چهار طرح صنعت آب و برق خراسان شمالی با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، در هجدهمین هفته از پویش " الف_ب_ایران" دو طرح فاضلاب آشخانه (در دو کیلومتری شمال شرق شهر آشخانه) و فاضلاب مساکن گلستان شهر بجنورد با حضور وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب اشخانه، با فناوری لجن فعال و قابلیت حذف ازت و فسفر در مساحت ۱۲ هزار متر مربع، تیرماه ۹۱، از محل اعتبارات عمومی آغاز شد که هدف اجرایی آن در مرحله اول، زیر پوشش قرار دادن ۲۷ هزار نفر از جمعیت شهر آشخانه است.

طرح ۷۱ میلیارد تومانی فاضلاب آشخانه که بزرگترین طرح عمرانی شهرستان مانه وسملقان و شهر آشخانه است، شامل: تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۵۸۰۰ مترمکعب است که ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پلی اتیلن سه هزار متری از ایستگاه پمپاژ تا تصفیه خانه به صورت دو خط موازی و با قطر ۳۰۰ میلیمتر اجرا شد که شبکه جمع آوری آن ۳۵ هزار متر (۵۰ درصد از شبکه موردنیاز) است. پس از بهره برداری طرح، ۱۵ نفر مستقیم و ۵ نفر غیر مستقیم در ماه مشغول به کار خواهند شد که ۹۰ درصد آنان، بومی اند.

با توجه به به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در شمال شهر و همچنین نفوذ ناپذیری نامطلوب خاک در نواحی جنوبی شهر آشخانه، مردم، مشکلات و معضلات زیادی در دفع سنتی فاضلاب داشتند و هزینه‌های زیادی برای تخلیه چاه‌های جذبی می‌پرداختند.

این طرح با جلوگیری از ورود یک ممیز دو دهم میلیون متر مکعب در سال فاضلاب خام به محیط زیست، باعث پیشگیری از نفوذ و ورود انواع آلاینده‌ها همچون نیترات، دترجنت ها، عوامل میکربی و بیماری زا به محیط زیست خواهد شد و البته از پساب تصفیه شده آن هم می‌توان در کشاورزی بهره برد.

شبکه جمع آوری فاضلاب گلستان شهر بجنورد هم به طول ۲۵ کیلومتر و خط انتقال انتقال به طول پنج و نیم کیلومتر اجرا شد. عملیات نصب انشعاب فاضلاب گلستان شهر نیز در دی ماه آغاز شد و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

تعداد انشعاب فاضلاب نصب شده گلستان شهر ۵۵۰۰ فقره و در مدت دو ماه است. این طرح با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان اجرا و جمعیت بهره بردار آن، ۲۰ هزار نفرند.

یکی از طرح‌های افتتاحی امروز، پست ۴۰۰ کیلوولت بجنورد است که با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان است که ۴۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات سفر رهبری است.

ظرفیت این پست ۲۰۰ مگاولت‌آمپر است که برای ۲۰۰ مگاوولت‌آمپر دیگر نیز بسترسازی توسعه‌ای دارد.

این پست در طول مدت چهار سال احداث شده که در زمان احداث به صورت مستقیم برای ۲۵ نفر اشتغال‌زایی داشته است. پست ۴۰۰ کیلوولت بجنورد پس از بهره‌برداری نیز برای ده نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

کاهش بار پست‌های ۴۰۰ کیلوولت منطقه، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، افزایش پایداری شبکه خراسان شمالی، تامین پایدار برق صنایع سنگین و شهرستان بجنورد از اهداف اصلی راه‌اندازی این طرح است.

طرح دیگر نیز خط ۴۰۰ کیلوولت بجنورد-اسفراین است که ۵۷ کیلومتر طول دارد و ۱۶۴ برج برای آن ساخته شده که با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار احداث شد.

در سفر وزیر نیرو به شهرستان بجنورد ۱۲۵ میلیارد تومان صنعت برق به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام / د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.