دادستان قزوین گفت: ملاک رفتار، کردار و گفتار دست‌اندرکارن و داوطلبان انتخابات باید قانون باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: خط قرمز دستگاه قضایی در تمامی حوزه ها، اجرای صحیح قانون است و در موضوع انتخابات هم باید ملاک عمل تمامی دست‌اندرکارن برگزاری، داوطلبان و طرفدارانشان و آحاد مردم قانون باشد.

قاسمی افزود: بدون شک دستگاه قضایی با کسانی که بخواهند قانون را نادیده بگیرند و سلامت و امنیت انتخابات را خدشه دار کنند، در هر جایگاهی که باشند بدون اغماض و قاطعانه برخورد خواهد کرد و همه باید بر اساس تکالیف قانونی خود عمل کنند.

او اضافه کرد: بحمدالله در استان اکثریت داوطلبان چارچوب‌های قانونی را رعایت کردند، اما برخی تخلفات در حوزه تبلیغات مشاهده و گزارش شد که تمامی این موارد توسط دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی رسیدگی خواهد کرد.

دادستان مرکز استان قزوین در مورد هزینه‌های گزاف از سوی برخی داوطلبان بیان داشت: با تصویب قانون شفافیت منابع مالی نامزد‌های انتخابات مجلس در سال جاری اقدام بسیار خوبی بود و امیدواریم این قانون در انتخابات‌های آینده موجب شفاف‌سازی در فعالیت داوطلبان شود تا شاهد برخی شائبه‌ها در سطح جامعه از حیث منابع مالی داوطلبان نباشیم.

محمد قاسمی در پاسخ به سوال آیا شعار‌های انتخاباتی جرم انگاری شده است، گفت: شعار‌های انتخاباتی جرم انگاری نشده، اما داوطلبان باید از بیان شعار‌ها و مطالب خلاف واقع و خارج از اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس بخصوص پیگیری مسائل عمرانی جدا خودداری کنند و تنها به بیان برنامه‌ها و توانمندی‌های خود بپردازند که در این زمینه هم گزارشاتی دریافت شده است که مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

او گفت: عمده تخلفات انتخاباتی در حوزه تبلیغات است و شکایات و گزارشاتی از سوی مراجع مختلف دریافت و تشکیل پرونده شده که تعداد آن‌ها بسیار اندک است، اما همه این موارد با جدیت رسیدگی خواهد شد و نتیجه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

این مقام قضایی استان در خصوص تخلفات فضای مجازی بیان داشت: یکی از نواقص قانون انتخابات بحث فضای مجازی است که باید قوانین این حوزه روزآمد شود تا داوطلبان بتوانند از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی خود به خوبی استفاده کنند.

او اضافه کرد: در این دوره از انتخابات رصد فضای مجازی بسیار حائز اهمیت بود و به همین خاطر کارگروه رصد فضای مجازی ویژه انتخابات در دادسرای مرکز استان قزوین تشکیل و جلسات مستمر و مصوبات خوبی داشت و فضای مجازی به خوبی توسط دستگاه‌های ذیربط رصد شد که در این خصوص نیز برخی جرائم و تخلفات مشاهده و تشکیل پرونده شد که دستگاه قضایی به آن‌ها با جدیت رسیدگی خواهد کرد.

قاسمی در ادامه بیان داشت: بحث خرید و فروش آراء در تمامی دوره‌های انتخابات مطرح بوده و جزء جرائم انتخاباتی است، اما در این دوره تمامی مراحل اخذ رای به غیر از شمارش آراء الکترونیکی است و امکان تخلف پایین است، اما ممکن است در بیرون از محل صندوق‌های اخذ رای تخلفاتی مشاهده شود که بدون شک برای متخلفان توسط دستگاه‌های نظارتی تشکیل پرونده و برخورد‌های قضایی لازم صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار