رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود که میزان هجوم و تعداد ملخ‌های مهاجم به خوزستان ۷ برابر سال گذشته باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه نخستین هجوم دسته‌های ملخ را در هندیجان، بخبعله، شوش، دزفول و به صورت انفرادی در اندیمشک داشتیم گفت: وضعیت هجوم ملخ امسال متفاوت‌تر از سال گذشته بوده پیش‌بینی می‌شود که میزان هجوم و تعداد ملخ‌های مهاجم به خوزستان ۷ برابر سال گذشته باشد.

او با بیان اینکه امسال تعداد دسته‌های ملخ ۷ کیلومتر تا ۱۰ کیلومتر است افزود: ملخ‌ها استعداد تشکیل دسته به ابعاد ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر را نیز دارند که میزان تغذیه آن‌ها ۶۰ تا ۱۵۰ هزار تن در روز است.

چنگلوایی بیان داشت: مسئله هجوم ملخ‌ها به استان و خسارتی که آن‌ها به کشاورزی استان می‌زنند باید جدی گرفته شود و فعلا جنوب کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان با هجوم ملخ‌ها درگیر هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: هیچ راهی برای مقابله با هجوم ملخ‌ها و مهار آن‌ها به جز راه شیمیایی وجود ندارد و سایر راه‌ها مانند روش مکانیکی، ژنتیکی و بیولوژیکی تنها به درد کتاب‌ها می‌خورد.

این مقام مسئول گفت: راه مقابله شیمیایی با هجوم ملخ‌ها استفاده از سمپاش، اتومایزر، توربولاینر و در نهایت استفاده از هواپیما برای سمپاشی است و در نقاطی که امکان استفاده از هواپیما، بهپاد و یا سمپاشی دستی را داشته باشیم به همان روش عمل می‌کنیم.

او اظهار داشت: در صورت وقوع اتفاقی ناگوار برای بخش کشاورزی خوزستان در اثر هجوم ملخ‌ها ۲۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دچار خسارت و آسیب جدی می‌شوند که محل ارتزاق آن‌ها از کشاورزی است و جهاد کشاورزی خوزستان به تنهایی قادر به مقابله با ملخ‌ها به دلیل گستردگی هجوم آن‌ها نیست و همه باید به ما کمک کنند.

چنگلوایی ادامه داد: اگر شرایطی پیش آید که ملخ سبزینه‌ای برای تغذیه نداشته باشد حتی تیر‌های چوبی برق را هم می‌خورد و خطر ملخ کمتر از کرونا نیست و حداقل تا ۳ ماه آینده در استان حضور دارند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.