سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنانی گفت اگر ترکیه قرارداد حفظ پناهندگان را نقض کند‏‏، اتحادیه اروپا تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در نشست خبری روزانه خود در بروکسل درباره توافق اتحادیه اروپا با ترکیه درباره مهار موج مهاجرت سوری‌ها و سایر مهاجران غیرقانونی ساکن ترکیه، به سوی کشور‌های اروپایی گفت: گفته می‌شود ترکیه، مرز‌های خود را برای خروج سوری‌ها و سایر آوارگان به سوی اروپا گشوده است.

پیتر استانو افزود: استرداد پناهندگانِ غیرقانونی به ترکیه و پیشگیری از آغاز موج مهاجرت، هنوز هم معتبر است. انتظار داریم ترکیه به این توافق پایبند باشد. اگر ترکیه، این قرارداد را نقض کند با تبعات آن روبرو خواهد شد و اتحادیه اروپا تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

او افزود درباره حفظ قرارداد پناهندگان که در سال ۲۰۱۶ میلادی بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضاء شد با مقامات ترکیه گفت‌وگو کرده است.

استانو همچنین گفت: اگر یونان و بلغارستان که با موج مهاجرت پناهندگان روبرو شده اند، کمک درخواست کنند، اتحادیه اروپا به آن کشور‌ها کمک خواهد کرد.

مقامات دولت ترکیه به ویژه عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، بعد از کشته شدن ۳۳ سرباز ترکیه در ادلب اعلام کردند مرز‌های خود را برای خروج آوارگان سوری و غیرسوری به سوی اروپا گشوده اند. آن‌ها از طریق زمینی و دریایی می‌توانند به اروپا مهاجرت کنند و ترکیه، مانع خروج آن‌ها از ترکیه نخواهد شد. پلیس و ارتش یونان برای پیشگیری از ورود مهاجران از ترکیه به یونان، به حال آماده باش درآمده اند. یونان در حال کشیدن سیم خاردار در مرز‌های مشترک یونان با ترکیه است.

جوزپ بورل، کمیسر عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا نیز هشدار داد: اتحادیه اروپا برای کاهش تنش در ادلب تلاش می‌کند. باید از کشته شدن مردم در ادلب پیشگیری کرد. اتحادیه اروپا برای حفظ منافع و امنیت اتحادیه اروپا تدابیر لازم را اتخاذ می‌کند.

او همچنین خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال گفت‌وگو با طرفین نبرد در ادلب و سوریه هستیم. اگر تنش در ادلب کاهش پیدا نکند، احتمال آغاز درگیری نظامی بین المللی وجود دارد. در نتیجه، حق زندگی و امنیت جانی مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار