مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: سامانه بارشی که از دوشنبه شب در لرستان فعال شد دارای ۲ هسته بارشی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،  بهروز مرداپور روز سه شنبه گفت: هسته اول از صبح امروزسه شنبه تا اواسط روز با متوسط بارش ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر و هسته دوم از غروب امروز تا صبح فردا چهارشنبه با متوسط بارش ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر تخمین زده می‌شود.

وی بیان کرد: از امروز صبح تا ظهرفردا چهارشنبه بطور متناوب جو منطقه تحت تاثیر سامانه بارشی فعال قرار دارد که برای همه نقاط استان بارندگی، گاهی رعدوبرق و نیز در برخی ساعات، وزش باد شدید را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به بالا بودن شاخص‌های ناپایداری، احتمال رخداد صاعقه و ریزش تگرگ دور از انتظار نیست اظهار داشت: از امشب تا فردا صبح با توجه به ریزش هوای سرد به درون سامانه علاوه بر بارندگی برای نواحی شمالی و به ویژه نیمه شرقی، ارتفاعات و نواحی کوهستانی بارش برف پیش بینی می‌شود که موجب اختلال در تردد جاده‌ای و نیز لغزندگی سطح جاده‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در سایر ساعات نیز شاهد ریزش باران به صورت ملایم و یا متوسط خواهیم بود عنوان کرد: با توجه به مقدار و شدت بارش‌ها آبگرفتگی معابر عمومی، رواناب سطحی، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، طغیان رودخانه ها، وقوع سیلاب‌های محلی و نقطه ای، مه آلودگی و کاهش میدان دید افقی (به ویژه گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی)، آسیب رساندن به گلخانه‌ها، سازه‌های موقت و احتمال آسیب به تاسیسات سبک شهری و روستایی می‌شود.

مرداپور گفت: با توجه به شرایط فوق به هم استانی‌ها توصیه می‌شود با اجتناب از سفر‌های غیر ضروری، رعایت نکات ایمنی لازم و تجهیز خودرو‌ها به وسایل گرمایشی، عدم صعود به ارتفاعات، پرهیز از توقف در حاشیه رود خانه‌ها و مسیل ها، پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز و مکان‌های مستعد برخورد صاعقه، رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی با توجه به کاهش میدان دید به سبب مه گرفتگی در گردنه‌ها و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: سامانه بارشی فعال در جو استان تا کنون بارش‌های خوبی در همه نقاط داشته، بیشترین بارش‌ها در ایستگاه "پاعلم" با بارش ۵۹ میلی متر باران ثبت شده است.

مرادپور افزود: انتظار داریم این سامانه بارشی تا ظهر فردا به فعالیت خود به شکل باران و برای نقاط سردسیر و کوهستانی به شکل برف ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه شدت بارش‌ها در مناطق جنوبی و جنوب شرقی نمود بیشتری دارد افزود: تا ساعت ۶:۳۰ صبح امروز سه شنبه در خرم آباد ۳۲.۵ میلی متر، در بروجرد ۱۹.۹ میلی متر، در الیگودرز ۱۱.۲ میلی متر، در کوهدشت ۳۰.۷ میلی متر، در پلدختر ۲۴.۵ میلی متر، در دورود ۳۲.۶ میلی متر، در الشتر ۳۸.۲ میلی متر، در نورآباد ۳۴.۳ میلی متر، در ازنا ۱۱.۹ میلی متر، در رومشکان ۳۰.۲ میلی متر و در سراب دوره ۳۲.۴ میلی متر بارش باران داشته ایم.

مرادپور یادآور شد: میانگین بارش‌ها در لرستان ۲۷.۱ میلی متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد از قرار گرفتن در مسیل‌ها و حواشی رودخانه‌ها خودداری کنند.

انتهای پیام/د

برچسب ها: هواشناسی ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار