خانواده‌های عزادار بیجاری که عزیزان خود را در این ایام بدلایل ممختلف از دست داده‌اند، جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، برگزاری مراسم ترحیم در مساجد و دیگر اماکن محل تجمع را متوقف کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، با توجه به اینکه تاکنون هیچ دستوری از طرف ستاد بحران شهرستان برای عدم برگزاری چنین مراسمی جهت پیشگیری از شیوع بیماری صادر نشده است، مردم فهیم بیجار در اقدامی خودجوش، جهت پیشگیری از شیوع بیماری به علت حضور آحاد مردم در مساجد و بازگشت مهمانان از سایر شهرها در فضای مجازی و با صدور اعلامیه اعلام کردند از برگزاری این مراسم منصرف شده‌اند.

در همین راستا، هزینه برگزاری مجلس ختم و سایر هزینه‌ها در امور خیریه توسط خانوارهای عزادار صرف خواهد شد که می تواند به یک فرهنگ عمومی در آینده تبدیل شود و با مشارکت خانواده ها، شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی و کمک به افراد نیازمند و محروم شهرستان بود.

به طور متوسط برای برگزاری یک جلسه مجلس ختم در مسجد، تهیه اعلامیه، گل و اطعام مهمانان و هزینه سفر مهمانان از سایر شهرها، حدود ۱۰۰ میلیون ریال هزینه می‌شود که این مبلغ با توجه به برگزاری حداقل پنج مجلس ختم در هر هفته و برای هر یک مراسم شب هفت، چهلم، نو عید و سالگرد را محاسبه کنید، می‌تواند چرخ یک واحد تولیدی و صنعتی را با اشتغال جوانان بیکار شهرستان به چرخ در آورد.

در برخی مساجد شهر بیجار هم توسط اعضای هیأت امنا، دست نوشته هایی با عنوان «از دست دادن و روبوسی جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا خودداری کنید»  چاپ و در معرض دید نمازگزاران نصب شده است.

شب گذشته هم در تعدادی از مساجد بزرگ بیجار نماز جماعت برگزار نشد و در سطح شهر هم کاهش چشمگیر حضور مردم در اماکن عمومی، رستوران ها و اغذیه فروشی ها و دیگر اماکن پر تردد در روزهای قبل، کاملا محسوس است.

در بیجار ماسک‌های عادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی حدود سه تا چهار هزار تومان به فروش می رسد البته اگر پیدا شود، البته ماسک های فیلتردار هم با افزایش قیمت چند برابری به بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای هر عدد رسیده و بیشتر در ابزار آلات فروشی ها یافت می شود تا مراکز عرضه کالاهای بهداشتی و داروخانه ها برخی اقلام نیز همچوم مایع ضد عفونی نایاب شده‌اند.

 

مرکز بزرگ اسلامی سقز نیز در راستای ضرورت کاهش تجمعات مذهبی اطلاعیه صادر کرد

مرکز بزرگ اسلامی سقز نیز با صدور اطلاعیه اعلام کرد: ورود ویروس کرونا به کشور و هشدارها و توصیه های لازم مسوولان مربوطه برای بسیج عمومی پیشگیری از این ویروس، متضمن سلامتی آحاد جامعه است و از نظر دینی، مصالح عمومی و رعایت دستورالعمل های مسئولان امر برای سلامت جامعه امری ضروری و واجب عینی محسوب می شود.
از سوی دیگر همه مراکز عمومی فعالیت خود را برای این امر محدود و یا تعطیل نموده اند لذا ائمه جمعه و جماعت سطح شهرستان و نمازگزاران بزرگوار نیز از این امر مستثنی نیستند و باید تجمعات مساجد شهر و روستا را به حداقل برسانند تا خدای نکرده مراسمی مانند ترحیم اموات و گردهمایی های مختلف به محل پخش ویروس مذکور و گرفتار شدن مردم تبدیل نشوند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار