وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی خبری گفت غرب با تروریست‌ها در سوریه همراهی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مشترک خبری با همتای فنلاندی خود گفت غرب با تروریست‌ها در لیبی همراهی کرد و این اتفاق در سوریه هم روی داد.

او افزود روسیه نیروهای مسلح را برای مبارزه با تروریست ها به سوریه اعزام کرد.

لاوروف تأکید کرد نمی توان بحران آوارگان سوری را به زیان مبارزه با تروریسم حل کرد.

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس مشترک خبری افزود: دیدار احتمالی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی بر از سرگیری توافق کاهش تنش و درگیری در ادلب تاثیر خواهد گذاشت.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه تأثیر روسیه بر بحران‌های احتمالی مانند آوارگی مردم سوریه و توقف اقدامات خشونت آمیز، گفت: «روسیه بسیاری از اقدامات را انجام داد و علل اقدامات اتخاذ شده را توضیح داد. به اتفاقات کنونی در ادلب و همچنین آوارگان پرداختیم. مایلم توضیح دهم که نخستین موج گسترده و بی سابقه آوارگان از خاورمیانه و شمال آفریقا سال ۲۰۱۱ شکل گرفت؛ پس از آنکه ناتو مؤسسات و تأسیسات لیبی را هدف قرار داد و از طریق آن، تسلیحات و مواد مخدر منتقل شد و موج‌هایی از آوارگان شکل گرفت.

او در ادامه گفت: «غرب برای سرنگونی قذافی به همکاری مستقیم با تروریست‌ها روی آورد. همین اتفاقات در سوریه روی داد و غرب گروه‌های افراط گرا و تروریستی را که در تلاش برای سرنگونی نظام قانونی سوریه سهیم بودند، تشویق کرد. روسیه ناچار به اعزام نیرو‌های مسلح خود برای  جلوگیری از فعالیت تروریست‌ها در سوریه شد.»

سرگئی لاوروف در پاسخ به سؤال دیگری درباره آوارگان سوری گفت: «ما به خوبی از مشکل آوارگان آگاه هستیم. بین روسیه و هیئت‌های سیاسی خارجی اروپا گفت‌وگو‌هایی انجام می‌شود و به بحث و گفت‌وگو در این باره ادامه خواهیم داد.»

لاوروف تأکید کرد: «حل مشکل از طریق توافق بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه درباره منطقه کاهش تنش و درگیری در ادلب محقق خواهد شد؛ توافقی که متأسفانه هنوز اجرایی نشده است. بر این باورم که دیدار بین رؤسای جمهور این دو کشور در ازسرگیری این روند تأثیرگذار خواهد بود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار