركز منطقه‌ای ظرفیت‌سازی و پژوهش در درمان اختلالات ناشی از مصرف مواد» راه‌اندازی شد که محمل خوبی برای همکاری‌ها در زمینه کاهش آسیب بین دو کشور است.

گفتنی است؛ در این دیدار طرفین بر گسترش روابط تاریخی، دینی و مذهبی دو کشور و نیز اراده دو کشور برای افزایش همکاری‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید و ابراز امیدواری کردند که در همه حوزه‌ها از جمله کاهش تقاضا با یکدیگر همکاری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار