براساس صندوق ملی محیط زیست باغ وحش ها و موزه ملی تاریخ طبیعی دارای قوانینی است که سازمان ها موظف به رعایت آن هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، باغ‌های وحش و موزه ملی تاریخ طبیعی دارای قوانینی است که برخی از آن‌ها در این گزارش میخوانید، قوانینی که خیلی از باغ وحش‌ها آن را رعایت نمی‌کنند.

بر اساس این قوانین ایجاد باغ وحش در هریک از نقاط کشور مستلزم تحصیل پروانه از سازمان محیط زیست است، ضوابط و مقررات مربوط به باغ‌های وحش توسط سازمان تعیین خواهد شد، صاحبان یا مسئولان باغ‌های وحش موجود مکلف به دریافت پروانه و رعایت ضوابط و مقررات مربوط هستند و طبق ماده ۳۶ سازمان محیط زیست، می‌تواند برای ایجاد باغ وحش با شهرداری‌ها مشارکت و همکاری کنند.

به منظور تکمیل موزه ملی تاریخ طبیعی ایران ضوابط زیر در مورد جمع آوری و حفظ فسیل، بقایای جانوران و گیاهان دوره‌های پیشین مقرر می‌شود؛
الف) هر شخصی که از وجود فسیل‌ها، بقایای جانوران و گیاهان دوره‌های پیشین در هر نقطه از کشور مطلع باشد و آن‌ها را کشف یا به دست آورد در قبال تحویل و ارایه آن به سازمان محیط زیست چنانچه از نظر علمی حائز اهمیت باشد، جایزه متناسبی دریافت خواهد کرد.

ب)صدور فسیل‌ها، بقایای جانوران و گیاهان دوره‌های پیشین از ایران تابع ضوابطی است که سازمان، وزارت فرهنگ و هنر و سازمان زمین شناسی کشور تعیین می‌کنند.

ج) سازمان محیط زیست با رعایت مقررات مربوط به حفاظت آثار تاریخی، باستانی و حفظ حقوق اشخاص مجاز است به منظور کشف و گردآوری فسیل‌ها، بقایای جانوران و گیاهان دوران پیشین هر یک از مناطق کشور را بررسی، حفاری و درصورت لزوم ضمن تعیین حدود و اعلام مراتب حفظ و نگهداری کند.

همچنین طبق ماده ۴۲ سازمان محیط زیست؛ فسیل‌ها، بقایای جانوران و گیاهان دوره‌های پیشین را که دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و علمی کشور جهت تحقیقات و بررسی‌های علمی نیاز دارند در صورت امکان تأمین خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، باغ وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار