راه کار هایی برای حفظ روان در زمان های بحرانی بر اساس دستورالعمل‌های ارسالی از وزارت بهداشت وجود دارد که انجام آن ها به شهروندان کمک می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در این روز‌ها با توجه به شیوع ویروس کووید-۱۹ ممکن است برای برخی از ارائه دهندگان خدمت نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی را ایجاد نماید که این امر خطر ابتلا به بیماری، نگرانی از آسیب اطرافیان، بارکاری سنگین، مشاهده رنج و درد بیماران از جمله این نگرانی‌ها است به طوری که همین موارد تنش زا می‌تواند فرد ارائه دهنده خدمت را هم از لحاظ جسمی و هم روانی تحت تاثیر قرار دهد.

در همین زمینه و بر اساس دستورالعمل‌های ارسالی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه می‌شود کارکنان ارائه دهنده خدمات برای سازگاری بهتر در بحران به موارد ذیل دقت  کنند.  

۱- نشانه‌های استرس را در خود بشناسید. هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان میدهیم، آگاهی به نشانه‌های جسمی و ذهنی اضطراب اولین قدم در مدیریت آن است برای مثال تحریک پذیری، عصبانیت و از کوره در رفتن، بیخوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، و حالت تهوع و سایرمشکلات گوارشی از علایم اضطراب است.

۲- در شرایط بحرانی افراد واکنش‌های متفاوتی دارند مانند اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمی و دوگانگی، یا احساس کرختی، به خاطر داشته باشید در بحران‌ها معمولا اتفاق‌ها غیرطبیعی هستند، اما اکثرا واکنش‌های افراد طبیعی است. به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن، یا غیرطبیعی بودن نزنید،کاری که شما انجام می دهید شجاعانه، ایثارگرانه و بسیار ارزشمند است.

۳- در محل کار، از روش‌های ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش و استرس استفاده کنید: حرکات کششی و نرمش، چند دقیقه قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرامبخش، یا نیایش کردن میتواند به کاهش تنش شما کمک کند. سعی کنید لحظاتی هر چند کوتاه ذهنتان را از کار و یا نگرانی‌ها دور کنید.

۴- وقتی کار نمی‌کنید و در خانه هستید، تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنی، نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید، به سرگرمی‌ها و علایق خود بپردازید، ورزش کنید، و کار‌هایی را که برای شما آرامش بخش است در برنامه بگذارید.

۵- فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنید، افرادی که با آن‌ها کار میکنید را بشناسید. از آن‌ها در مورد نگرانیهایشان سؤال کنید و اگر راحت بودید در مورد نگرانی‌های خود به آن‌ها بگویید. صحبت‌های خود را به موضوع بحران و کار محدود نکنید و در مورد موضوع‌های دیگر صحبت کنید. از یکدیگر حمایت کنید و حال هم را بپرسید. افراد معمولا هنگام استرس زیاد با خطا‌های کوچک دیگران برخورد‌های بیش از اندازه میکنند، به یکدیگر بازخورد مثبت بدهید و با تلاش و جدیت افراد را تشویق کنید.

۶- ضمن اینکه لازم است در جریان اطلاعات و اخبار روز باشید، مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازی را محدود کنید. چک کردن مکرر شبکه‌های مجازی میتواند استرس شما را بیشتر کرده و زمان استراحت شما را که برای بازیابی توان و انرژی نیاز دارید محدود کند.

۷- مراقب باشید که در شرایط بحرانی هم اصول برخورد حرفه‌ای را در برخورد با بیماران و مسائل آن‌ها حفظ کنید، بخشی از فرآیند بهبود بیماران مربوط به مشاهده‌ی حالت کاملا حرف‌های کادر درمان است.

۸- در بحران‌ها موارد زیادی پیش می‌آید که خارج از کنترل ماست سعی کنید فقط بر مواردیکه در کنترل شماست تمرکز کنید و بیش از حد به بخش‌هایی از بحران که کنترلی بر آن ندارید فکر نکنید.

۹- دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانوادگی را مدیریت کنید با نزدیکان خود در مورد برنامه‌های کاری خود، زمان و روشی که میتوانند با شما در تماس باشند و همچنین نگرانی هایشان صحبت کنید، سعی کنید برنامه منظمی برای تماس و صحبت با خانواده و دوستان داشته باشید.

۱۰- از خودتان مراقبت کنید. تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید. تغذیه سالم داشته باشید، مصرف کافئین را محدود کنید و مایعات کافی بنوشید.

۱۱- در صورتی که احساس کردید به دلیل استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی توانید کار‌های روزمره را انجام دهید یا تحت فشار زیادی هستید، ازروان شناس و روانپزشک کمک بگیرید.

 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.