در ادامه ۶ قسمت گذشته بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ به معرفی یکی دیگر از اعجوبه‌های تاریخ این رشته می‌پردازیم.

بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید. (قسمت هفتم)

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شطرنج ورزشی جذاب است و مانند هر رشته ورزشی دیگر چهره‌ها و نوابغ زیادی را در طول تاریخ به مردم معرفی کرده است.

در ادامه ۶ قسمت گذشته بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ به معرفی یکی دیگر از اعجوبه‌های تاریخ این رشته می‌پردازیم.

الکساندر آلخین، شطرنج باز روس

الکساندر آلخین، اولین بار با پیروزی مقابل یک شطرنج باز افسانه‌ای به نام کاپابلانکا، عنوان قهرمانی را تصاحب کرد. این شطرنج باز روس این قهرمانی را سال ۱۹۲۷ به دست آورد.

آلخین در دهه ۱۹۲۰ میلادی در بیشتر مسابقاتی که حضور داشت به قهرمانی رسیده بود. اوایل دهه ۱۹۳۰، زمانی که تنها ۱۶ سال داشت، بر تمام رقابت‌های شطرنج سلطه کامل داشت و یکی از قوی‌ترین شطرنج بازان روسیه نام گرفت. با تداوم این موفقیا تا ۲۲ سالگی به یکی از قوی‌ترین شطرنج بازان جهان تبدیل شد.

سال ۱۹۲۱ زادگاه خود، روسیه را ترک و به غرب سفر کرد، اما دیگر به روسیه بازنگشت.

گفته شده هدف اصلی آلخین از این سفر ربودن عنوان قهرمانی از کاپابلانکا بوده است. البته شطرنج باز روس برای رسیدن به این هدف چالش‌هایی زیادی را داشته است. طبق قوانین لندن او باید ۱۰ هزار دلار برای برگزاری مسابقه تامین می‌کرد.

الکساندر آلخین، تلاش کرد تا با اجرای مسابقات نمایشی با چشمان بسته، این مبلغ را فراهم کند. البته او در این راه موفق بود. در نهایت یک تاجر آرژانتینی، سال ۱۹۲۷ قبول کرد تا هزینه مسابقه آلخین را پرداخت کند.

در این مسابقه آلخین روس موفق شد در مجموع با ۶ برد، ۳ باخت و ۲۵ تساوی، حریف را مغلوب کند. پیروزی آلخین، خودش و دنیای شطرنج را در بهت و حیرت فرو برد. آلخین تا قبل از این مسابقه هرگز کاپابلانکا را شکست نداده بود.

مذاکرات زیادی در طول سال‌ها، برای برگزاری بازی برگشت بین این ۲ شطرنج باز صورت گرفت، اما هیچ وقت مسابقه برگشت برگزار نشد.

آلخین روسی، در طول یک دهه بر تمامی دنیای شطرنج سلطه داشت، اما اعتیاد او به الکل منجر به کاهش توانایی‌های این شطرنج باز شد.

در سال ۱۹۳۵، آلخین عنوان خود را به ماکس اویوه واگذار کرد. البته او در سال ۱۹۳۷ موفق شد در بازی برگشت، عنوان خود را پس بگیرد.

آلخین در سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۳ توانست از عنوان خود دفاع کند. این بازی برابر رقیبی به نام بوگولیوبوف بود.

آلخین تا زمان مرگش در سال ۱۹۴۶ عنوان خود را حفظ کرد.

شاید عجیب باشد، اما بزرگترین دلیل این موضوع تنها جنگ جهانی دوم بود که امکان برگزاری هرگونه مسابقه جهانی شطرنج را غیرممکن کرده بود.

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، از آلخین برای شرکت در مسابقات دعوت نشد. گفته شده دلیل این امر، اتهام وابستگی آلخین به حزب نازی بوده است. در سال‌های بعد اسنادی به دست آمد که نشان می‌داد، این اتهامات واقعی بوده است.


بیشتر بخوانید : بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید (قسمت ششم)


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
یادمه در شطرنج خیلی قوی بودم و همه را شکست میدادم یک روز با خودم گفتم خدایا حریفی است که بتونه منو شکست بده دیگر خسته شدم یکی از روزها مشکلم را با دوستم گفتم و به وی گفتم از اینکه حریفی ندارم خسته شدماو به من گفت الان پیش حریفی میرویم که با اوانس وزیر تورا میبرد من خند هام گرفت گفتم قهرمان جهان هم نمیتواند چنین ادعایی بکند گفت بریم ما رفتیم منزلشان و من خیلی کنجکاو بودم دوستم منو برد پیش یارانه اش و یارانه هم با اوانس وزیر منو به راحتی ده دست بردو من شوکه شدم
آخرین اخبار