تعزیه یکی ازسنتهای عزاداری برای ترسیم نهضت خونین عاشوراست که سابقه ای چهارصدساله دارد .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛شهرستان تفرش در استان مرکزی ازجمله مناطق برپایی این آیین سنتی عزاداری است که هرسال درایام محرم وصفر طرفداران زیادی دارد، درماههای حرام 20 گروه شبیه خوان به تعزیه خوانی می پردازند

تعزیه حضرت ابالفضل/علی اکبر/مسلم بن عقیل/حربن ریاحی/طفلان مسلم/وعاشورای حسینی/ازمعروف ترین مجالس تعزیه در شهرستان تفرش است .

درمجلس تعزیه پیروان ویاران امام حسین بالباسهای سبز وسفید ودشمنان ان حضرت بالباسهای زرد وقرمزاز یکدیگر متمایز می شوند .

مطالب و محتوای هرمجلس نیز اشعاریست که به ان «نسخه» می گویند واین نسخ که معروفترین وقدیمی ترین آنها به نسخه «انجم» معروف است،  برداشتی نظم گونه ازکتابهای مقتل وآثار مکتوب درباره واقعه عاشوراست .

هدف از اجرای تعزیه بازخوانی وقایع خونین کربلا وترسیم مصایب وارده به خاندان مظلوم عصمت وطهارت است وبه همت برپایی این مجالس نسل به نسل حادثه عاشورا درتاریخ شیعه  ماندگار شده است .

مجالس سوگواری تعزیه در14 تکیه شهرستان تفرش برگزارمی شود وساختار این تکایا بگونه ایست که تعزیه خوانان در سکوی میانی تکیه به ایفای نقش میپردازند ومردان از سکو وحجره های پایین وزنان از حجره های فوقانی به تماشای این سنت قدیمی عزاداری میپردازند .

مدیر ارشاداسلامی تفرش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: به همت انجمن تعزیه شهرستان تفرش هم اینک 120 گروه ذاکروتعزیه خوان دراین شهرستان سازماندهی وبرای انها کارت شناسایی صادرشده است .

یادآورمی شود هنرتعزیه خوانی اخیرا بعنوان یک آیین عاشورایی درفهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است .

استان مرکزي از زمان "ناصرالدين شاه قاجار" يکي از قطب هاي مهم تعزيه و خاستگاه هنرمندان صاحب نام شبيه خوان و تعزيه گردان کشور بوده است.

اقشار مختلف مردم اين استان در مناطق شهري و روستايي در اين ايام معنوي با نشستن در پاي تعزيه هاي خياباني و روحوضي به عزارداري مي پردازند،

برپايي مجالس شبيه خواني و تعزيه، تاريخ تشيع و مصائبي را كه بر ائمه اطهار(ع) گذشته زنده نگاه داشه است.
در شيبه‌خواني هنر نمايش و مذهب به زيبايي باهم تركيب شده و بدين ترتيب با زبان هنر به شيوه‌اي اثرگذار مباني تاريخي و سيره ائمه به عموم ارائه مي‌شود.
شهرستان تفرش از مراكز مهم شيبه‌خواني كشور است، رواج مراسم شبيه‌خواني و برپايي آن در بيش از
۱۰تکیه  درمناطق شهري و روستايي اين شهرستان بيانگر جايگاه اين هنر ديني در بين مردم اين ديار است.
در ايام محرم و صفر گروه هاي تعزيه عزاداران حسيني با پوشيدن لباس هاي مردان و زنان عرب و ابزار و البسه جنگي قديمي نظير زره و کلاهخود صحنه هاي مصيبت بار کربلا را به نمايش مي گذارند.

تعزيه خوانان براي ايفاي نقش مخالفان امام حسين (ع) از لباسهاي قرمز رنگ و در نقش طرفداران امام حسين (ع) از رنگ هاي سبز و سفيد بهره مي برند و آلات و اسباب رايج تعزيه /پرچم، علم، اسب و شتر، چهلچراغ، علامت، نخل، خيمه، طبق و نعش است.

نسخه شبيه خواني "مير انجم" که يکي از معتبرترين نسخ تعزيه کشور استدرمجالس تعزیه تفرش استفاده میشود در اين نسخه نادر، حماسه بزرگ کربلا با قلمي هنرمندانه ترسيم و به رشته تحرير درآمده است.

گروه هاي تعزيه گردان و شبيه خوان تفرش و منطقه مجد آباد فراهان از توابع اراک به عنوان فعالترين نقاط در تعزيه خواني استان مرکزي هستند و سبکي آميخته از نسخ قديمي "مير انجم" و " مير عزاي قزويني" را به کار مي برند.

تکیه زاغرم تفرش  قدیمی ترین تکیه تعزیه در ایران پس ازتکیه دولت ایران است./س     

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.