به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین قانون در زمینه استفاده از وسایل نقلیه درتهران، سال ۱۲۸۵ هجری قمری تدوین شد که در آن به قوانین درشکهها و دوچرخهها اشاره شده بود.
پس از آن، اولین آئین نامه کامل قاونین راهنمایی و رانندگی سال ۱۳۱۸ به تصویب رسید. این آئین نامه در ۱۳ فصل و ۱۰۲ ماده تهیه شد و از آن به عنوان مادر قوانین راهنمایی و رانندگی یاد میشود.
پس از سال ها، این آئین نامه با توجه به تغییرات ایجاد شده در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مورد بازنگری قرار گرفت و در هشتم تیرماه ۱۳۸۴، آئین نامه جدید در ۲۲۳ ماده و ۲ پیوست در ۱۰ فصل به تصویب رسید.
در ادامه بخش دوم از مواد فصل نهم آئین نامه راهنمایی و رانندگی را میخوانید:
فصل نهم - مقررات رانندگی
بخش دوم - سرعت
ماده ۱۲۶- در راهها و مناطقی که میزان سرعت رانندگی به وسیله تابلو یا علایم دیگرراهنمایی ورانندگی معین نگردیده است، سرعت مجاز برای رانندگان وسایل نقلیه بهقرار زیر میباشد:
اول - در شهرها و مناطق مسکونی
الف - معابر شریانی درجه یک
۱ - آزادراهها حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر در ساعت
۲ - بزرگراهها حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت
ب - معابر شریانی درجه دو
۱ - خیابانهای شریانی اصلی حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت
۲ - خیابانهای شریانی فرعی حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت
پ - معابر محلی - در این معابر و میدانها حداکثر ۳۰ کیلومتر در ساعت دوم - درراههای بیرون شهر ومناطق غیر مسکونی
الف - آزادراه ها- حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر در ساعت.
ب - بزرگراه ها- حداکثر ۱۱۵ کیلومتر در ساعت.
پ - جاده ها- روزها حداکثر ۱۰۰ و شبها حداکثر ۹۰ کیلومتر در ساعت.
تبصره ۱- تردد اتوبوس، مینی بوس، و انواع بارکشها به استثنای وانتها در خط سوم(سرعت) آزادراههای شهری و بین شهری ممنوع است.
تبصره ۲- حداکثر سرعت مجاز برای وسایل نقلیه موتوری در هر یک از خطهای عبوریآزادراهها باتوجه به شرایط محل به وسیله علایم تعیین میگردد.
تبصره ۳- تغییرات بعدی در میزان سرعتهای قید شده در راههای بیرون شهر و مناطقغیر مسکونی ازسوی وزارت راه و ترابری تعیین و اعلام میگردد.
ماده ۱۲۷- علاوه بر آزادراهها در محلهایی که بر حسب ضرورت با نصب تابلو یا علایم دیگر حداقلسرعت نیز معین گردیده است، رانندگی با سرعت کمتر از حداقل، مجازنخواهد بود.
ماده ۱۲۸- رانندگان حق ندارند در راهها آن قدر با سرعت کم حرکت نمایند که باعثکندی عبور ومرور یا نابسامانی آن بشوند، مگر آنکه برای پرهیز از خطر و تصادف ضرورباشد.
ماده ۱۲۹- رانندگان وسایل نقلیه موظفند در تقاطعهایی که چراغ راهنمایی و رانندگییا مأمورراهنمایی و رانندگی یا تابلوی ایست وجود ندارد، در سر پیچ ها، جادههایتنگ و تپهها و به طور کلی درمحلهایی که موانعی در مسیر حرکت آنان وجود داشتهباشد و همچنین هنگام بارندگی یا مه یا کولاک و مانندآنها از سرعت وسیله نقلیه تاحدی که بر حسب مورد برای پرهیز از خطر یا تصادف ضرورت دارد، بکاهند وبا سرعت مطمئنحرکت نمایند.
ماده ۱۳۰- رانندگان وسایل نقلیه هنگام عبور از معابر و گذرگاههای تنگ یا پرجمعیتو یا هنگامی کهبیشتر از ۵۰ متر مقابل آنها دیده نمیشود، مکلفند آهسته و با سرعتمطمئن حرکت کنند و در صورت احتمالوقوع حادثه یا اخلال در نظم و مزاحمت برای
پیادگان، بر حسب مورد، حرکت وسیله نقلیه را کند یا آن رامتوقف سازند.
ماده ۱۳۱- رانندگی با انواع دوچرخههای موتوردار در شب با سرعتی بیش از ۴۰ کیلومتردر ساعتمجاز نیست، مگر این که نور چراغ جلوی آنها برای تشخیص اشیا و انسان ازفاصله ۱۰۰ متری کافی باشد کهدر این صورت هم نمیتوانند از حداکثر سرعت مقرر تجاوز نمایند.
منبع: میزان
انتهای پیام/