کارشناس آسیای مرکزی گفت: تهران به خوبی توانایی مهار آتش تنش‌هایی را دارد که آمریکا و ناتو در ادلب شعله ور کردند.

ایران به نزدیک کردن دولت دمشق و آنکارا را تمایل داردابراهیم فراهانی کارشناس آسیای مرکزی و قفقاز در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نشست آستانه گفت: پس از شکست داعش و از بین رفتن این گروهک تروریستی، با توجه به اینکه دشمن مشترکی میان طرفین آستانه وجود نداشت، اختلاف نظر بین سه کشور ضامن صلح در سوریه بیشتر شده است.

او افزود: این اختلاف نظر بویژه در رابطه با ترکیه که علاوه بر بلوک آستانه در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا هم شرکت داشت بیشتر شد؛ بزرگترین مشکلی که نشست آستانه از ابتدا با آن درگیر، اختلاف ترکیه و سوریه بود و امروز هم شاهد هستیم که ادلب اوج اختلاف میان سه کشور حاضر در آستانه است؛ زیرا در نشست سوچی که میان روسای جمهور ترکیه و روسیه برگزار شد، توافق شده بود که آنکارا منطقه حائلی را تشکیل داده و سلاح های سنگین را از النصره  تحویل بگیرد؛ اما آنها در این امر موفق نبودند.

فراهانی با اشاره به درخواست چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه از ایران برای میانجیگری میان آنکارا- دمشق درباره بحران ادلب، اظهار کرد: به نظر می رسد که در این رابطه قدرت و نفوذ روسیه بیشتر باشد و پوتین بتواند مدیریت بحران بین دوطرف مناقشه را برعهده بگیرد.

او با اشاره به نقش واشنگتن در افزایش تنش ها بین آنکارا و دمشق افزود: برخی سیاست مداران ترک نزدیک به روسیه در حزب وطن، اختلافات موجود در خاورمیانه را نتیجه ریختن  هیزم بر آتش بحران ها در منطقه توسط آمریکا و ناتو می دانند.

این کارشناس آسیای مرکزی و قفقاز اضافه کرد: در کنار مطالب گفته  باید این را هم در نظر بگیریم که ناتو، روسیه، اروپا و ترکیه یک دغدغه جدی  دارند و آن هم هجوم پناهندگانی است که به سمت ترکیه می‌روند که از آنجا به اروپا منتقل می شوند. شرایط فعلی را می توان با بحران پناهندگان ۲۰۱۵ در سال  مقایسه کرد که بزرگترین بحران اروپا پس از جنگ جهانی دوم به حساب می آید؛ با تمامی این اوصاف تهران هم تمایل زیادی  برای میانجیگری برای حل بحران در ادلب دارد.


بیشتر بخوانید: مذاکرات آستانه راهکاری برای پایان منازعات منطقه


به عقیده برخی از کارشناسان اختلاف نظر ترکیه و سوریه بر سر منطقه ادلب یکی از موانع اصلی برای برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه است و در این میان، کشورهایی مانند ایران و روسیه آمادگی خود را برای میانجیگری میان دمشق- آنکارا اعلام کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار