تولید سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن شیر در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن شیر به صورت سنتی و صنعتی در استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، شریفیان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن شیر به صورت سنتی و صنعتی در استان تولید می‌شود.

 شریفیان گفت: تولید شیر سنتی در کشور و استان بیشتر از شیر صنعتی بوده و ۶۰ الی ۷۰ درصد شیر تولیدی به صورت سنتی و ۳۰ الی ۴۰ درصد آن به صورت صنعتی در استان تولید می‌شود.

او افزود: سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن لبنیات اعم از شیر پاستوریزه و سایر مواد لبنی در استان تولید می‌شود.

او با اشاره به موضوع لبنیات و مصرف در جامعه و چرخه تولید و فرآوری مواد لبنی،افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته حمایت‌های بی رویه، تخصیص وام‌های کم بهره و حتی وام‌های ارزی به رشد بی رویه صنایع لبنی دامن زده است، چراکه وقتی ظرفیت فرآوری بیش از تولیدات باشد باعث بروز مشکلات و چالش‌های متعددی در این زمینه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: اگر تولیدکنندگان لبنیات استان در قالب زنجیره ارزش و زنجیره تولید فعالیت کنند، تامین مالی زنجیره ارزش و زنجیره تولید خواهد توانست تمام واحد‌ها و حلقه‌های تولید را پشتیبانی و حمایت کند.

او با اشاره به این که واحد‌های تولید مواد لبنی در سطح استان به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، افزود: هر سال نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد ریال یارانه به زیربخش دام در استان آذربایجان شرقی اختصاص می‌یابد، متاسفانه این یارانه‌ها در قالب زنجیره ارزش و تولید مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرند.

او به تولیدکنندگان صنایع لبنی توصیه کرد تا با تشکیل زنجیره‌هایی در قالب تشکل‌های تولیدی اعم از اتحادیه دامداران، انجمن صنایع تبدیلی و کارخانجات خوراک دام نسبت به تولید و فرآوری مواد لبنی اقدام کنند تا هم قیمت تمام شده محصولات افزایش نیابد و هم محصولات تولیدی تقاضامحور و اقتصادی باشد.

شریفیان در خصوص موضوع دخالت و یا دخالت نکردن دولت در قیمت گذاری محصولات لبنی، افزود: حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان لبنیات بیشتر در قالب پشتیبانی و حمایت از تولید و تامین نهاده‌های مورد مصرف برای تولیدات دام و طیور است که در نهایت به عنوان مواد اولیه کارخانجات و صنایع در راستای تولید شیر و گوشت انجام می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار