احسان قائم مقامی، کاپیتان تیم ملی شطرنج، پیرامون وضعیت و مشکلات این رشته در کشورمان توضیحاتی داد.

قائم مقامی: تعهد در ورزش، حلقه مفقوده در ورزش کشور ما استاحسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشورمان، در گفتگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حضورش در آخرین مسابقات شطرنج که در چابهار با نام جام فجر برگزار شد، گفت: در جام فجر چابهار، در قسمت سریع و برق آسا اول شدم و در مجموع رتبه دوم را کسب کردم.

جام فجر خوب، ولی با استقبال کم بازیکنان خارجی برگزار شد

قائم مقامی در ادامه گفت: بیست و هشتمین دوره مسابقات جام فجر، به میزبانی استان سیستان و بلوچستان و منطقه زیبای چابهار برگزار شد. سطح کیفی مسابقات خیلی خوب و قابل قبول بود، اما  متاسفانه استقبال کشور‌های خارجی از این رویداد مانند سال‌های گذشته نبود و تنها شش کشور خارجی در این مسابقات حضور داشتند، که آمار جالبی نیست. تعداد کشور‌های خارجی شرکت کننده در سال‌های گذشته به ۳۰ یا ۳۵ کشور می‌رسید.

قائم مقامی کیفیت مسابقات را خوب ارزیابی کرد و گفت: سطح کیفی مسابقات، با توجه به این که شطرنج کشورمان همواره رو به پیشرفت و رشد بوده است قابل قبول بود. بازی‌های با کیفیتی انجام می‌شد و رشد شطرنج ایران در این مسابقات کاملا مشهود بود. امیدوارم مسابقات بین المللی آینده با شرایط بهتری رو به رو باشد.

استاد بزرگ شطرنج کشورمان افزود: دسترسی به این مسابقه خیلی آسان نبود، اکثر شرکت کننده‌ها ترجیح می‌دادند با هواپیما سفر کنند و هزینه‌های اسکان و تغذیه هم گزاف بود. به همین دلیل، استقبال کمی از مسابقه حتی از جانب بازیکنانی که داخل کشور هستند و می‌توانستند در مسابقات حضور پیدا کنند را دیدیم.

قائم مقامی ادامه داد: بازیکنان آزادی که در مسابقات اوپن شرکت می‌کنند، باید با هزینه‌های شخصی سفر کنند. تنها هزینه‌های چندین مدعو و استاد، از نظر اسکان و رفت و آمد با برگزارکننده است. برگزارکننده، نمی‌تواند میزبانی کل افرادی که در رویدادی آزاد شرکت می‌کنند را تقبل کند.

احسان قائم مقامی اضافه کرد: از این حیث، استقبال از مسابقات آن قدری که شایسته باشد، نبود. به لحاظ کیفیت، میزبانی فوق العاده‌ای را شاهد بودیم. با توجه به این که چابهار تجربه زیادی در میزبانی مسابقات بین المللی نداشت، در این رویداد فوق العاده ظاهر شد و فکر می‌کنم اکثر قریب به اتفاق دوستان شرکت کننده، نظر من را تائید کنند.

قائم مقامی: تعهد در ورزش، حلقه مفقوده در ورزش کشور ما است

قسمت عمده‌ای از مشکلات به فدراسیون شطرنج ارتباطی ندارد

استاد بزرگ قائم مقامی، درباره حواشی اخیر که در فدراسیون شطرنج به وجود آمده، واکنش نشان داد و گفت: من یکی از نزدیک‌ترین افراد به این رشته، در بیش از ربع قرن گذشته بوده ام. ۲۸-۲۹ سال است که مشغول فعالیت در حیطه شطرنج کشورم هستم. ۲۴ سال است در تیم ملی بازی می‌کنم و کاپیتان تیم ملی هستم. پس نزدیک به ربع قرن است که در تیم ملی بزرگسالان شطرنج بازی می‌کنم.

او گفت: این اتفاقاتی که افتاده است، در حقیقت قسمت عمده اش به فدراسیون هیچ ارتباطی پیدا نمی‌کند. تا حدی می‌توان گفت بهانه جویی یا فرافکنی بعضی از افراد با اغراض خاصی این مسائل را رقم زد. اگر مسئله درست ریشه یابی شود، قطعا به سرنخ‌های دیگری می‌رسیم، لذا، اصلا درست نیست که فدراسیون شطرنج را مورد تخطئه قرار دهیم و با تمسک به اتفاقات این چنینی، تخریب غیر منصفانه‌ای را داشته باشیم.

شطرنج باز تیم ملی کشورمان ادامه داد: به عنوان یک منتقد، نقد‌های به نظر خودم منصفانه و سازنده‌ای را در فدراسیون شطرنج داشته و دارم. به نظر من، فدراسیون شطرنج در بعضی شئونات خیلی بهتر از این می‌توانست عمل کند، اما این که به خاطر داشتن انتقاد در بعضی بخش‌ها به خودم اجازه دهم کل مجموعه را زیر سوال ببرم یا قسمت پر لیوان را نبینم، اصلا عادلانه و منصفانه نیست.

فکر می‌کنم فدراسیون شطرنج در بعضی قسمت‌ها احتیاج به برنامه ریزی بهتر دارد، از جمله برنامه ریزی مالی، جذب اسپانسر و همچنین برگزاری مسابقات باشگاهی. اما در بعضی بخش‌ها بسیار خوب و شکوفا عمل کرده است.

او گفت: بسیاری از افراد نمی‌دانند که در خیلی از اعزام‌ها، با میزان کم بودجه، فدراسیون با ارتباط کار خود را پیش برده است. فدراسیون از ظرفیت‌ها و رابطه‌ها استفاده کرده و هماهنگی انجام شده است تا یکی از قهرمانان در جایی بتواند شرایط خوبی را به صورت رایگان تجربه کند و شانس حضور در یک مسابقه خوب و بزرگ را که باعث پیشرفتش می‌شود، بدون پرداخت هزینه پیدا کند. بعضی افراد فکر می‌کنند این مسائل حقوق عادیشان است که تفکر بسیار غلطی است.

قائم مقامی تصریح کرد: همه ما در این مجموعه ذینفع هستیم. برای این ارتباط‌ها و هماهنگی‌ها، سال‌ها کار شده است. رفت و آمد‌هایی انجام شده و اعتبار‌هایی کسب شده، که به واسطه خرج کردن این اعتبار‌ها، شانس‌هایی برای پیشرفت بازیکنان به وجود آمده است. قبول دارم که ایده آل نیست، اما بر اساس مقدورات، شرایط و امکانات باید یک تحلیل عادلانه و درست ارائه بدهیم. در نظر بگیریم چه می شد انجام شود و چه انجام شده است. این دو موضوع را باید مقایسه کرد و دید چه میزان از ظرفیت‌ها استفاده شده است.

قائم مقامی گفت: به نظر من بعضی سیاست‌های فدراسیون در حوزه مالی و برنامه ریزی، جذب اسپانسر و برگزاری مسابقات باشگاهی و شاید حمایت از قهرمان‌ها به لحاظ رفاهی و نه به لحاظ شرکت در مسابقات، می‌توانست خیلی بهتر شکل بگیرد. اما فدراسیون شطرنج در بعضی حوزه‌ها، مانند برگزاری مسابقات، حمایت از بازیکنان در حوزه هماهنگی و ارتباطات، اعزام‌ها، آموزش مربیان، به آموزی داوران و برگزارکنندگان و برگزاری سمینار‌ها خیلی خوب عمل کرده است. به لحاظ ارتقاء رتبه و جایگاه در شطرنج جهان، عملکرد مثبتی را شاهد هستیم. جایگاه ما با احتساب علیرضا فیروزجا به عنوان عضو تیم ملی ایران، جزء ۱۷-۱۸ کشور برتر دنیا در شطرنج محسوب می‌شود که خیلی بهتر شده است.
در طول سال‌های گذشته در رتبه ۵۱ دنیا بودیم.

قائم مقامی: تعهد در ورزش، حلقه مفقوده در ورزش کشور ما است

بودجه فدراسیون شطرنج بسیار ناچیز است

ملی پوش شطرنج گفت: به نظر من، باید قسمت پر لیوان را هم دید. ضمن این که همیشه از پهلوان زاده خواستم رو به جلو حرکت کند و تلاشش را بیشتر کند تا نواقص پوشش داده شود، اما این کار بسیار سخت است. بودجه فدراسیون شطرنج، خیلی اندک است و این موضوع تکاپو برای پیشبرد تقویم به صورت بهینه را با مشکل مواجه کرده است. بودجه بسیار ضعیف است و امیدوارم سال‌های بعد حمایت بیشتر و بهتری صورت بگیرد. هرچند، جا دارد از توجه وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تشکر کنم که به طور نسبی سال به سال با توجه به پیشرفت‌ها و افتخاراتی که شطرنج آفریده، حمایت و توجه را بیشتر کرده است، ولی به نظر من هنوز این حمایت کافی نیست و می‌طلبد که توجه جدی‌تر و ویژه تری به شطرنج داشته باشند.

او ادامه داد: نباید خودمان را جدا از بدنه مردم جامعه تصور کنیم و فکر کنیم تافته‌ای جدا بافته هستیم و باید همه چیز برای ما مهیا باشد. باید با مشکلات با تاب آوری و تلاش رو به رو شویم و سعی کنیم با برخورد‌های درست بهترین تصمیم برای آن لحظه را بگیریم و شرایط را رو به بهبود هدایت کنیم. این درست نیست که همه چیز را در هر شرایط ایده آل تصور کنیم، هیچ وقت، هیچ چیز ایده آل نیست.

کاپیتان تیم ملی شطرنج گفت: من بیست سال پیش استاد بزرگ شدم و تمام خواسته ام یک مربی بوده که هیچ وقت هم مهیا نشده است. هیچگاه یک مربی تمام وقت نداشتم، اما نمی‌توانم همه چیز را خراب کنم و بگویم خداحافظ من رفتم، از فردا دیگر ایرانی نیستم، چون مربی ندارم. فدراسیون تمام تلاشش را کرده، ولی نشده است. به پهلوان زاده گفتم با این بودجه، باید فدراسیون را با شعبده بازی اداره کرد. واقعا به صورت موردی، اگر بعضی از دوستان نباشند، نمی‌شود این تقویم را با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان جلو برد! واقعا رقم خنده داری است. اعزام رده‌های سنی که انجام می‌شود، ۳۰۰-۴۰۰ میلیون هزینه دارد که خیلی دست به عصا و کنترل شده انجام می‌شود. این انتظارات باید موجه و منطقی باشند.

قائم مقامی: تعهد در ورزش، حلقه مفقوده در ورزش کشور ما است

نامه ام به علیرضا فیروزجا پاسخی نداشت

قائم مقامی با اشاره به نامه‌ای که خطاب به علیرضا فیروزجا نوشته بود، گفت: فکر نمی‌کنم نامه‌ای که خطاب به علیرضا فیروزجا نوشتم جوابی داشته باشد! چرا که اگر جوابی داشت حتما با پاسخ رو به رو می شد! واقعا متاسفم که در کشور ما، تعهد در ورزش کم کم در سایه قرار می‌گیرد و به آهستگی فراموش می‌شود. ما فکر می‌کنیم اگر جایگاهی در یک جامعه کسب کردیم و صندلی برایمان در نظر گرفتند، ما برای همان جایگاه هستیم و هیچ گذشته‌ای نبوده است. هیچ آینده‌ای نیست و هیچ ریشه‌ای وجود نداشته است.

من درباره شخص علیرضا صحبت نمی‌کنم. علیرضا فردی است که با او شطرنج کار کرده ام، دوست هستیم و افتخار این مملکت است. آرزوی من است که کشور ما بتواند افرادی مانند علیرضا را پرورش بدهد. اما پرورش بدهد برای چه روزی؟ برای روزی که این حس خوب به مردم برگردد. خود علیرضا بتواند باعث ایجاد تعالی برای نسل‌های بعدتر از خود باشد و در رشته خودش تبدیل به یک اسطوره شود. این یک مسئولیت اجتماعی است.

قائم مقامی: تعهد در ورزش، حلقه مفقوده در ورزش کشور ما است

تعهد در ورزش بسیار مهم است

احسان قائم مقامی تصریح کرد: من فکر می‌کنم با توجه به این که در سنین ابتدایی فلسفه را به ورزشکاران آموزش نمی‌دهیم، این مسائل گم می‌شود و حالت مفقوده پیدا می‌کند و دیگر نمی‌شود انتظاری داشت، چرا که فرد توجیه نیست که این یک مسیر است که من در آن قرار دارم به نام قهرمانی، یک صندلی یا یک جایگاه نیست، یا یک روز و یک سکو نیست. من اگر قهرمان هستم به خاطر حضور این مردم است، به خاطر مربیانم، دیگران و پیشکسوتانم، به خاطر افرادی که واقعا شاد می‌شوند و تشویقم می‌کنند، قهرمان هستم.امیدوارم جوانان ورزشکار ما در آینده خیلی خوب نسبت به این مسئله توجیه شوند. اتفاقا در دانشگاه تهران سخنرانی با موضوع تعهد در ورزش و اخلاق گرایی داشتم.

شطرنج باز کشورمان افزود: مشکل از سطح مدیریتی کلان آغاز می‌شود. باید به واژه تعهد، قالب ساختاری ببخشیم که افراد در شئونات مختلف، نسبت به آن التزام عملی احساس کنند. اگر قرار است ما در این کشور کار کنیم، برای سازندگی، پیشرفت، امیدبخشی به جوانان و کارآفرینی است. من از این بابت واقعا متاسفم که جوانان ورزشکار ما فاقد درک منطقی و مفهومی نسبت به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند هستند و تصمیم‌های هیجانی می‌گیرند و بعضا باعث رنجش خاطر مردمی می‌شوند که شاید تنها دل خوشی هایشان همین موفقیت هاست.

پدر شدن بی نظیر و فوق العاده است

قائم مقامی درباره حس ناب پدر شدن گفت: بی نظیر و فوق العاده است. خیلی‌ها به من می‌گفتند تا پدر نشوی متوجه نمی شوی و زندگی جدیدی آغاز می‌شود، من واقعا این مسئله را تائید می‌کنم. یک اتفاق بی نظیر در زندگی من شکل گرفت و جریان احساس‌های مثبت، انگیزه‌های فوق العاده و در واقع اتفاقات خوب در زندگی من غیرقابل انکار است. لحظات و دقایق خوبی را در کنار هم سپری می‌کنیم و امیدوارم خداوند طعم این لذت را به تمام جوانان بچشاند.

او درباره فرزندش گفت: فکر کنم شطرنج را اتوماتیک بیاموزد، اما برای ادامه جدی، علاقه خودش ملاک است. قطعا اگر دوست داشته باشد شطرنج را حرفه‌ای دنبال کند، با تمام وجود در خدمتش خواهم بود.


بیشتر بخوانید : قائم مقامی: شطرنج جذابیت خاصی برایم دارد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار