تفاهم نامه همکاری بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقا سطح علمی کشاورزان امضا شد.

پیوند کتاب با کشاورزان جوانه زدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، این تفاهم نامه با موضوع استفاده از ظرفیت‌های موجود بین دو دستگاه در راستای گسترش میزان اثر بخشی فعالیت مروجین کشاورزی ودامپروری در بین آحاد جامعه از طریق کتاب وکتابخوانی و همکاری و مشارکت نظام یافته در کلیه زمینه‌های ممکن با رویکرد بهره‌گیری متقابل از ظرفیت‌های موجود بین طرفین جهت ارتقاء، اشاعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با هدف توسعه فرهنگ مطالعه، کتابخوانی، تحقیق و پژوهش در جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین در جهت ارتقاء شاخص‌های فرهنگی استان منعقد شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: کتابخانه‌های عمومی فضای مناسب برای اشتراک تجربیات در زمینه‌های گوناگون هستند.

او افزود: به دنبال بهره‌برداری حداکثری از امکانات موجود و منابع در کتابخانه‌ها برای توسعه فرهنگی مطالعه و کاربردی کردن نقش کتابخانه‌ها در زندگی مردم به ویژه در روستا‌ها هستیم.

او با اشاره به اینکه اطلاعات سلامت نیز بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: اقدامی که ما با کمک سازمان جهاد کشاورزی می‌توانیم انجام دهیم ارائه اطلاعات لازم به کشاورزان از سلامت محصولات کشاورزی است.

زارعی با اشاره به اینکه ۴۴ کتابخانه روستایی در سطح استان داریم که در حال گسترش است گفت: علاوه بر آن پیشخوان‌های کتاب‌ها نیز به منظور دسترسی بهتر مردم به منابع اطلاعاتی در روستا‌های فاقد کتابخانه در حال راه‌اندازی است.

منصور رضوانی‌جلال، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان وجود دارد اظهار کرد: ۲۹ درصد ارزش افزوده اقتصاد استان در بخش کشاورزی تولید می‌شود.

او با اشاره به اینکه کشاورزی همدان در حال گذار از شیوه سنتی به شیوه صنعتی است افزود: به عنوان نمونه کشت گلخانه‌ای در استان یک نوع کشاورزی صنعتی است که رشد خوبی نیز داشته و از برنامه ریزی انجام شده، نیز پیشی گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه فرزندان تحصیل کرده کشاورزان به دنبال سوق دادن کشاورزی از حالت سنتی به صنعتی هستند تصریح کرد: نهایت همکاری و همیاری از سوی جهاد کشاورزی استان با کتابخانه‌های عمومی برای ارتقا سطح زندگی کشاورزان انجام خواهد شد.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه توانایی در دانایی نهفته است و کتاب یکی از عوامل مهم در کسب دانایی است ادامه داد: امروز فضای مجازی مصداق تنقلاتی است که اجازه مصرف مواد غذایی مناسب و مقوی را به افراد نمی‌دهد و ما باید تلاش کنیم محصول سالم را به دست بهره‌برداران برسانیم.

او با تأکید بر اینکه در روستا‌ها جوانان خلاق و مبتکری وجود دارد خاطرنشان کرد: هر یک از محصولات کشاورزی اقیانوسی هستند که که با مطالعه می‌توان میزان تولید هر یک را به اندازه قابل توجهی افزایش داد که تحقق این اتفاق به مطالعه و تحقیق وابسته است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ما به دلیل عدم دانایی است اظهار کرد: به همین منظور با توجه به این تفاهم نامه به دنبال گسترش فرهنگ مطالعه و قدردانی از کشاورزانی هستیم که با کتاب مأنوس هستند.
کتاب در دسترس کشاورزان قرار می‌گیرد

مدیر هماهنگی و ترویج مشارکت‌های مردمی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه امروز دنیا با توجه به پیشرفتی که کرده است نیاز مبرم به منابع اطلاعاتی دارد افزود: امروز که کشاورزی استان به دست جوانان سپرده می‌شود لزوم توجه به تکنولوژی بیش از پیش احساس می‌شود.
جواد رشیدی با اشاره به اینکه آشنایی با تکنولوژی از مسیر مطالعه و کارگاه‌های حضوری و آموزشی محقق می‌شود تصریح کرد: برای تحقق این اتفاق لازم است که کتاب در دسترس عموم مردم به ویژه کشاورزان قرار بگیرد.

او با بیان اینکه اگر بتوانیم کتاب را به محل زندگی کشاورزان برسانیم گام اساسی در ارتقا سطح زندگی آنان برداشتیم ادامه داد: با امضای این تفاهم نامه به دنبال ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش ساعات مطالعه کشاورزان هستیم.

مدیر هماهنگی و ترویج مشارکت‌های مردمی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در تالار ترویج جهاد کشاورزی مقالات و کتاب‌های مربوط به این حوزه به صورت رایگان قابل دانلود است بیان کرد: حقوق معنوی این آثار به مالکان قانونی پرداخت شده و دانلود رایگان آن بدون اشکال بوده و محتوای آن‌ها از نظر علمی تأیید شده است.

رشیدی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید سیب زمینی به استان همدان تعلق دارد گفت: در حال حاضر میانگین تولید سیب زمینی در استان همدان در هر هکتار ۴۲/۵ تن است.

او با اشاره به اینکه مطالعات بسیاری در حوزه صرفه جویی آب و حفظ خاک صورت گرفته است اظهار کرد: فردی که علم نداشته باشد بی دلیل شجاعت پیدا می‌کند و بالاخره این شجاعت کاذب دردسر‌های خود را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.