به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و با وجود شرایط محیطی و اقلیمی دشوار و گستردگی و پراکندگی زیاد بیش از ۹۳ درصد جمعیت آن با ۸۱۱ هزار اشتراک از نعمت برق برخوردار هستند.
شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان از سالهای نخست فعالیت خود در این استان کارهای بزرگ بسیاری انجام داده و در دست اجرا دارد که حذف قبض کاغذی برق از جمله آنهاست.
طرحی که شروع آن از ابتدای سالجاری توسط وزارت نیرو با عنوان قبض سبز در کشور عملیاتی شد، اما شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان از سال ۹۱ راه اندازی سامانه پیامکی را کلید زد.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این شرکت در سال ۹۲ به جمع آوری شمارههای مشترکان و اطلاع رسانی عمومی اقدام کرد.
خلیل عوضزاده بیان کرد: سال ۹۳ ارسال هم زمان قبض و پیامک برای مشترکان و سال ۹۴ اجرای آزمایشی طرح در ۲ شهرستان خاش و زاهدان انجام شد.
او ادامه داد: اجرای طرح از اوایل سال ۹۵ در شهرستانهای چابهار، کنارک و سراوان و اواسط سال ۹۵ مجموع شهرهای سیستان و بلوچستان انجام شد.
مدیر عامل شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سال ۹۶ توسعه ۲۷ خدمت غیرحضوری در پورتابل شرکت و اپلیکیشن خدمات غیرحضوری برق و برنامههای بسیار دیگری صورت گرفت.
او اظهار داشت: در سالهای اخیر نیز توجه به توسعه خدمات الکترونیک، راه اندازی نسخه اینترنتی سامانه خدمات غیرحضوری، نسخه اندروید سامانه پرداخت غیر حضوری، تمهیدات مناسب در راستای وصول مطالبات و موارد دیگر به طرح حذف قبوض برق اضافه شده است.
عوضزاده بیان کرد: از جمله دستاوردهای مهم اجرایی این طرح بهبود ۹۸ درصدی شاخص پوشش قرائت، بهبود ۹۹ درصدی وصول جاری مطالبات، بهبود ۹۹ درصدی شاخص پرداخت غیرحضوری، کمک ۱۲ درصدی به کاهش شاخص تلفات در کنار استفاده بهینه از نیروی انسانی، کاهش هزینه هایی، چون چاپ قبض، ماشین آلات و مهمتر از همه کاهش مصرف کاغذ از جمله مزایای مهم این طرح به شمار میآید.
با توجه به وجود زیرساختهای گسترده مخابراتی در سطح کشور و استفاده هموطنان از تلفن و اینترنت در تمامی استان ها، شهرها و غالب روستاهای کشور، استفاده از روشهای نوین ارائه خدمت مناسب به مردم بسیار مهم و قابل اهمیت است.
افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمت، صرفه جویی در هزینهها و توجه به محیط زیست از موارد مثبت این طرح است.
تاکید ریاست محترم جمهوری، وزیر نیرو و سایر دستگاهها مبنی بر لزوم ارائه قبوض الکترونیکی به مشترکان صنعت برق با هدف ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکان، صرفه جویی اقتصادی، ارتباط دو سویه با مشترکان، نظارت موثر، مدیریت کارآمد، بهره مندی از فناوریهای نو، توسعه دولت الکترونیکی، ارائه خدمات غیرحضوری و حفظ محیط زیست بوده که شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان در این بخش پیشتاز و فعال بوده است.
دولت الکترونیک یکی از شعارهای مهم دولت تدبیر و امید به منظور سهولت بیشتر در کار خدمت رسانی به مردم است، اقدامی که به درستی تاکنون انجام شده و تلاشهای بسیاری برای همگانی شدن آن در همه بخشها وجود دارد.
شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان نخستین شرکت پیشتاز در این امر است که در حوزه حذف قبوض کاغذی برق و ارسال هزینههای دورهای از طریق پیامک سرآمد کشور به حساب میآید و به درستی توانسته در این امر موفق باشد.
امروز این استان با داشتن سابقه و تجربهای تقریبی هفت ساله در حوزه حذف قبوض کاغذی برق آماده ارایه خدمت و تجربیات خود به سایر استانهای کشور است، تجربیات مهمی که سالهای بسیار با تلاش و همت مدیران و کارکنان این سازمان به دست آمده و مطمئنا توجه به آن باعث تعالی کشور خواهد شد.
از جمله مزایای مهم اجرای طرح حذف قبوض کاغذی جلوگیری از قطع میلیونها درخت برای تهیه قبض است، درختانی که وجودشان نیاز همه بشر و موجودات زنده است و همگان به درستی از ارزش وجودی این نعمت الهی آگاه هستند.
قبضهای کاغذی علاوه بر هزینه سالانه حدود ۱۴۰ میلیارد تومانی، قطع درختانی را به همراه دارد که هر کدام حکم ریههای زمین را داشته و نبودشان تنفس زمین را با مشکل مواجه میکند.
در گذشته برای چاپ قبض مشترکان حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار برگه A ۴ مصرف میشد، به گزارش مرکز CONSERVATREE به طور میانگین از هر درخت ۱۶.۶۷ بند کاغذ با اندازه A ۴ تولید میشود که با یک محاسبه ساده میتوان تخمین زد تنها برای تامین کاغذ مورد نیاز شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان بطور متوسط باید بیش از ۲۰۵ اصله درخت در سال قطع شود.
شرکت توزیع برق با ورود به طرح حذف قبوض کاغذی به نوعی ناجی محیط زیست شد.
از دیگر مزایای مهم طرح حذف قبوض کاغذی نجات جنگل، کاهش واردات و خروج ارز کشور، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا با توجه به تردد وسایل نقلیه برای انتقال قبوض و مواردی بسیار دیگر است.
یکی از کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه این استان پایلوت حذف قبض کاغذی برق در کشور است در همان لحظات اولیه بسیاری از افراد شکست این طرح در استان را پیش بینی میکردند.
م. عبدلی افزود: با تلاش مدیران شرکت توزیع برق این منطقه و توجه خاص وئ همکاری خوب مردم در اجرای طرح شاهد رشد این برنامه و همگانی شدن آن در همان سالهای نخست بودیم.
مردم سیستان و بلوچستان همواره در همیاری بسیاری از طرحهای ملی پای کار و کمک کننده هستند که نمونه بارز آن اجرای صحیح و بدون نقص همین طرح است.
مشارکت ۹۸ درصدی مردم این استان در زمینه دریافت و پرداخت به موقع قبوض پیامکی با وجود شرایط سخت معیشتی به درستی نمایانگر همراهی مردم این استان با طرحهای دولت است که جای بسی امید و خرسندی دارد.
همکاری دوسویه مردم و مسوولان در سیستان و بلوچستان همواره پر رنگ است و مسوولان این استان نیز با اجرای طرحهای تخفیفی، اعمال تعرفههای خوش حسابی و مواردی از این دست با مردم همکار و همراه هستند.
انتهای پیام/ع