رئیس‌جمهور افغانستان در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل ناتو و وزیر دفاع آمریکا گفت نیرو‌های امنیت ملی قادر هستند خلأ ناشی از عزیمت نیروی بین المللی را پر کنند.

اشرف غنیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل ناتو و وزیر دفاع آمریکا درباره توافق آمریکا و طالبان برای آتش‌بس در این کشور تاکید کرد این کشور قدرتمند شده است و نیرو‌های امنیت ملی افغانستان قادر هستند خلأ ناشی از عزیمت بیش از ۱۲۵ هزار نیروی بین المللی را پر کنند.

رئیس‌جمهور افغانستان در این کنفرانس مشترک در کابل با حضور استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت: «فداکاری مردم افغانستان در مبارزه با تروریسم زیاد بوده است. کودکان، زنان و مردان در تمامی سنین و از تمامی اقشار جامعه به خاطر خشونت و تروریسم در اماکن عمومی جان خود را از دست دادند.»

رئیس‌جمهور افغانستان افزود: «مردم ما می‌توانند در آینده اقدامات ما، تلاش‌ها برای رسیدن به صلح پایدار و همراه با کرامت و حرکت از امید و آرزو به عمل و اعتبار را ارزیابی کنند. ما مردم و دولت افغانستان و شرکای بین المللی در زمینه ضرورت یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان درگیری‌ها با طالبان اجماع داریم و هماهنگ کار می‌کنیم.»


بیشتر بخوانید:


اشرف غنی گفت: «ما اراده سیاسی و ظرفیت دستیابی به صلح را داریم، زیرا جامعه ما استوار است، اقتصاد ما پویاست، و کشور ما توانمند است. یکی از نشانه‌های استواری ما به عنوان یک جامعه، بازگرداندن بیش از ده میلیون آواره‌ای است که طی ۱۹ سال گذشته به جا‌های دیگر پناهنده شده اند. فقط طی پنج سال گذشته، حدود چهار میلیون آواره به کشور بازگشته اند. جامعه ما با تمام قدرت در مورد صلح گفتگو می‌کند.»

وی افزود: «ما اراده سیاسی خود را نشان دادیم. دو ماه گذشته، ما فرایند فشرده مشورت با نیرو‌های مختلف، رهبران مدنی، و سایر ذینفعان آغاز کردیم. نیرو‌های میهن پرست ما در واکنش به دستور فرمانده کل قوا، موضع خود را از جنگ به کاهش خشونت تغییر دادند. ما ظرفیت غیرنظامی خود را در تمامی استان‌ها به طور مساوی و به سرعت سازماندهی کرده ایم.»

اشرف غنی تاکید کرد: «نیرو‌های امنیت ملی افغانستان قادر هستند خلأ ناشی از عزیمت بیش از ۱۲۵ هزار نیروی بین المللی را پر کنند؛ ما قدرتمند شده ایم. قدرت نیرو‌های امنیت ملی افغان به عنوان مدافع قانون اساسی و مدافع حقوق و تعهدات شهروندان به ما اعتماد می‌دهد صلح را پیگیری کنیم.»

اشرف غنی خطاب به استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت: «حمایت مستمر شما از نیرو‌های امنیت ملی افغانستان، در طول صلح و جنگ، برای آزادی ما و امنیت شما حیاتی است.  پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله، هدف اصلی جامعه ماست. صلح و فرایند صلح برای رسیدن به این هدف مهم است.»

وی افزود: «با توجه به واگرایی میان طالبان و دولت افغانستان، ما باید در مورد یک فرایند منصفانه و آزاد برای رسیدن به توافق و همگرایی، به اجماع برسیم. ما اطمینان داریم که اجماع ملی در مورد صلح داریم.»

اشرف غنی افزود: «ما باید بپذیریم که هنوز باید در مورد بهای صلح به اجماع دست یابیم. در طول مذاکرات، بهای صلح مشخص خواهد شد. آنگاه ملت باید در مورد همه پرسی تصمیم بگیرد. هر یک از شهروندان افغان در فرایند صلح ذینفع هستند. ما ظرف ۷ روز آینده گفتگو‌های فشرده‌ای خواهیم داشت تا ببینیم چگونه میان کارآمدی، شمول، مرجع قدرت، و ظرفیت‌ها توازن برقرار کنیم.»

رئیس‌جمهور افغانستان گفت: «ما از رویکرد مشروط محور نیز استقبال می‌کنیم. ما از تمایل آمریکا و ناتو برای مذاکره در مورد پناه دادن پاکستان به طالبان تشکر می‌کنیم. دستور کار ما برای مذاکره با طالبان گسترده‌تر از گفتگو‌های آن‌ها با آمریکا خواهد بود. ما یک چهارچوب هیجان انگیز برای پایان دادن به ۴۰ سال خشونت داریم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار