یک کارشناس ارشد روان شناسی گفت: صحبت کردن یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباط کودک است و والدینی که این اجازه را به فرزندان نمی‌دهند باید منتظر عواقب جبران ناپذیر آن باشند.

الهام پور مولایی کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره والدینی که اجازه صحبت کردن به فرزندان خود نمی‌دهند گفت: صحبت کردن یکی از مهم‌ترین راه‌ها در جهت ارتباط کودک با دنیای پرامون خود است.

او افزود: کودکان تا قبل از ۳ سالگی تنها از طریق مهارت‌های حسی- حرکتی و لامسه با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و بعد از آن از طریق صحبت کردن مفاهیم ذهنی خود را به دیگران منتقل می‌کنند.

این کارشناس ارشد روان شناسی تصریح کرد: والدینی که با خشونت به کودکان خود زیاد صحبت نکردن را گوشزد می‌کنند باید بدانند که زبان مهم‌ترین عامل رشد شناحتی کودک به حساب می‌آید. در واقع زبان نقطه قوتی برای رشد مهارت‌های ارتباطی کودک است.

صحبت کردن های زود هنگام یکی از معیارهای باهوشی کودکان

پورمولایی با اشاره به دیر صحبت کردن کودکان اظهار کرد: ما روانشناسان تسلط کودکان بر صحبت کردن را یکی از مهم‌ترین معیار‌های باهوشی می‌دانیم و آن دسته از افرادی که تا قبل سه و نیم سالگی صحبت نمی‌کنند باید با والدین خود برای حل این معضل به مراکز درمانی یا نزد روانشناسان مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید: تستی جالب برای سنجش میزان پرحرفی افراد


این کارشناس ارشد روان شناسی تصریح کرد: گاهی اوقات کودکان با صحبت کردن قصد جلب توجه والدین را به خود دارند؛ در واقع از نظر روانشناسان ریشه پرسش‌ها و صحبت‌های طولانی مدت و مکرر کودکان را تنها عاملی برای توجه والدین به خود می‌دانند.

پورمولایی درباره تاثیر ترس زیاد کودکان بر صحبت‌های مکرر گفت: کودکانی که از خوابیدن‌های شبانه به صورت تنها می‌ترسند از طریق صحبت‌های طولانی مدت با والدین خود قصد کاهش ترس را دارند.

او افزود: والدین باید با اختصاص دادن یک ساعت زمان در طول روز مانند حرف زدن، خواندن کتاب و تفریح با کودک ترس آن‌ها را کاهش دهند.


بیشتر بخوانید: ۱۰ فرمول آسان که کودکتان را حرف گوش کن می‌کند


این کارشناس ارشد روان شناسی با اشاره به عواقب توجه نکردن والدین به کودکان اظهار کرد: والدینی که هنگام صحبت کردن کودکان به آن‌ها توجه نمی‌کنند و با جملاتی همانند «هیس! چقدر صحبت می‌کنی» باید در آینده انتظار کمبود عزت نفس یا اعتماد به نفس را از فرزندان خود داشته باشند.

پورمولایی تصریح کرد: توجه نکردن والدین به کودکان باعث می‌شود تا آن‌ها فکر کنند فرد دوست داشتنی نبوده و در آینده با کاهش اعتماد به نفس رو به رو شوند.

این کارشناس ارشد روان شناسی درباره راهکار‌هایی برای توجه والدین به کودکان پر حرف گفت: روانشناسان به والدینی که کودکان پر حرفی دارند توصیه می‌کنند تا به فرزندان خود یاد دهند دندان‌های خود را به فک پایینشان به مدت نیم ساعت در طول روز فشار دهند.

پورمولایی در پایان گفت: توضیح دادن ارزش سکوت در اسلام به کودکان پر حرف و توجه به آن‌ها در زمان‌هایی که فرزندانشان زیاد از حد به صحبت کردن نمی‌پردازند یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها در جهت کاهش پر حرفی کودکان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار