به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، معاونت امور استانها با تشکیل جلسات و نشستهای گوناگون و همافزایی حوزههای مختلف در تهران و استانهای مختلف کشور، بر اساس خط مشی کلان سازمان صداوسیما و بهرهگیری از ظرفیتهای محلی و منطقهای هر استان، تلاش خود را در جهت آگاهیبخشی سیاسی و همچنین خنثیسازی عملیات روانی رسانههای دشمن با جدیت آغاز کرده تا روز انتخابات، همچنان بر میزان این اقدامات و فعالیتهای رسانهای افزوده شود.
برنامههای متنوعی در این معاونت و همچنین مراکز استانی رسانه ملی تدارک دیده شده و تمهیدات گستردهای برای حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی از طریق برنامههای تهییجی رادیویی و تلویزیونی و همچنین پوشش جامع اخبار و اطلاعات مربوط به روز انتخابات اندیشیده شده است.
شبکههای استانی با ۸۱ شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی، محلی، برونمرزی و سراسری یعنی شبکه شما و رادیو زیارت، نقش مهمی در ایجاد وحدت ملی و افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات دارند که البته در این بین رجوع به نتایج نظرسنجیهای اخیر نشان میدهد این شبکهها انتخاب نخست در بسیاری از زمانها و مناطق هستند.
مراکز صداوسیما با اشراف بر شرایط و موقعیت هر استان و آگاهی از خواستهها و نیازهای مردم و همچنین با آگاهی از تاریخچه فرهنگی و قومیتی هر منطقه، بهترین مرجع خبری و رسانهای برای مردم آن منطقه بهشمار میآیند و بهعنوان رسانهای آگاه و مطلع از اطلس فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و… مورد استناد گستره قابل توجهی از مخاطبان استانی قرار میگیرند.
رسانه ملی با توجه به رسالت سنگین خود، سیاستها و راهبردهایی در هر حوزه دارد که با توجه به مسئله انتخابات، این سیاستها از مدتها پیش تدوین شده و برای اجرا به معاونتهای مختلف ابلاغ شدهاند؛ سیاستهایی همچون تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات، یاریرسانی به دستگاههای نظارتی، اجرایی و امنیتی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، تلاش برای تبدیل فضای کلی کشور در انتخابات به فضای شور و نشاط و جشن ملی سیاسی و اهتمام در راستای تحکیم وحدت وانسجام ملیِ اقوام، مذاهب، قشرها و گروههای مختلف مردم که مورد اخیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
از ابتدای شروع برنامههای انتخاباتی در شبکههای استانی، شاهد پخش ۲۹۸۴ ساعت برنامه رادیویی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۲۵۵ ساعت برنامه رادیویی درباره انتخابات مجلس خبرگان بودهایم که این رقم در مورد برنامههای تلویزیونی، ۲۰۷۷ ساعت ویژه انتخابات مجلس و ۱۴۳ ساعت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بوده است.
همچنین تولید ۲۵۰ موشنگرافیک با موضوع انتخابات در مراکز استانی صداوسیما و استفاده از رادیونما بهعنوان رسانهای مؤثر در جذب هنر مردمی و انعکاس خلاقیتهای شنوندگان با محوریت انتخابات، از جمله اقدامات معاونت امور استانها و مراکز صداوسیما محسوب میشود.
پوشش لحظهبهلحظه حماسه حضور مردمی در این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مراکز قرار دارد به طوریکه قرار است با ایجاد ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با شبکههای سراسری و استانی، حماسه حضور مردم اطلاعرسانی شود، تولید و توزیع ۲۴۷۵ قطعه پوستر، عکس نوشت، اینفوگرافیک، کاریکاتور و ۳۹۶۰ دقیقه در قالبهای موشن گرافیک، فتو و ویدئوکلیپ، انیمیشن، پادکست، ویدئو، ویدئوکامنت، ویدئوگرافی، ۷۴۲۵ قطعه و ۱۱۸۸۰ دقیقه محتوا از بستر فضای مجازی، در راستای جریانسازی و ایفای نقش مکملی با استفاده از راهاندازی پویشهای اجتماعی هم جزو این اقدامات هستند.
دراین بین تولیدات موسیقایی مراکز استانی صداوسیما همیشه جزو آثار برتر بودهاند و استقبال از آنها هم چشمگیر است. بر این اساس ۱۴ عنوان موسیقی تصویر و نماهنگ جدید هم که مجوزهای کامل پخش را دریافت کردهاند توسط مراکز استانها آماده شده و با توجه به کیفیت بالای تولید، از همه شبکههای سراسری در حال پخش است.
این تولیدات شامل نماهنگهای «پیمان وحدت» تولید مرکز همدان، «حماسهای دیگر» تولید مرکز کرمانشاه، «روز سرنوشت» ساخته شده در مرکز کهگیلویه و بویراحمد، «رود خروشان» از تولیدات مرکز خراسان شمالی، «انتخاب اول» کاری از مرکز چهارمحال و بختیاری، «صبح حضور» تولید مرکز زنجان، «من ایرانیم» ساخته شده در مرکز خوزستان و «آهنگ پیروزی» تولید مرکز آبادان است. علاوه بر این موسیقی تصویرهای «روز انتخاب» تولید مرکز آذربایجان شرقی، «پرچم ایرانی» از مرکز خراسان رضوی، «حماسه انتخاب» ساخته شده در مرکز لرستان، «ایران عاشق» تولید مرکز اصفهان، «حماسه انتخاب» کاری از مرکز گیلان و «ایران عاشق» تولید صداوسیمای استان مرکزی هم جزو این تولیدات هستند.
تمام اقدامات صورت گرفته برای دوم اسفندماه هستند، روزی که مردم در پای صندوقهای رأی حاضر میشوند تا در تعیین شیوه قانونگذاری و نظارت در کشور سهیم باشند، به همین دلیل برنامههای شبکههای استانی هم در این روز به اوج خود میرسد.
پوشش لحظهبهلحظه حماسه حضور مردمی در این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مراکز قرار دارد به طوریکه قرار است با ایجاد ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با شبکههای سراسری و استانی حماسه حضور مردم اطلاعرسانی شود. همچنین تیمهای برنامهساز هم به تولید برنامههای ضبطی برای پخش در ساعات و روزهای دیگر میپردازند.
گروههای فنی، گزارشگران و تصویربرداران هم از ساعاتی پیش از شروع زمان رأیگیری در حوزههای انتخابیه حضور مییابند تا از همان ابتدا تصویری جامع و روشن از این حماسه باشکوه به سراسر کشور و جهان مخابره کنند و این حضور و پوشش رسانهای تا زمان اعلام نتایج انتخابات ادامه خواهد داشت.
پخش نماهنگ و موسیقی تصویرهای حماسی و گفتگو با کارشناسان و مردم حاضر در صفوف اخذ رأی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شبکههای استانی صداوسیما همزمان با دوم اسفندماه قرار دارد.
انتهای پیام/