کمرنگ شدن تبلیغات کاغذی در سایه تبلیغات فضای مجازی

انتخابات مجلس یازدهم تحت تاثیر تبلیغات نوین و فضای مجازی قرار گرفت و به نوعی تغییر در روش تبلیغات بیشتر از دوره‌هایی قبلی انتخابات به چشم می‌خورد.

کمرنگ شدن تبلیغات کاغذی در سایه تبلیغات فضای مجازیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مردم که تبلیغات دوره‌های قبل را دیده اند شاید این بار برای آن ها  فضای انتخاباتی کم رنگ و بی حال به نظر برسد و این درحالی است که جنبش انتخاباتی این روز‌ها در فضای مجازی پررنگ‌تر و فراگیر‌تر از دوه‌های قبل شده است.

تبلیغات در این دوره از انتخابات بیشتر به سمت فضای مجازی رفته است و حالا شور و هیجان انتخابات اگر در فضای مجازی یاد شده در سطح شهر ها به نظر کم رنگ شده است و اثر شور و هیجان دوره های پیش در ستادهای انتخاباتی و حضور مردم در نشست های انتخاباتی مانند دوره های پیش نیست.

سرمای هوا زمستانی به نظر می رسد بر تکاپوی و چهره شهرها در زمان انتخابات نشسته و فراگیری تبلیغات فضای مجازی بخش محدودی ازمردم را درگیر کرده است.

پیش بینی مشارکت ۶۰ درصدی مردم در انتخابات مجلس

کمرنگ شدن تبلیغات کاغذی در سایه تبلیغات فضای مجازی

رئیس ستاد انتخابات استان همدان گفت: با نظر سنجی‌های انجام شده این دوره از انتخابات بیش از ۶۰ درصد از افراد واجد شرایط رای دهی استان پای صندوق‌های رای می‌آیند.

مصطفی آزادبخت با اشاره به ۶۳ هزار و ۵۹۱ رای اولی در استان همدان در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود:از جمعیت یک میلیون و ۷۵۸ هزار نفری استان همدان، یک میلیون و ۴۰۴ و ۷۳۰ هزار نفر واجد شرایط رای دهی در این دوره از انتخابات هستند.

او با اشاره به اینکه شورای نگهبان ۱۸۲ نفر را برای نامزدی در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت کرد افزود: برخی از این افراد با جلو رفتن در فضای انتخاباتی و آغاز تبلیغات وقتی دیدند شانسی برای نمایندگی ندارند انصراف دادند و هم اکنون به ۱۶۱ نفر رسیده است.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان در خصوص سرد شدن ظاهری فضای انتخاباتی در شهر‌ها گفت: پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن فضای مجازی در همه نقاط شهری و روستایی باعث شده تا نامزد‌های انتخاباتی با تمرکز بیشتر به سمت تبلبغات غیر کاغذی روی آورند.

آزادبخت ابراز امیدواری کرد: انتخابات این دوره هم مانند دوره‌های قبل پرشور و پاسخی دندان شکن برای دشمنان باشد.

فضای مجازی شور انتخاباتی را کم رنگ کرد

کمرنگ شدن تبلیغات کاغذی در سایه تبلیغات فضای مجازی

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان گفت: فضای مجازی شور انتخاباتی را کم رنگ کرد.

حجت الاسلام جلال مرادی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان گفت: نامزد‌های انتخابات تبلبغات خود را به فضای مجازی محدود نکنند و در زمان باقی مانده برای معرفی و برنامه‌های خود بیشتر باید با مردم در ارتباط باشند.

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه انتخابات ایران سالم‌ترین انتخابات دنیاست گفت: طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید مجلسی قوی با رأی بالا تشکیل شود و حضور حداکثری مردم و تمامی احزاب و عقاید در پای صندوق‌های رأی نیاز است.

او اضافه کرد: قانونمداری، بی طرفی کامل، مشارکت حداکثری و انسجام ملی، چهار اصل مهم و اساسی در برگزاری انتخابات است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان افزود: نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوارنویسی، تبلیغ علیه نامزد‌ها و هر گونه هتک حرمت و حیثیت آنان و اخلال و بر هم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌ها ممنوع است.

حجت الاسلام جلال مرادی ادامه داد: تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزد‌ها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته و انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانونی تبلیغات، خلاف قانون است.

او ادامه داد: استفاده از هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزد‌ها و طرفداران آنان اعم از آثار کاغذی، پارچه ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی و انجام هر یک از موارد فوق از طریق کلیه شبکه‌های اجتماعی و فضا‌های مجازی، تخلف محسوب می‌شود و متخلفان به یکی از مجازات‌های درجه شش محکوم می‌شوند.

جانمایی شهرداری‌ها برای نصب پوستر‌های تبلیغات

کمرنگ شدن تبلیغات کاغذی در سایه تبلیغات فضای مجازی

چندین نقطه شهری برای تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهر‌های استان مشخص شده است تا پاکیزگی سیما و منظر شهر‌ها حفظ شود.

این سازه‏‌ها از جنس داربست و گونی و سازه‌های فلزی بوده و که به صورت عادلانه و به تفکیک در اختیار داوطلبان انتخاباتی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و در مکان‏‌های مهم و پرتردد شهر همچون میادین اصلی شهر، بلوار‌های پرتردد، مساجد، تقاطع‌‏های اصلی شهر نصب شده است.

استفاده از این سازه‌ها به صورت یک‌بار مصرف کمک می‌کند سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری‌های استان طی ۴۸ ساعت پس از برگزاری انتخابات، تمام این سازه‌های موقت را جمع‌آوری کنند و شهر‌ها برای نوروز اماده حضور گردشگران شود.

گلایه نامزد‌های انتخاباتی از زمان کم برای تبلیغات و گرانی کاغذ

نظر چند نامزد تبلیغاتی شناخته شده در استان را که پرسیدیم معتقد بودند زمان یک هفته‌ای تبلیغات با توجه به وسعت حوزه‌های انتخابیه به خصوص در شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ و همدان و فامنین کافی نیست.

آن‌ها معتقد بودن برای قانع کردن مردم و معرفی خود و برنامه هایشان زمان بیشتری را نیاز دارند تا با مردم همراه شوند و تبلبغات چهره به چهره به چهره داشته باشند.

برخی از آن‌ها گرانی کاغذ و بالا رفتن هزینه‌های تبلیغات را علت کمرنگی ظاهری تبلیغات این دوره از انتخابات عنوان کردند.

به گفته برخی از آن‌ها که در دوره‌های قبل انتخابات هم حضور داشتند گرانی کاغذ باعث دشه اگر بخواهند تبلیغات کاغذی را مانند دوره‌های قبل داشته باشند هزینه تبلیغات آن‌ها تا بیش از سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر این افراد از سرمایه گذاری و تلاش برای معرفی خود در فضای مجازی خبر دادند و باور داشتند مردم دسترسی راحت تری به فضای مجازی دارند و این بستر خوبی برای معرفی آن‌ها به شمار می‌رود.

کم رنگ شدن فعالیت جناح‌ها و تبلیغات، هنوز تنور انتخابات را داغ نکرده

کمرنگ شدن تبلیغات کاغذی در سایه تبلیغات فضای مجازی

مردم هم از کم رنگ شدن فعالیت جناح‌ها و داغ نشدن تنور انتخابات گلایه‌مند بودند.

آن‌ها می‌گفتند: نامزد‌های انتخاباتی نباید تبلیغات خود را در فضا‌های مجازی منحصر کنند و این تامر باعث شده تا ما به اطلاعات همه آن‌ها دسترسی نداشته باشیم و شناخت کاملی از آن‌ها بدست نیاوریم.

البته خیلی‌ها هم از اسراف نکردن کاغذ و زیر پا نیافتاندن آن خوشحال بودند و تبلیغات جامع و روی جایگاه‌های مخصوص را می‌پسندیدند و از نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها در حفظ زیبایی شهر‌ها تشکر داشتند.

برخی‌ها گفتند: مردم زمانی به یک نماینده اعتماد می‌کنند که وی ایده‌ها و برنامه‌های خود را درست تبلیغ کرده باشد و مردم نمی‌توانند منحصر با دیدن عکس یک نماینده به وی اعتماد کرده و رأی دهند.

آن‌ها معتقدند: تبلیغ در فضای مجازی هم اکنون بیشتر از تبلیغات فیزیکی انجام می‌شود و نمایندگان بیشتر سعی می‌کنند از رسانه‌های جمعی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده کنند.

بیشتر مردم اخبار را در فضای مجازی و از طریق اینترنت پیگیری می‌کنند و تمایل مردم نسبت به گذشته بیشتر به سمت فضای مجازی رفته است.

آن‌ها امیدوار بودند عمکرد ضعیف تبلیغاتی این دوره تأثیری در روند مشارکت مردم نگذارد و همه احزاب در انتخابات حضور داشته باشند.

بیداری مردم حماسه حضور را تکرار می‌کند

کمرنگ شدن تبلیغات کاغذی در سایه تبلیغات فضای مجازی

حالا در زمان باقی مانده هم باید دست جنباند و فرصت را غنیمت دانست و از میان روش‌های تبلیغاتی نامزد‌ها، نمایندگان اصلح را برای خانه ملت انتخاب کنیم.

برای انتخاب نماینده اصلح یادمان باشد به معیار‌های دخالت ندادن روابط دوستی، فامیلی و طایفه ای در انتخاب، دخالت ندادن هر گونه ملاحظه ناصحیح و رودربایستی، تدیّن و اعتقاد نظری و عملی به اسلام، انقلاب، قانون اساسی و خطّ امام، صداقت و صمیمیت با مردم و دلسوزی برای مردم، طرفدار مستضعفین و ضعفا، بهره¬مندی از فهم و درک سیاسی، بهره مندی از تخصّص، تجربه و کارآمدی، پیگیر مبارزه عملی با فساد، برخورداری از روحیه شجاعت، داشتن قصد خدمت، به جای قصد تصاحب قدرت و اندوختن ثروت، عدم وابستگی به بیگانگان و وامدار نبودن به مراکز قدرت و ثروت را داشته باشند.

حالا خودمان را باید برای حماسه‌ای بزرگ در روز دوم اسفند آماده کنیم.

گزارشگر: زهرا امامی

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.