رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه هشدار‌ها نهایی درباره ادلب به دمشق داده شده است، از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی این کشور در خاک سوریه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، طی سخنانی در نشست با اعضای حزب عدالت و توسعه در مجلس این کشور از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه سخن گفت.

او اعلام کرد: عملیات ادلب هر لحظه ممکن است آغاز شود. سرنوشت ادلب را به رژیم اسد و حامیان آن نخواهیم سپرد. به هر قیمتی که باشد مصمم به برقراری امنیت در ادلب برای مردم ترکیه و منطقه هستیم.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ترکیه درباره مسئله ادلب، طرح و برنامه خود را آماده کرده است، مثل تمام عملیات‌ گذشته می‌گوییم «شبی ناگهان می‌توانیم بیاییم».

اردوغان در ادامه اعلام کرد: در حال آماده کردن آخرین مقدمات برای پایان دادن به حملات نظام سوریه در ادلب و وادار کردن آن به پایبندی به توافقنامه سوچی هستیم. آنچه در پای میز مذاکره مطرح می‌شود، با خواسته‌های ما فاصله زیادی دارد، به همین علت آغاز عملیات ما در ادلب قطعی است. مصمم هستیم، ادلب را به منطقه امنی برای اهالی آن تبدیل کنیم.

عملیات ضدتروریستی ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب، آخرین مقر تروریست‌ها در این کشور، از چندی پیش آغاز شده است. ترکیه مدعی شده است در این عملیات غیرنظامیان سوری کشته می‌شود، این در حالی است که نظامیان روسی که ارتش سوریه را در عملیات ضدتروریستی این کشور همراهی می‌کنند، بارها این ادعا را رد کرده‌اند. از سوی دیگر سوریه اعلام کرده است استان ادلب بخشی از این کشور است و هیچ گونه حضور غیرقانونی خارجی در آن را نمی‌پذیرد. 

اردوغان در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: با ورود ما به لیبی، عملیات نیرو‌های خلیفه حفتر متوقف شد. از خروج دولت وفاق ملی از نشست‌های ژنو که یک اقدام مهم بود، حمایت می‌کنیم. اتحادیه اروپا هیچ اختیاری برای تصمیم‌گیری درباره لیبی ندارد.

شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی ژنرال حفتر، ژنرال بازنشسته لیبیایی، ماه‌هاست برای تسخیر طرابلس با نظامیان دولت مرکزی به ریاست فائز سراج در حال جنگ هستند. سازمان ملل دولت سراج را به‌عنوان تنها قدرت سیاسی مشروع در لیبی به رسمیت می‌شناسد. دولت ترکیه پس از درخواست کمک نظامی طرابلس، شماری از شبه‌نظامیان «ارتش ملی» (ارتش آزاد سابق) را از سوریه به لیبی فرستاده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار