مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و استاد پزشکی اجتماعی گفت: با رعایت بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و ضدعفونی کردن سطوح می‌توان درصد ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، نوذر نخعی مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و استاد پزشکی اجتماعی گفت: استان کرمان هنوز جزو استان‌های وضعیت سفید اعلام می‌شود و مردم باید بدانند که این ویروس در استان در حال گردش است و با توجه به رفت و آمد‌هایی که در استان است و حضور مسافران، مطمئناً این ویروس در کرمان وجود دارد.

او افزود: تاکنون چند مورد مشکوک به کرونا در بیمارستان افضلی پور داشته ایم که در شش مورد حس قوی مثبت شدن آزمایش آن‌ها وجود دارد و امروز اطلاعات جدیدی مبنی بر اینکه چند نفر قطعا به ویروس کرونا مبتلا شده اند منتشر می‌شود.

او بیان داشت: پیشگیری خیلی مهم است و باید حتما نکات بهداشتی رعایت شود، ما می‌توانیم از تجربه چین برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کنیم، چون در عرض ۳۰ روز تمام استان‌های این کشور درگیر شدند و علت اصلی آن این بود که زمان گسترش این ویروس با سال جدید چینی‌ها یکی شده بود و مردم مسافرت‌های بین شهری داشتند پس می‌توان به این نتیجه رسید که باید از مسافرت‌ها و سفر‌ها جدا خودداری شود.

او تصریح کرد: از لحاظ زمانی هفته سوم‌تا ششم اوج گسترش و شیوع این ویروس است، و دلیل اینکه استان ما همچنان وضعیت سفید را داراست اقدام به موقع مسئولان برای تعطیلی مدارس و لغو همایش‌ها و مراسمات بوده است.

او گفت: بیشترین سن افراد مبتلا به ویروس کرونا ۳۰ تا ۷۰ سالگی است، این ویروس بین ۱ تا ۱۴ روز می‌تواند علائم خود را نشان دهد، این بیماری در بین کودکان احتمال درگیری اش کمتر است و احتمال مرگ و میر تقریبا صفر است.

او افزود: سن یکی از عوامل بسیار مهم است و دارا بودن بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی در ابتلا و اثر گذاشتن این ویروس تاثیرگذار هستند.

نخعی بیان داشت: علائم این ویروس عبارتند از تب بالای ۳۹ درجه (که ۹۰ درصد افراد آن را دارا هستند)، کوفتگی، خستگی و سرفه خشک و تنگی نفس است.

او تصریح کرد: باید گفت که الان فصل حساسیت هم هست باید حواسمان باشد که هر آبریزش بینی دلیل بر مبتلا شدن به کرونا نیست.

نخعی گفت: افرادی که دچار علایم شدید نام برده شده می‌شوند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

او افزود: فرد مبتلا شده می‌توانند به دو و نیم نفر ویروس را منتقل کند و میزان سرایت این ویروس زیاد‌تر از آنفولانزا است.

او راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را به شرح زیر اعلام کرد:
۱_فاصله گذاری اجتماعی در این زمینه اثر بسیاری دارد، در جمعیت‌ها کمتر برویم.
۲_ سعی کنیم هیچ کلاس آموزشی را برگزار نکنیم، در ادارات هم کلاسات و همایش‌ها لغو شود و در صورت لزوم برگزاری آنها، از ظرفیت مجازی استفاده شود.
۳_باشگاه‌های ورزشی تعطیل شود و مسابقات ورزشی و سینما رفتن به تعویق بیافتد.
۴_ تالار‌های عروسی کنسل شود و مراسم‌های ترحیم هم به همین شکل باشد.
۵_از تجمعات دوری شود بیماری می‌تواند.
۶_ جوانان به قلیان سرا‌ها مراجعه نکنند.

او بیان داشت: بیمار مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند تا دو هفته بعد از بهبودی ویروس را منتقل کند.

او توصیه کرد: سفر‌ها کنسل شود، مردم برای خرید عید سعی کنند مراجعه نکنند، افرادی که به هر دلیل از استان‌های دیگر به استان کرمان آمده‌اند به مدت دو هفته خود را در خانه خود  قرنطینه کنند.

او تصریح کرد: گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح بسیار تاثیرگذار است، برای ضدعفونی کردن می‌توان از وایتکس یا آب ژاول استفاده کرد.
یک پیمانه وایتکس و ۴۹ قاشق آب می‌تواند اثرگذار باشد ،سطوحی همچون دستگیر در، نبرده ها، فرمان و دنده ماشین و حتی تلفن همراه باید ضدعفونی شوند، به طور مداوم باید دست‌ها شسته شود و سعی شود دست به دهان، بینی و چشم زده نشود، در هنگام عطسه و در صورت نبودن دستمال کاغذی از گودی آرنج استفاده شود ،ویروس می‌تواند تا ۹ روز روی سطوح باقی بماند، این ویروس در هوای گرم و خشک درصد انتقال آن کمتر می‌شود به همین جهت توصیه می‌شود شهروندان این روز‌ها ماشین‌های خود را در آفتاب پارک کنند.

او گفت: در واقع ماسک فقط برای افرادی توصیه می‌شود که بیمار هستند یا از کسی که بیمار است مراقبت می‌کنند، تاثیر گذاری ماسک ۲ ساعت است.

او به مردم توصیه کرد: از مردم خواهشندیم ملاقات افرادی که در خانه سالمندان یا زندان هستند فعلا به تعویق بیاندازند و از جا‌های شلوغ دوری کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۲۲:۴۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
خدا رحم کند،بنظرم اوضاع خیلی بدتر میشود،ولی تعطیلی مدارس بنظر اشتباه میاد،انشاالله خدا به داد اونایی که ضربه مالی خوردند ازاین ویروس،کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۲۲:۴۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
خدا رحم کند،بنظرم اوضاع خیلی بدتر میشود،ولی تعطیلی مدارس بنظر اشتباه میاد،انشاالله خدا به داد اونایی که ضربه مالی خوردند ازاین ویروس،کمک کنه
آخرین اخبار