به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکههای سراسری رادیویی و تلویزیونی در یک ماهه منتهی به نیمه بهمن امسال با مجموع ۱۹۸ ساعت، شبکههای استانی با ۷۳۸ ساعت و بخشهای خبری با حدود ۷۰ ساعت، تولیدات و ویژهبرنامههای گوناگونی را با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی در قالبهای مختلف رادیویی و تلویزیونی تولید و پخش کردند.
بر اساس این گزارش، در میان شبکههای تلویزیونی سراسری، شبکه خبر با ۳۱:۲۶، شبکه دو با ۱۷:۰۶ و شبکه سه سیما با ۸:۳۷ ساعت، در صدر فهرست بیشترین میزان پخش تولیدات و برنامههای انتخاباتی قرار دارند. در حوزه صدا نیز شبکه رادیویی ایران با بیش از ۱۷ ساعت بیشترین میزان پخش را در موضوعات مرتبط با انتخابات داشته است و شبکههای رادیویی معارف و گفتگو بهترتیب با ۱۴:۵۰ و ۱۳:۵۵ ساعت در ردیفهای بعدی قرار گرفتند.
نتیجه این بررسی نشان میدهد که در حوزه مراکز استانی، شبکههای تلویزیونی کرمانشاه با ۲۳:۳۸، ایلام با ۲۱:۵۹ و چهارمحال و بختیاری با ۱۳:۱۵ ساعت، بیشترین ساعات پخش برنامههای انتخاباتی را در مقطع موردنظر به خود اختصاص دادهاند و در میان شبکههای رادیویی مراکز نیز مرکز ایلام با ۵۰:۱۳، بوشهر با ۳۲:۴۴ و آذربایجان غربی با ۳۲:۴۲ ساعت در ردیفهای بعدی قرار گرفتند.
ایجاد فضای رسانهای مطلوب برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات، اعتمادسازی نسبت به سلامت و قانونمندی انتخابات، افزایش آگاهیهای عمومیبرای انتخابی اصلح، آگاهیبخشی درخصوص فرآیند برگزاری انتخابات و پخش بیانات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) درخصوص اهمیت حضور مردم در انتخابات، از مهمترین محورهای برنامهها و تولیدات رسانه ملی در مقطع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/