ترس از کرونا خطرناک‌تر از خود بیماری است، با رعایت بهداشت فردی و تلاش بی وقفه و شبانه روزی سربازان جبهه سلامت از خوان غول کرونا می‌گذریم و دوباره دور هم جمع می‌شویم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،؛ گشتی در شهر می‌زنم، برخی در خیابان دهان و بینی خود را با ماسک و دستهایشان را با دستکش پوشانده اند، برخی هم نه، این پوشش به خاطر سرما نیست بلکه به خاطر ترس از میهمان ناخوانده‌ای به نام کروناست.

با احمد جوانی ۳۲ ساله از همین رهگذران هم کلام می‌شوم، می‌گوید در چند روز اول ورود ویروس کوید ۱۹ از دستکش و ماسک استفاده نمی‌کرده، ولی حالا بدون این وسایل حفاظتی از منزل خارج نمی‌شود.

لیلا دانشجوی رشته پزشکی است، او ماسکی به صورت ندارد، اما دستکش به دست کرده، از او علت ماسک نزدنش را پرسیدم، گفت: وقتی در جای شلوغ و پر رفت و آمدی نمی‌روم، نیازی به ماسک زدن ندارم، دستکش را هم به خاطر این پوشیده ام که ممکن است سطوحی که آلوده باشد را لمس کنم.

او گفت: پزشکان می‌گویند لازم نیست همه افراد ماسک استفاده کنند، فقط افرادی که علائم سرماخوردگی دارند تاکید شده برای جلوگیری از  انتقال به دیگران  ماسک استفاده کنند.

البته هر دو این را هم گفتند: تمام نکات بهداشتی از جمله شتشوی مداوم دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح در منزل را رعایت می‌کنند و بهترین و ساده‌ترین راه مقابله با این ویروس رعایت بهداشت فردی است.

 هوشیار باشید، اما نترسید، لباس رزم برتن سربازان جبهه درمان

ترس از کرونا خطرناک‌تر از خود ویروس است، مردم باید هوشیار باشند، موارد بهداشتی را رعایت کنند و خیلی ترس و دلهره به خود راه ندهند، برای مقابله با کرونا و دفاع از سلامتی دو هزار نیروی درمانی لباس رزم پوشیده اند و در آماده باش کامل هستند.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

یکی از سربازان جبهه سلامتی در بیمارستان بوعلی قزوین گفت: خیلی خوشحالیم از اینکه به مردم جامعه خدمت می‌کنیم.

پرستار دیگری گفت: این کار لذت بخش است از این بابت که می‌توانیم قدمی برای دیگران برداریم، دیگری دستش را به نشانه پیروزی بالا برد و باصدای بلند گفت: ما کرونا را شکست می‌دهیم.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

امیر محمد کاظمی فر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین می‌گوید: بیمارستان‌های بوعلی، ولایت، رازی و قدس در قزوین و بیمارستان‌های امیرالمومنین در بویین زهرا، شفا در تاکستان و شهدا در آبیک با مجموعا ظرفیت ۴۵۰ تخت آماده پذیرش بیماران با علائم تب؛ سرفه و تنگی نفس هستند.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

به گفته کاظمی فر، بیش از ۲ هزار نیروی درمانی در بیمارستان‌ها برای خدمت رسانی پای کار ایستاده اند و تجهیزات برای حفاظت فردی کادر درمان مهیاست.

بیمارستان صحرایی در قزوین برپا می‌شود

علاوه بر این مراکز درمانی، صحبت از احداث بیمارستان صحرایی هم هست، به گفته مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین، از روز شنبه دهم اسفند کار برپایی این بیمارستان مجهز به همه امکانات  با ۴۵ تخت ظرفیت در محوطه نمایشگاه‌های بین المللی قزوین آغاز شده است.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

 

او اضافه کرد: نیرو‌های این بیمارستان از دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر، بیمارستان ارتش و بهداری سپاه تامین خواهد شد.

 راه اندازی کلینیک غربالگری بیماری‌های واگیر

برای تشخیص به موقع کرونا و جلوگیری از ازدحام در بیمارستان‌ها، کلنیک غربالگری بیماری‌های واگیر در استان راه اندازی شده و ۹۰ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی هم در استان فعال است.

به گفته مدیر مرکز مدیریت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مراکز خدمات جامع سلامت در معلم کلایه، آبگرم، آوج، رازمیان، دانسفهان، اسفرورین، ضیا آباد و خرم دشت به صورت ۲۴ ساعته آماده پذیرش مراجعان هستند.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

علیجانی افزود: در چند روز آینده هم در سایر نقاط استان این کلینیک‌ها راه اندازی و مراکز دیگری به این فهرست اضافه می‌شود.

او اضافه کرد: افراد با علائم لرز، گلو درد و سرفه به همراه تنگی نفس همراه با تب و یا بدون تب همچنین افراد با علائم بیماری تنفسی شدید در سطح اول به این مراکز مراجعه کنند که پزشک در صورت نیاز به بیمارستان ارجاع می‌دهد.

فوت چهار نفر در قزوین بر اثر ابتلا به کرونا

کووید ۱۹ نه ژن می‌شناسد، نه نژاد، نه قوم ، نه مسئولیت و نه کشور، از چین شروع شد و حالا بیش از ۶۰ کشور جهان با آن درگیرند.

کرونا در جهانگردی خود و در سفر به ایران به قزوین هم رسید و تا کنون جان دو نفر را در این استان گرفته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۸۰ نفر تا دوازدهم اسفند نفر در استان به کرونا مبتلا هستند که ۱۹ نفر پس از بهبودی کامل، ترخیص شدند و ۷ نفرهم جان خود را ازدست دادند که سن هر سه بالای ۶۰ سال بود و بیماری‌های زمینه‌ای هم داشتند.

پیمان نامدار افزود: هم اکنون ۲۷۰ نفر هم به علت علایم تنفسی در بیمارستان بستری هستند.

او افزود: برای بیماران مشکوک در مرحله اول، آزمایش ژن ایی (E) در قزوین انجام می‌شود و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، نمونه برای انجام مراحل بعدی و تشخیص نهایی به انستیتو پاستور تهران ارسال می‌شود و در صورتیکه انستیتو پاستور نتیجه آزمایش را کوید ۱۹ مثبت اعلام کند؛ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی می‌شود.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

نامدار گفت: به دلیل اینکه تجهیزات و نیروی انسانی برای انجام مرحله اول ازمایش در قزوین وجود دارد، شناسایی بیماران سریعتر انجام می‌شود.

او افزود: روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ بیمار در سطح استان برای دریافت اقدامات درمانی بستری می‌شوند که از این تعداد حدود ۵۰ نفر تا پایان وقت ترخیص می‌شوند و برای بیماران بستری مشکوک تست کرونا انجام می‌شود.

در خانه بمانید و کمتر رفت و آمد کنید

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مدارس استان و مراکز آموزش عالی هم تعطیل شده اند و فعالیت سینما‌ها تا ۱۶ اسفند متوقف شده و برنامه‌های فرهنگی هنری هم تا پایان این زمان اجرا نمی‌شود.

ساعات کاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی هم تا پایان هفته کاهش پیدا کرد و کارمندان از ساعت ۸ و نیم تا ۱۲ و نیم در محل کار خود حاضر می‌شوند.

این ویروس با علائم سرماخوردگی، لرز، تب، گلودرد، خستگی و گا‌ها اسهال بروز پیدا می‌کند و ممکن است همه علائم با هم نباشد.

اما چیزی که این بیماری را از آنفولانزا متمایز می‌کند، ماندگاری این ویروس بر روی سطوح از طریق قطرات تنفسی است که گفته شده تا ۹ روز می‌ماند.

مسئله بعد‌ی میزان سرایت این بیماری است که فرد ناقل می‌تواند دو تا سه نفر را بیمار کند و از نظر گوارشی و مدفوعی هم این میزان آلودگی را می‌تواند داشته باشد.

در کنار این مسایل هنوز داروی مشخص و واکسن آن هم کشف نشده است بنا براین باید بر اقدامات پیشگیرانه تمرکز کرد.

نجاری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم با اشاره به افزایش شیوع این بیماری گفت:برای کاهش میزان بروز و ابتلا باید زنجیره انتقال قطع شود و برای قطع این زنجیره بهترین کار ماندن در منزل است و در صورت خروج از خانه رعایت نکات بهداشتی ضروری است.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

او از شهروندان خواست: از حضور در اماکن پرتردد مانند مراکز خرید و بازار جدا پرهیز و در صورت حضور فاصله یک متری را رعایت کنند.

به گفته نجاری، شهروندان همچنین از دست دادن خودداری کنند؛ دست‌های خود را به صورت مداوم به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شستشو دهند و سطوح مختلف را با الکل ضد عفونی و گند زدایی کنند.

نجاری این را هم گفت: در صورت تردد در اماکن عمومی و پرخطر برای کاهش بار ویروس لباس‌های خود را قبل از ورود به منزل عوض کرده؛ در مقابل نور قرار بدهند و در صورت نیاز بشویند.

او تاکید کرد: بیماران از منزل خارج نشوند و در صورت تردد در اماکن عمومی حتما از ماسک استفاده کنند.

برای دریافت پاسخ سوالات کرونایی زنگ بزنید

ارداقیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می‌گوید: خط ملی ۴۰۳۰سامانه ۱۹۰ و ۱۶۶۰ برای پاسخگویی به سوالات مردمی درباره کرونا راه اندازی شده و در آینده نزدیک یک خط در استان راه اندازی می‌شود که متخصصان استانی پاسخگوی سوالات شهروندان باشند.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

کنترل مبادی ورودی استان قزوین از سمت گیلان و قم

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت استان‌های گیلان و قم جز استان‌های با درصد بالای ابتلا به ویروس کرونا هستند که بر همین اساس  معاون سیاسی- امنیتی استاندار از خانواده‌ها درخواست کرد از سفر‌های غیر ضروری به استان گیلان خودداری کنند.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار قزوین می‌گوید: به منظور رعایت اصول بهداشتی و همچنین مراقبت‌های لازم، اکیپ‌های بهداشتی و کنترلی شامل نمایندگان دستگاه‌های بهداشت و درمان، هلال احمر، میراث فرهنگی و نیروی انتظامی در ورودی‌های استان از سمت رشت به قزوین و همچنین قم، ساوه، بوئین زهرا به قزوین مستقر شدند.

گذر از خوان کرونا با رعایت مسایل بهداشتی

حبیبی تأکید کرد: ضمن هشدار‌ها و تذکرات بهداشتی، مسافران ورودی از این محور‌ها تب سنجی خواهند شد، چنانچه علائمی از آنفولانزا و یا احیاناً بیماری ویروس کرونا را داشته باشند یا برگردانده و یا به مکان‌های قرنطینه هدایت می‌شوند.

کرونا را شکست می‌دهیم

با رعایت بهداشت اجتماعی و فردی به جنگ با کرونا می‌رویم، این روز‌ها برای حفظ فاصله با کرونا باید از هم دور کمی دورشویم، فاصله یک تا یک و نیم متری را رعایت کنیم، دید و بازدید‌ها را به تعویق بیندازیم، با کمی هوشیاری، صبوری و رعایت بهداشت غول کرونا را شکست می‌دهیم و دوباره دور هم جمع می‌شویم.


گزارش از فهیمه امیریان

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.