نماینده حزب ملی اسکاتلند که اکثریت مردم آن خواستار ماندن در اتحادیه اروپا بودند تاکید کرد تنها راه بازگشت به این اتحادیه استقلال از بریتانیا است.

اسکاتلندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، جانا چری، نماینده حزب ملی اسکاتلند در یک سخنرانی در دانشگاه ادینبورو تاکید کرد تنها راه بازگشت به اتحادیه اروپا استقلال این کشور از بریتانیا است.

در حالی که اکثریت ساکنان شمال مرز اسکاتلند با انگلیس خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند، حزب ملی این کشور هم اکنون پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزاری دومین همه پرسی را خواستار است.

وی افزود: «روند برگزیت محدودیت‌های این انحراف را روشن کرده است و همه ریشه‌های باقی ماندن پادشاهی متحد در اتحادیه اروپا فرو ریخته است و تنها بنیان برای بازگشت به اتحادیه اروپا، استقلال اسکاتلند است.»


بیشتر بخوانید: رشد اقتصادی صفر درصدی انگلیس

هشدار نماینده اسکاتلندی به بوریس جانسون


پیش از این دونالد تاسک، رئیس سابق شورای اروپا با استقبال از اشتیاق اسکاتلندی‌ها برای ورود به اتحادیه اروپا گفته بود که روند بازگشت، سریع و مستقیم خواهد بود.

مواضع حزب ملی اسکاتلند برای پیوستن به اتحادیه اروپا در حالی است که حزب کار این کشور معتقد است که اسکاتلند به دلیل کسری بودجه‌ای که دارد قادر نیست به اتحادیه اروپا بپیوندد.

این در حالی است که نماینده حزب ملی اسکاتلند اعلام کرد که آینده تجاری اسکاتلند فراتر از انگلیس خواهد بود.

جانا چری گفت: «سوال آخر این است که آیا اسکاتلند باید در شرایط فعلی باقی بماند؟ چیزی شبیه به گروگان در دستان انگلیس؛ جایی که آینده کشورمان همواره در دستان و آرزو‌های کشور کناری ما است؟»

وی که در یکی از چالش‌های حقوقی موفق در برابر تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای به تعلیق درآوردن پارلمان دست داشت، پیش‌تر به او هشدار داده بود در صورتی که مانع از رای گیری جدید درباره استقلال اسکاتلند شود با اقدام قانونی روبرو خواهد شد.

اوایل ماه فوریه میلادی (۱۱ بهمن) انگلیس رسما به ۴۷ سال عضویت خود در اتحادیه اروپا پایان داد و نخستین کشوری شد که از این اتحادیه بیرون آمد. این کشور هم اکنون تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ وارد دوره زمان بندی انتقالی شده‌است.

در دوره انتقال، طبق توافق دولت انگلیس و اتحادیه اروپا، این کشور برای ۱۱ ماه همچنان عضو اتحادیه اروپا می‌ماند و تنها بطور اسمی از آن خارج شده است. همچنین بیشتر قوانین اتحادیه اروپا تا پایان ماه دسامبر(دی ماه ۹۹) اجرایی خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار