کرونا این روز‌ها بر فعالیت اقشار مختلف مردم سایه انداخته، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و ساعت کار اداره‌ها کاهش یافته است.

تعطیلی فرصتی برای تجدید قوای روحی و جسمی خانواده در برابر کرونابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ، کرونا این روز‌ها بر فعالیت اقشار مختلف مردم سایه انداخته، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و ساعت کار اداره‌ها کاهش یافته است.

آنچه در این میان برخلاف دیگر روز‌های سال بیشتر جلب توجه می‌کند دورهم بودن اعضاء خانواده است، فرزندان در کنار مادر هستند و پدر هم زودتر از دیگر روز‌های سال به خانه بر می‌گردد.

خانم دهقانی می‌گوید، از روزی که مدارس تعطیل شده بیشتر در کنار فرزندانم هستم و از بابت اینکه آنان درخانه هستند و احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا در آنان کاهش یافته احساس رضایت می‌کنم.

او با اشاره به اینکه سعی می‌کند فرزندانش از درس عقب نمانند گفت: با معلم دو فرزندم در ارتباط هستم و از برنامه‌های آموزشی تلویزیون هم استفاده می‌کنم.

خانم مرشدی با لبخند می‌گوید، این روز‌ها متفاوت‌تر از روز‌های دیگر سال است، هرچند بیماری کرونا آنطور که پزشکان می‌گویند برای همه خطرناک نیست، اما سعی کرده ام رژیم غذایی خانواده را تغییر دهم و از غذا‌های مقوی و میوه‌های بیشتر استفاده کنم و  از طریق تلویزیون و سایت‌های معتبر اینترنتی لیست مواد غذایی مفید را تهیه کرده ام.

آقای علی محمدی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق است، او می‌گوید، کمتر از خانه خارج می‌شوم و از این فرصت برای مطالعه بیشتر استفاده می‌کنم و سعی می‌کنم موضوع مناسبی برای پایان نامه خود انتخاب کنم.

آقای زبردست هم می‌گوید، شغلش طوری است که با مردم سرو کار دارم، ولی با کاهش ساعت کار وقت بیشتری برای درکنار خانواده بودن دارم، خرید خانه را خودم انجام می‌دهم و وقتی هم در خانه هستم برای کودکم کتاب قصه می‌خوانم و سعی می‌کنم استرس ناشی از خبر‌های منفی بیماری کرونا را در خانواده کاهش دهم.

او می گوید، شاد بودن و ایجاد روحیه سرزندگی و امید را هم در خانه وهم در محیط کار رعایت می کنم و بیشتر مواقع از جملاتی استفاده می کنم که از نظر روحی و روانی استرس کاذب را از خانواده و اطرافیانم دور کند.

خانم زیارتی مادربزرگی است که یک هفته نوه هایش را ندیده، اما می‌گوید ناراحت نیستم، چون که می‌بینم آنان در سلامت هستند و از طریق تلفن همراه با آنان در ارتباط هستم و گاه با تماس تصویری با آنان گفتگو می‌کنم و از تنهایی بیرون می‌آیم.

نجمه افروشه، کارشناس روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: افراد در مواجهه با اپیدمی ها شرایط را ارزیابی می‌کنند و وقتی احساس می‌کنند شرایط موجود در کنترل آنها نیست دچار اضطراب و نگرانی می شوند و واکنش نشان می‌دهند، در این میان کودکان ممکن است به روش های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان دهند به واکنش های کودکانه کودکانمان پاسخ دهید ،گوش دهید و با مهربانی صحبت کنید و به آنها اطمینان خاطر دهید و تا می توانید عشق و توجه بیشتری نثارشان کنید.

او می گوید:  صحبت از کرونا ویروس طبیعی است اما گفتگو درباره نکات منفی به صورت مکرر آسیب رسان است زیرا به صورت ناخودآگاه در کودک استرس و اضطراب ایجاد می‌کند در هنگام پخش اخبار و برنامه های تلویزیونی ویژه کرونا ویروس کودکان را از محل دور کنید و اینگونه برنامه‌ها را نزد کودکان تماشا نکنید ، همچنین پیام های فضای مجازی درباره کرونا در خانه با صدای بلند خوانده نشود.

کارشناس روانشناسی افزود: فعالیت های گروهی درخانه همچون ،کار دستی ، تماشای فیلم ، تماشای آلبوم عکس ،بازی فکری  ، ورزش کردن  به همراه خانواده درخانه ، رسیدگی به برنامه آموزشی و تحصیلی کودکان و ایجاد محیطی سرشار از مهر و محبت و توجه کردن به یکدیگر می تواند تاثیر مثبت زیادی برای تقویت شرایط روحی و جسمی در اعضاء خانواده ایجاد کند.

خانم افروشه گفت:  تک تک اعضاء خانواده در صورت برنامه ریزی هدفمند ، پس از سپری کردن تعطیلات  با اعتماد به نفس بیشتر و روحیه قوی وارد جامعه  خواهند شد و به عنوان جزئی تاثیرگذار در نشاط اجتماعی ایفای نقش  خواهند کرد.

یکی از مولفه های نشاط اجتماعی ارتباطات اجتماعی است ، هرچند ارتباطات اجتماعی به صورت موقت اکنون کمتر شده ولی یادمان نرود که این شرایط پایدار نیست .  نشاط اجتماعی  از یک سو نیازمند برنامه ریزی مسئولان در شرایط بحران است و از سوی دیگر تک تک افراد جامعه می توانند با راهکارهای توصیه شده کارشناسان زمینه نشاط خانواده و در نهایت تقویت نشاط اجتماعی را فراهم کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.