چگونه به مدیر خود بگویید در محیط کار خوشحال نیستید؟

برای اینکه بتوانید به مدیر خود بگویید در محیط کارتان رضایت شغلی ندارید، اول باید یک فهرست درست کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در دنیای ایده‌آل، شغل شما همیشه چالش‌برانگیز، جذاب و با حقوق بالاست؛ اما همان‌طورکه می‌دانید، در واقعیت اغلب اینگونه نیست که شغلتان باب‌میلتان باشد.

گاهی اوقات برای داشتن رضایت شغلی به تغییرات زیادی مانند یافتن شغل جدید، تغییر شرایط کار و… نیاز است. البته در مواردی هم ممکن است یک راه حل دیگر وجود داشته باشد تا کار خود را به مسیر رضایت‌بخش‌تر برگردانید. اما چگونه می‌توانید با زمان و هزینه کمتری به رضایت شغلی بالاتر دست پیدا کنید؟

یک راه بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن رضایت شغلی بالاتری داشته باشید. شاید از شنیدن آن متعجب شوید؛ اما کافی است به مدیر خود بگویید خوشحال نیستید!

این راهکار احتمالا برخلاف هرچیزی است که تا به حال درباره پیشرفت در حرفه خود آموخته‌اید. گاهی اوقات کارفرمایان متوجه نیستند کارمندان یا اعضای تیمشان از کار راضی نیستند. اگر این کار را درست انجام دهید، هم شما و هم مدیرتان از این مکالمه خوشحال خواهید شد.

پس با ما همراه باشید تا بفهمید چطور باید به مدیرتان بگویید در کار خود خوشحال نیستید؟

۱. فهرستی از مشکلات تهیه کنید

برای اینکه بتوانید به مدیر خود بگویید در محیط کارتان رضایت شغلی ندارید، اول باید یک فهرست درست کنید. در این فهرست باید از مشکلاتی که برای شما به وجود آمده و شما را از کار ناراضی کرده، بنویسید.

مثلا اگر شرکت شما برای یک کار و پروژه بزرگ اقدام کرده باشد، مسلما وقت استراحت شما کم می‌شود و ساعت کاریتان افزایش می‌یابد. شاید برای این اضافه‌کاری‌ها هم حقوقی بیش‌تری دریافت نکنید. باید این مشکلات را در فهرست خود بنویسید که راه حلی برای این است تا بهتر بتوانید با مدیر خود حرف بزنید و مشکلات خود را به او بگوید یا به میزان رضایت شغلی خود اشاره کنید.

۲. برای یک جلسه برنامه‌ریزی کنید

هیچ مدیری دوست ندارد بشنود کارمندان او چه مشکلاتی در کار یا شرکت دارند. بنابراین، اگر در یک شرایط عادی درباره مشکلاتتان و عدم رضایت شغلی با او حرف بزنید یا فهرست خود را تحویل دهید، ممکن است رفتار خوبی با شما نداشته باشد و انتظارتان برآورده نشود.

پس، اول باید یک ایده خوب و جدید برای گفتگو با مدیرتان پیدا کنید. شکایات خود را مرور کنید. ببینید آیا موضوعاتی وجود دارد که با هم در ارتباط باشند و بتوانید آن‌ها را دسته‌بندی کنید؟ پس آن‌هایی را که به هم مربوط هستند، یک جا قرار دهید تا یک موضوع را تشکیل دهند.

به‌عنوان مثال شما به‌دلیل حضور در محیط کار، برنامه‌های شخصی و قرار‌های دوستانه یا خانوادگی را لغو می‌کنید، وقت استراحت ندارید یا ناهار را روی میز کار میل می‌کنید. این مشکلات به‌معنای عدم وجود تعادل بین زندگی و کار است و شما باید آن را به شکلی مثبت با مدیرتان مطرح کنید.

۳. نظرات خود را تاثیرگذار و مثبت بیان کنید

هنگامی که لیست خود را مرتب کردید، ممکن است وسوسه شوید سریع به مدیرتان بگویید که می‌خواهید با او صحبت کنید. اما عجله نکنید! البته اگر نمی‌خواهید دچار بحران شوید! چراکه کارفرمایان فکر می‌کنند هر زمان که کارمندی به آن‌ها نزدیک می‌شود، قرار است اتفاق بدی رخ بدهد. برای همین باید کمی فکر کنید و با ایده‌های جالب به سوی آن‌ها بروید.

مثلا بگویید درباره انگیزه‌بخشی و تقویت روحیه کارمندان، عملکرد بهتر افراد در پروژه اخیر یا برنامه‌هایی برای وقت‌گذرانی بیشتر کارمندان با خانواده‌هایشان ایده‌هایی دارید. اکنون، مدیر شما نه تنها ایده‌های شما را می‌شنود، بلکه خوشحال هم خواهد شد.

۴. برای مکالمه با مدیرتان از راهکار‌های صحیح استفاده کنید

گفتگو با مدیران گاهی می‌تواند دشوار باشد. پیشنهاد ما به شما این است که از رویکرد‌های زیر برای مذاکره با مدیرتان استفاده کنید.

۱. راه حل پیشنهاد دهید

این‌که چگونه به مدیرتان می‌گویید درباره کارتان احساس رضایت ندارید، موضوع مهمی است. باید به‌شکلی با مدیرتان حرف بزنید که هم ناراضایتی شما را نپوشاند و هم لحن بد و منفی نداشته باشد؛ بنابراین نگرانی‌های خود را با پیشنهاداتی بیان کنید که سود متقابل ایجاد کنند.

به‌عنوان مثال اگر جلسه کاری شما با زمان برگزاری یک بازی مهم فوتبال همزمان شده، به مدیرتان پیشنهاد دهید جلسه آن روز را یک ساعت جلوتر بیندازد تا همگی تمرکز لازم را برای جلسه داشته باشند. به‌این ترتیب هم مدیر و هم بقیه خوشحال می‌شوند و احتمالا بازدهی جلسه هم بیشتر خواهد بود.

۲. از مدیرتان مشاوره بخواهید‌

می‌توانید از جلسه به‌عنوان فرصتی برای مشاوره استفاده کنید و از مدیر خود مشورت بخواهید.

به‌عنوان مثال اگر یکی از همکاران شما فردیپرحاشیه بوده و چالش‌های مختلفی ایجاد کرده است، می‌توانید از مدیرتان برای نحوه رفتار با او مشورت بخواهید یا به او بگویید تاکنون چه راهکار‌هایی برای مواجه با این موضوع انجام داده‌اید.

۳. درخواست کمک کنید

ممکن است سخت باشد که به مدیر خود بگویید نسبت به گذشته احساس مسئولیت کم‌تری داشته و تصور می‌کنید کمتر به شما توجه می‌شود. با بیان چنین موردی می‌توانید از مدیر خود کمک بگیرید تا شرایط کاری بهتری برای شما فراهم کند.

بحث را تا حد ممکن مثبت نگه‌دارید. همچنین اطمینان حاصل کنید تمرکز بر این نیست که شما ناراضی هستید، بلکه سعی می‌کنید مجدد به سطح کاری خود برگردید. مدیرتان از این تعهد قدردانی می‌کند و پس از مدتی با شما گپ می‌زند. او درباره آنچه به شما انگیزه می‌بخشد، با شما صحبت خواهد کرد تا شما را به مکانی شاد هدایت کند.

درنهایت اگر تصور می‌کنید با انجام این راهکار‌ها باز هم نمی‌توانید به سطح رضایت شغلی موردنظرتان دست پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم کمی از فضای کاری فاصله بگیرید و سعی کنید به ذهنتان استراحت دهید. پس از آن با تمرکز بیشتر به ایده‌هایی برای داشتن محیط کاری شادتر بپردازید.

منبع: کاعذ رنگی

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط کار ، رضایت شغلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نصیبه
۲۱:۳۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه این راهکارها توی کشور ما جواب نمی ده. اگه کوچکترین نارضایتی رو نشون بدیم خیلی راحت و خونسرد و بدون درنظر گرفتن سالها سابقه کار بهتون می گن:"وضعیت همینه، ناراحتی برو، خیلی ها همین رو هم ندارن باید خداتون رو هم شکر کنین" تازه باید دست بوسشون هم باشیم.