فوق تخصص بیماری‌های عفونی:

کرونا در ایران؛ هراس اجتماعی بر افراد غلبه کرده است

مردانی گفت: هراس اجتماعی بر افراد غلبه پیدا کرده است و مردم نگران هستند.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین وضعیت کرونا در ایران پنجشنبه ۸ اسفند ماه در برنامه تیتر امشب شبکه ۶ سیما با حضور قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت و مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی مورد بررسی قرار گرفت.

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه هراس اجتماعی بر افراد غلبه پیدا کرده است و مردم نگران هستند، گفت: مردم با استفاده از تکنولوژی دقیقه به دقیقه از آمار‌ها اطلاع دارند، علیرغم این قضایا مردم باید هوشیاری خودشان را برای عدم ابتلای بقیه افراد جامعه فراموش نکند، ما وظیفه بسیار سنگینی در این زمینه داریم.

او با اشاره به اینکه کمتر از ۲ هفته است که این ویروس وارد کشور شده، افزود: خوشبختانه مردم همکاری بسیار خوبی دارند، در این فضای ملتهب و پیام‌های بهداشتی به مردم منتقل شده است، مردم ایران در خاورمیانه و دنیا فهیم‌ترین مردمان هستند به طوری که پیام‌های بهداشتی را به خوبی دریافت می‌کنند.

مردانی تاکید کرد: باید قدر همیت مردم را بدانیم، مردم خیلی خوب همکاری می‌کنند، قریب به اتفاق مردم برای کنترل اپیدمی کار می‌کنند و به شستشوی مکرر دستان خود می‌پردازند؛ لذا خوشبختانه مردم دیگر از روبوسی و دست دادن پرهیز می‌کنند، اگر این روند ادامه پیدا کند، انشاالله این موج را به سلامتی سپری خواهیم کرد.

تب در کرونا از ۳۹ درجه بالاتر نمی‌رود

مردانی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا با شروع ناگهانی تب بالای ۳۹ درجه و بدن درد همراه است، اما تب در کرونا از ۳۹ درجه بالاتر نمی‌رود افزود: تب در بیماری کرونا بین ۳۸ تا ۳۹ درجه است، در بیمارانی که مبتلا به سرماخوردگی هستند شروع تب به صورت ناگهانی نیست بلکه به صورت تدریجی این روند آغاز می‌شود؛ لذا به مردم توصیه می‌کنیم با خود قرنطینه کردن به مراقبت از سلامت شان بپردازند. استراحت، استفاده از غذا‌های ساده و مایعات ضروری است و همواره به شستشوی مرتب دست و صورت بپردازیم.

او با اشاره به اینکه مردم از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند عنوان کرد: کسی که مبتلا به کروناست می‌تواند بین سه تا چهار نفر را آلوده کند، اگر بیمار علائمش تشدید پیدا کرد به طوری که این علائم همراه با سرفه، خلط و تنگی نفس بود باید به پزشک مراجعه کند تا در صورت نیاز بیمار بستری می‌شود.

میزان مرگ و میر کرونا نسبت به آنفلو انزا کمتر است

قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در این فصل با پیک آنفلوانزا مواجه بودیم، اما متاسفانه کرونا وارد کشور شد، گفت: این دو بیماری با هم ادغام شدند؛ لذا بیماری کرونا مسری است و قدرت سرایت بالایی دارد، اما میزان مرگ و میر آن نسبت به آنفلو انزا کمتر است.

او با بیان اینکه ۱۳ هزار مورد به دلیل آنفلوانزا در فصل پاییز بستری داشتیم، تصریح کرد: متاسفانه در خصوص کروناویروس با هجوم بسیاری از مردم به مراکز درمانی، بیمارستانی، کلینیک‌های ویژه روبرو شده ایم به طوری که در روز‌های اول تعداد بستری‌ها به بیش از ۸ هزار نفر در بیمارستان‌ها رسید. اما اکنون شاهد افزایش روند ترخیص هستیم، لذا کسانی که علائم شدیدی دارند، مطابق پروتکل اعلامی از سوی وزارت بهداشت تست تشخیص برای آن‌ها انجام می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: جزو افتخارات کشور است که یکی از بهترین آزمایشگاه‌ها را در اختیار داریم، به دلیل پیشرفت در حوزه پزشکی برای ۱۸ استان امکان تشخیص فراهم کردیم و تا ۲ الی ۳ هفته آینده نیز امکانات آزمایشگاهی برای ۳۷ استان و شهر کشور فراهم خواهد شد.

امروز بیش از ۶۰۰ نفر از بیمارستان ترخیص شدند

او با بیان اینکه سه بار باید این ویروس مورد بررسی قرار بگیرد تا تشخیص قطعی باشد افزود: با این شرایط سرعت تشخیص بالا می‌رود، در روز‌های اول اعلام ویروس تعداد بستری‌ها زیاد بود، اما در دو روز اخیر تعداد ترخیصی‌ها بالا رفته است و خیلی از بیماران در حال ترخیص هستند به طوری که در روز گذشته ۱۲۰ نفر و امروز نیز بیش از ۶۰۰ نفر در کل کشور از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

جان بابایی تصریح کرد: برای شهر تهران ۲۵۰۰ تخت آماده کرده بودیم گفت: خوشبختانه در تهران تعداد افرادی که ترخیص می‌شوند افزایش یافته است.

نیازی به لاپوشانی وزارت بهداشت نیست

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به توانایی وزارت بهداشت در برپایی مراکز تشخیص و آزمایشات ژنتیکی و بهداشتی، گفت: نیازی به لاپوشانی وزارت بهداشت نیست، نیازی به بیان آمار بیشتر از واقعیت یا کمتر از واقعیت نیست، تشخیص و اعلام بیماران کرونایی برای وزارت بهداشت امتیاز است که توانسته غربالگری و تشخیص دهد.

او با اشاره به برخی شایعات مبنی بر واقعی نبودن آمار‌های وزارت بهداشت درباره تلفات ویروس کرونا، ادامه داد: آن‌ها یا دانش کافی ندارند یا مغرضند، وزارت بهداشت دو روز قبل از انتخابات دوم اسفند ابتلای دو نفر به بیماری کرونا را اعلام کرد، جامعه پزشکی و پرستاری با تمام توان در خدمت مردم هستند، آمار‌های رسمی وزارت بهداشت درباره بیماری کرونا ظهر به ظهر منتشر می‌شود.

جان بابایی افزود: سامانه ۴۰۳۰ و ۱۹۰ قادر است همزمان به سوالات و نگرانی مردم پاسخ دهند و نیازی به حضور مردم در مراکز درمانی نیست، کادر پزشکی کشور بی نظیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار