مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت:اموال تاریخی-فرهنگی معدن نمک چهرآباد زنجان در سامانه جام ساماندهی شد.

ثبت ۲ هزار اثر تاریخی_فرهنگی استان در سامانه جامبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اظهار کرد: ۲ هزار اثر تاریخی-فرهنگی منقول مکشوفه از معدن نمک چهرآباد زنجان در سامانه جام مرتب سازی شد.
 
به گفته این مسئول این اشیا شامل دست بافته‌های پشمین، ابزار آلات چوبی و مسی و نمونه‌های مختلف دانه ها، الیاف، گیاهان و ... است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه کشفیات معدن نمک چهرآباد بی نظیر و بی بدیل هستند، افزود: معدن نمک چهرآباد زنجان با کشفیات معروفش یکی از معادن باستان شناسی بی نظیر در جهان باستان شناسی به شمار می‌رود.

ارجمند گفت: از جمله کشفیات این معدن می‌توان به کشف اجساد مومیایی‌های طبیعی مردان دوره هخامنشی و ساسانی اشاره کرد که در موزه ملی ایران باستان و موزه باستان شناسی زنجان در معرض نمایش قرار دارند.

گفتنی است: هم اکنون قریب به ۲۵ هزار شی تاریخی-فرهنگی در مخازن و موزه‌های استان زنجان نگهداری می‌شود و معدن نمک چهرآباد زنجان به شماره ۱۳۹۰۲ در فهرست آثار ملی با قدمت عصر آهن تا ساسانی به ثبت رسیده است.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.