کوه آبیدر سنندج با دارا بودن بزرگترین سینمای روباز جهان مقصد گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،چند ماهی است که مهمانی ناخوانده به نام کرونا ویروس بدون هیچ دعوتی وارد کشور شده و لنگرانداخته و گویا حالا حالا ها خیال رفتن ندارد.

کرونا زندگی تمام جوامع را در سراسر جهان تحت‌الشعاع قرار داد و به‌گونه‌ای باعث تغییر در سبک زندگی مردم نیز شد. این موجود ذره‌بینی علاوه بر تعطیلی مدارس و به تعویق انداختن بسیاری از آزمون‌های مهم کشوری، مسافرت‌ها و گشت‌وگذارها را نیز تعطیل کرد.

مشغله‌های زندگی  و اکنون شیوع ویروس کرونا، از هر نوعی که باشد بخشی از وجود ما را چنان درگیر خودساخته که گویا از آغاز همین  انسان پرمشغله زاده شده‌ایم و بر همین اساس روح انسان نیز همانند جسم او نیاز به تقویت دارد.

به گفته روانشناسان سفر بهترین نسخه برای تقویت روح و جان آدمی است همه ما به سفر نیاز داریم، همه نیاز داریم تا مکان‌های تازه را کشف کنیم و زمانی را به استراحت بپردازیم. سفر آن‌چنان در تقویت روح و جسم انسان مؤثر است که بزرگان درباره آن سخن‌ها گفته‌اند؛ اما کرونا این خوشی را نیز از مردم گرفت.

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان + تصاویریک دعوتی برای بعد از نابودی کرونا/برای بعد از نابودی کرونا شمارا به کردستان دعوت می‌کنم

هرزمانی که باشد اما با رعایت نکات بهداشتی؛ کرونا نیز همانند تمام مشکلات دیگر تمام می‌شود و می‌رود؛ بعد آن ما می‌مانیم تجربه لحظاتی ناب که قبل از آمدن کرونا قدر آن را نمی‌دانستیم؛ اما این بار می‌شود با نگاهی دیگر به زندگی ادامه داد.

بر همین اساس شما را بعد از نابودی کامل ویروس کرونا به کردستان دعوت می‌کنم، سرزمین مسجد و مناره با مردمانی مهمان‌دوست که هرجای آن قدم بگذارید خاطرات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

 یکی از بهترین و مفرح‌ترین انواع طبیعت گردی‌ها کوهنوردی است که هم جسم آدمی را شاداب نگه می‌دارد و هم روح و ذهن او را سیقل می‌دهد. از جمله مناطق کوهستانی که جهت کوهنوردی بسیار مناسب است ارتفاعات استان کردستان از کشور ایران است.

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان

سنندج مکان‌های دیدنی متفاوتی با آب و هوای لطیفی دارد و جنگل‌های بلوط، آبشار‌ها و رودخانه‌های خروشانش آن را به یکی از استان‌های کشور با جاذبه‌های گردشگری بسیار تبدیل کرده است.

به هنگام سفر به استان کردستان، برای نظاره گوشه‌ای از هنرنمایی طبیعت این دیار سری به پارک تفریحی آبیدر سنندج بزنید که منظره‌ای زیبا را مقابلتان قرار می‌دهد. پارکی طبیعی که از معروف‌ترین و پرطرفدارترین تفریحگاه سنندج محسوب می‌شود و در حال حاضر به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری تبدیل شده است.

تفرجگاه زیبای آبیدر مجموعه‌ای متشکل از دو کوه و یک پارک جنگلی زیباست. پارک جنگلی آبیدر که در دامنه کوه‌های آبیدر کوچک و بزرگ قرار گرفته است با آلاچیق‌های زیبا مشرف به نمایی از شهر سنندج است که چشم دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان

آبیدر در واقع معروف‌ترین و محبوب‌ترین تفرجگاه موجود در شهرستان سنندج است که در اکثر ایام سال، میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان است.

آبیدر یعنی جایی که آب زیاد از آن بیرون می‌آید و این وجه تسمیه به خاطر چشمه‌های زیرزمینی فراوان این منطقه است.

یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های این مجموعه تفریحی «باغ امیریه» است که بزرگترین سینمای روباز جهان با پرده‌ای در ابعاد ۱۲×۲۵ متر و گنجایش ده هزار نفر در آبیدر سنندج بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان محسوب می‌شود و صدای فیلم‌های این سینما از طریق موج FM رادیو در هر مکان از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت بوده و پرده آن به گونه‌ای تعبیه شده که ۱۰ هزار نفر بتوانند روبه‌روی آن قرار گیرند.

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان

از دیگر مکان‌های گردشگری مشهور آبیدر عبارت‌اند از کانی شفا، ماماتکه، کانی بانتا، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه‌دار، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک (سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است.

 

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان

احداث پارک مشاهیر کرد در پارک جنگلی آبیدر

پارک مشاهیر کرد در ۱۲ تیرماه سال گذشته با حضور بهمن مرادنیا استاندار کردستان، هه وال ابوبکر استاندار سلیمانیه عراق، برخی نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، استاد شهیر موسیقی کُردی «مظهر خالقی»، دکتر قطب الدین صادقی و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و هنرمندان و چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری کُرد افتتاح شد.

شهردار سنندج در مورد احداث پارک مشاهیر کرد گفت: یکی از اقداماتی که در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قرار گرفت احداث پارکی با عنوان مشاهیر کُرد بود که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این پارک در منطقه آبیدر به عنوان بهترین تفرجگاه مردم شهر سنندج احداث شد.

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان + تصاویریک دعوتی برای بعد از نابودی کرونا/برای بعد از نابودی کرونا شمارا به کردستان دعوت می‌کنم

صیدی با بیان اینکه این پارک در زمینی به مساحت سه هزار و ٥۰۰ مترمربع شامل ٥۰۰ متر سنگفرش و سه هزار مترمربع فضای سبز احداث شده است، یادآور شد: نصب سردیس‌های مشاهیر کُرد از دیگر اقداماتی است که در این نصب و جانمایی شد.

شهردار سنندج تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ سردیس مشاهیر کُرد ساخته شده توسط هنرمند برجسته استان کردستان استاد هادی ضیا الدینی در این پارک نصب شده است البته این پارک قابلیت نصب ٥۰ سردیس دیگر هنرمندان و مفاخر کردستان را دارد که در صورت آماده بودن سردیس‌ها نسبت به نصب آن اقدام می‌شود.

او گفت: روشنایی لازم در طراحی پایه این سردیس‌ها تعبیه شده و علاوه بر نام مشاهیر، مختصری از زندگینامه آن‌ها نیز به سه زبان کُردی، فارسی و انگلیسی بر بدنه پایه سردیس‌ها درج شده است.

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان + تصاویریک دعوتی برای بعد از نابودی کرونا/برای بعد از نابودی کرونا شمارا به کردستان دعوت می‌کنم

سردیس مشاهیر برجسته کُرد میرزا رضا کلهر، برات علی نورایی، عبدالحمید ملک الکلامی، ابراهیم یونسی، شیخ رضا طالبانی، ماموستا محوی، مظفرپرتوماه، ماموستا گوران، ماموستا نالی و امان الله خان اردلان در این پارک نصب شده است.

احداث زیپ لاین و پل معلق در آبیدر 

صیدی گفت: زیپ لاین یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین تفریحات هیجانی است که توجه علاقه‌مندان زیادی رو به خود جلب کرده است.

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان

او اظهار داشت: زیپ لاین وسیله‌ای است که دو نقطه با استفاده از سیم بکسل به هم وصل می‌شوند و با بهره گیری از شیب و گرانش زمین فرد را از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر انتقال می‌دهدو نحوه‌ی انتقال باحرکت قرقره روی سیم بکسل همراه با پوشیدن لباس ایمنی توسط فرد انجام می‌گیرد.

صیدی عنوان کرد: با تحلیل و ارزیابی معیار‌های مختلف زیپ لاین‌ها را بسته به مکان احداث، اختلاف ارتفاع، شیب، علاقه صاحب کاران و… با ارتفاع و طول‌های مختلف طراحی، ساخت و نصب می‌کند که ضمن برآورده کردن خواسته مشتریان همه استاندارد‌ها را در فرایند‌ها اجرا می‌کند
او گفت: پارک جنگلی آبیدر یکی از مکان‌های است که پتانسیل لازم برای نصب زیپ لاین وپل معلق را داشت.

آبیدر؛ نگینی بر انگشتری کردستان + تصاویریک دعوتی برای بعد از نابودی کرونا/برای بعد از نابودی کرونا شمارا به کردستان دعوت می‌کنم

صیدی از آغاز احداث زیپ لاین و پل معلق در پارک جنگلی آبیدر با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و اظهار داشت: طول مسیر زیپ لاین ۳۲۰ متر و اختلاف سطح ذاتی آن ۲۲ متر از پارک مشاهیر تا پشت پرده سینما رو باز آبیدر که سکوی مبدا آن ۹ متر (از سمت پارک مشاهیر) و سکوی مقصد ۳ متر (از سمت پرده سینما روباز آبیدر) است.

او اضافه کرد: علاوه بر نصب زیب لاین پل معلق نیز در آبیدر نصب می‌شود که خود می تواند تاثر زیادی در جذب گردشگر به استان کردستان و منطقه تفریحی گردشگری آبیدر د اشته باشد.

در حال حاضر کردستان و مردمان کرد زبانش به دلیل وجود منحوس ویروس کرونا  آمادگی استقبال از مسافران و گردشگران را ندارند اما به محض نابودی کووید 19 با آغوشی باز و روی گشاده همچون سالیان گذشته برای هر مهمان نوازی آماده خواهند بود، پس با رعایت نکات بهداشتی  مراقب خود باشید تا با سالم به در بردن از این بیماری سری به  استان  زیبای کردستان بزنید.

گزارشی از شیدا علیمرادی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار