کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:عدم استقرار دولت و ایجاد خلا قدرت، از سیاست های آمریکا در منطقه است.

در حال تکمیل.... دپوی عیدحسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل غرب آسیا  و تحلیلگر سیاسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحولات یکسال گذشته در عراق و موانع تشکیل کابینه در این کشور اظهار کرد: یکی از توطئه‌های ایالات متحده  آمریکا در منطقه ایجاد خلا قدرت و عدم تشکیل دولت و مجلس منسجم در کشورهای غرب آسیا است.

او ادامه داد: آمریکا از طریق توطئه می‌تواند در کشور‌ها نفوذ‌‌ و قرارداد‌های سنگینی را وضع کند، به طبع کشوری که دولت منسجمی نداشته باشد، قطعا در مقابل بیگانگان ضعیف است.

کنعانی مقدم بیان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که فراکسیون اکثریت در مجلس عراق نتوانست فردی را معرفی کند. در عین حال برهم صالح از نظر قانونی نمی تواند نخست وزیر به مجلس معرفی کند، اما توافقی است که احزاب و جریانات سیاسی باید انجام می‌دادند برای اینکه از این بحران عبور کنند، باید فردی مامور تشکیل کابینه شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود:  به نظر می‌رسد، تشکیل کابینه در عراق با مشکلاتی مواجه شده بود و دولت مستعجلی بر سر کار آمده و  یعنی قدرت نهایی و قطعی نمی‌تواند باشد. فقط گذر از یک دوره بی دولتی است. همچنین احزاب و جریانات سیاسی عراق  و برخی فراکسیون های پارلمان این کشور به نحوه گزینش وزرا و کابینه پیشنهادی اعتراض دارند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که احزاب و جریانات سیاسی چقدر می‌توانند در همگرایی میان  دولت ومردم موثر باشند؟ خاطر نشان کرد: مجموعه ایی مانند فتح سائرون و یا جریان‌هایی که با هادی العامری، حکیم، نوری مالکی و عبدالمهدی همراهی می‌کنند مانند حکمت و عدالت به توافق رسیدند که فعلا در این خصوص تشکیل کابینه مخالفت نکنند تا دولت مستقر شود، چون عدم استقرار یک دولت منافع ملی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

او با اشاره به گذر عراق از بحران سیاسی و رسیدن به ثبات خاطر نشان کرد: تا تشکیل و روی کار آمدن دولت قوی قطعا عراق در بحث امنیتی دچار چالش خواهد بود. سه اقدام تحرک آمیز در عراق انجام خواهد شد، اول اینکه قرار است قانون اساسی را تغییر دهند، پس از آن قانون انتخابات را عوض کنند و یکی ترکیب مجلس را تغییر داده و موضوع فدراتیو را در عراق نشان خواهد داد و خطر تجزیه عراق را در پی خواهد داشت. در روندی که پیش می‌رود باید انتخابات مجلس با قانون جدید برگزار شود. بعد از برگزاری انتخابات مجلس جدید با تغییرات قانون اساسی همراه خواهد بود.

 

کنعانی مقدم درپایان گفت: البته اواخر اسفند ماه در خبرها آمد که  عدنان الرزفی را نامزد تشکیل دولت موقت کرده اند و او ظرف ۳۰ روز از تاریخ مکلف شدن مامور تشکیل دولت است. درنتیجه باید منتظر مانده و ببینیم آیا او موفق به انجام این کار خواهد شد یا خیر.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحولات عراق ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار