شهید دیالمه نماینده جوانی که در دوره اول مجلس شورای اسلامی از طرف مردم مشهد کاندید شده بود، توانست ثابت کند یک نماینده می تواند هم جوان باشد و هم کارآمد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روزها که شهر و کشورمان حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته است یادی می کنیم از جوانی انقلابی که در دوره اول مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس کمیسیون شوراها و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بوده است.
 
مهم‌ترین ویژگی شهید دیالمه که او را از برخی شخصیت‌های دیگر جدا می‌کرد، این بود که او درد و مصیبت جامعۀ اسلامی، بلکه جهان اسلام را به‌خوبی درک کرده و درپی طرح راه‌حل‌هایی بود که از عمق مکتب اسلام برآمده باشد.
 
علی سروش مهر معاون بنیاد شهدای ترور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به اینکه شهید دیالمه یکی از فعال ترین جوان های انقلابی در مشهد بوده اند،گفت: شهید دیالمه یکی از تأثیرگذارترین و شناخته‌شده‌ترین جوانان پیش‌برنده نهضت امام خمینی در مشهد مقدس به حساب می‌آید، همچنین اندیشمند، استاد عقاید اسلامی و یکی از فعال‌ترین جوان های انقلابی  بودند.
 
نماینده مجلس: سواد یا کارآمدی!

او ادامه داد: شهید دیالمه، دارای تحصیلات حوزوی و تحصیلات دانشگاهی تا درجه دکترا بود او پس از گذراندن دوره دبستان و متوسطه، پس از کسب دیپلم طبیعی تحصیلات حوزوی‌اش را آغاز کرد. او از جمله علوم منطق، فلسفه و عرفان را نزد مرتضی مطهری فراگرفت. در سال ۱۳۵۲ در رشتهٔ پزشکی در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد، اما به دلیل شرکت در مبارزات انقلابی علیه حکومت پهلوی، به خاطر فشار‌های مسئولین دانشگاه در رشتهٔ داروسازی ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۸ موفق به اخذ درجه دکترا از این دانشگاه شد.

معاون بنیاد شهدای ترور با اینکه شهید دیالمه جزو موسسین حزب جمهوری در خراسان و نماینده مردم مشهد در دوره اول مجلس شورای اسلامی بوده اند،گفت : این شهید از آن دسته انقلابی‌های مکتبی بود نه انقلابی‌های سیاسی، به مسائل سیاسی هم می‌پرداخت، اما آن را ذیل مباحث فرهنگی و تحقق عقاید و باور‌های اسلامی می‌دانست.
 

مخاطب‌شناسی و وقت گذاشتن برای مخاطبان

 
سروش مهر با بیان اینکه او آرمان‌ها، نیاز‌ها و روحیات جوانان و دانشجویان را به خوبی می‌شناخت و بیشترین وقت خویش را برای چنین مخاطبی می‌گذاشت، افزود: نکته ویژه در زندگی و فعالیت‌های کوتاه‌مدت، اما پُربار شهید دیالمه، مخاطب‌شناسی و وقت گذاشتن برای مخاطبان است.

او تصریح کرد: به گفتگو و مناظره بیشتر قائل بود تا سخنرانی یک‌طرفه‌ای که مخاطبان نتوانستند سئوالات، انتقادات و شبهه‌هایشان را بپرسند، جلسات ایشان همیشه با پرسش و پاسخ همراه بود.
 
معاون بنیاد شهدای ترور با اشاره به اینکه این شهید بیشتر تمایل داشت که سئوالات به صورت حضوری پرسیده شود تا کتبی، گفت: تمام سئوالات کتبی حضار جلسات را جمع‌آوری می‌کرد و تلاش داشت در فرصت‌های مقتضی به آن‌ها پاسخ بگوید. دغدغه پاسخ به سئوالات مخاطبانش را داشت. نمی‌توانست از سئوالات و نیاز‌های فکری مخاطبان، به راحتی بگذرد. تلاش او روشنگری و تبیین مسائل مختلف مورد نیاز مخاطبان و پاسخ به نیاز‌های آن‌ها بود.

سروش مهر افزود:شهید دیالمه اعتقاد داشت تا وقتی کسی مبنای اعتقادیش درست نباشد، حضورش در مباحث سیاسی ممکن است او را به انحراف بکشد. در شبانه روز حدود ۲۰ ساعت کار می‌کرد. از ثانیه‌ها استفاده می‌کرد. بسیار هم پیچیده برنامه‌ریزی و کار می‌کرد، ساده و مردمی بود.
 
ساده زیستی در زندگی شهیددیالمه
 

زهد و ساده زیستی در زندگی شهید دیالمه

او ادامه داد: شهید دیالمه در کنار ایمان و تقوا با داشتن زهد و ساده‌زیستی در زندگی خود باعث شد در بین مردم محبوبیت داشته باشند، زیرا که ساده زیستی از مهمترین گمشده‌های امروز فعالان فرهنگی و انقلابی و خصوصاً مدعیان انقلابی ما است.

معاون بنیاد شهدای ترور با بیان اینکه شهید دیالمه اولین نماینده مجلس شورای اسلامی که در بین مردم محبوب بود، گفت: همان گونه که شهید بهشتی گفتند" ما شیفتگان خدمتیم نه تشنه‌ی قدرت" و این شهید بزرگوار هم شیفته ی خدمت کردن به مردم بود که این موضوع باعث محبوبیت شان شده بود.
 

آنچه دیالمه درباره «ریزش‌های انقلاب» گفت

 
ما می‌خواهیم جامعه‌ای ایجاد کنیم که در آن جامعه احکامش و حقوقش، قانونش، افرادش تماماً مبتنی بر اصول اسلام، آیات قرآن، احادیث و روایات اهل بیت (ع) باشد.
 
ما که نیامدیم یک حکومتی را بگیریم، حالا اگر این حکومت یا وکالت و وزارت را از ما بگیرند ناراحت شویم، چون حکومت یا وکالت و وزارت زمانی برای ما ارزش دارد که بتوانیم این جامعه اسلامی را ایجاد کنیم. اگر نتوانستیم این کار را انجام دهیم، وکالت و وزارت برای ما هیچ ارزشی نخواهد داشت.
 
به خوبی می‌بینیم که انقلاب مرحله به مرحله به جلو پیش می رود و مانند امواج دریا عمل می‌کند.
 
وقتی دریا موج می‌زند، یکی مانند سنگ بزرگی است که همان لحظه اول پایین می‌افتد و یکی در نوک موج است، اما آیا همیشه بر نوک موج باقی می‌ماند؟ باید دید کجا این موج فرود می‌آید؟ زیرا افراد به میزانی که ذره‌ای عدم خلوص در آن‌ها باشد بالاخره پایین می‌افتند و سقوط می‌کنند.
 
وقتی که دریا یک موج میزند جاذبه بر روی آن‌هایی که وابستگی دنیایی کمتری دارند، دیرتر اثر میگذارد. این‌ها به سمت ساحل میروند. مانند پر کاهی همراه این موج می‌روند و مجدداً برمی‌گردند و موج‌سواری برای آن‌ها یک کار بسیار سهل و ساده است، هیچ زمانی در هیچ نقطه‌ای نمی‌نشینند و رکود نمی‌کنند، مانند شن‌های نرم و ماسه‌هایی هستند که خیلی سبک‌اند. مانند پر کاه‌هایی که خالص اند موج بازی می‌کنند پیوسته بالا و پایین می‌روند و یک دفعه هم زیر آب نمی‌روند، آن‌ها همیشه در ساحل باقی می‌مانند.
 
مطمئن باشیم در هر شغلی که هستیم اگر ذره‌ای عدم خلوص در ما باشد امروز سقوط نکنیم، فردا سقوط می‌کنیم. فردا نباشد پس‌فردا سقوط می‌کنیم، چون انقلاب هر زمان یک موج می‌زند یک مشت زباله را بیرون می‌ریزد.
 
در موج انقلاب یکی همان اول پایین می‌افتد. از اول مخالفت می‌کند، دیگری یک‌ کمی جلوتر، دیگری به شکل دیگر.
یکی مقداری مسائل اسلامی را رعایت می‌کرده و می‌گفته مسلمانم و پیرو «خط امام» هستم. همین شخص مدتی بعد از «خط امام» پایین افتاده است.
 
الان اگر نگاه کنید آن‌هایی که در ابتدا بر روی این موج سوار شدند و گاهی اوقات می‌گویند که ما سقوط نکردیم و هنوز بر روی موج سوار هستیم، در واقع همه سقوط کرده اند! تعدادی از آن‌ها فقط الآن ماندند، بنابراین خالص ماندن و به ساحل رسیدن کار دشواری است. اگر قرار باشد که ادعا کنیم که ما می‌مانیم و سقوط نمی‌کنیم و این بیعت را پذیرفتیم، ادعای بسیار مشکلی خواهد بود.
 
ساده زیستی در زندگی شهیددیالمه
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.