آموزش و پرورش در بهار ۹۸؛

از خداحافظی ناگهانی آقای وزیر تا ماجرای افزایش حقوق دانشجومعلمان

آموزش و پرورش در بهار ۹۸با اخباری از همچون خداحافظی ناگهانی آقای وزیر و اما و اگر‌های بسیار حقوق دانشجومعلمان سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در بهار امسال با فراز و نشیب‌های بسیار از استعفای ناگهانی وزیرش تا جنجال پخش آهنگ‌های آنور آبی،‌ تعیین تکلیف سمپادی‌ها برای تکمیل ظرفیت و افزایش حقوق پرحاشیه دانشجومعلمان سپری شد.

خداحافظی ناگهانی چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش 

نیمه خردادماه امسال در خبری کاملا ناگهانی سید محمد بطحایی چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش از سمت خود خداحافظی کرد هرچند این موضوع پر از اما و اگر و گمانه‌زنی بود تا آنجا که دلایل مختلفی برای علت رفتن او مطرح شد و در نهایت هم هیچ کدام از دلایل اعم از نارضایتی از همراهی دولت با آموزش و پرورش برای اجرای رتبه‌بندی و وکالت مردم به نتیجه نرسید.

البته این موضوع، ماجرای دیروز و امروز نیست و مدت‌هاست که صندلی وزارت آموزش و پرورش برای سکاندارانش پایه‌های قوی ندارد؛ چند سالی است که این نهاد تعلیم و تربیتی به گذرگاهی پر ترافیک برای عبور و مرور افراد با آدرس‌های اشتباهی تبدیل شده است.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  آموزش و پرورش؛ گذرگاه آزمون و خطای وزرا قابل مشاهده است.

افزایش حقوق پرحاشیه برای دانشجومعلمان

موضوع افزایش حقوق دانشجومعلمان و شمول این گروه جز کارمندان محق چنین قانونی، موضوعی است که رفته رفته به کلافی سردرگم تبدیل شده و  اختلاف نظر میان آموزش و پرورشی‌ها و مجلس تعیین تکلیف اوضاع را با اما و اگرهایی همراه کرده است.

این موضوع با پیچیدگی‌های بسیاری از اعتراض دانشجومعلمان تا پیگیری بهاستانی‌ها و دیوان عدالت اداری پیش رفت تا اینکه  در نهایت سازامان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات همچنین آموزش و پرورش این افزایش حقوق را برای دانشجومعلمان به رسمیت شناخت.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  افزایش ۴۴۰ هزار تومانی حقوق دانشجو معلمان قطعی شد  قابل مشاهده است.

جنجال پخش آهنگ مبتذل در مدارس  

صحبت از نشاط در مدارس بارها مطرح شده است  که این موضوع نه فقط  اظهارات مسئولان بلکه در اسناد بالادستی هم مطرح است، اما باید دید این هدف تا چه حد در مسیر موفقیت گام برداشته است.

اما در جریان ماجرای کلیپ‌های مبتذل با اشعار سخیف و دور از چارچوب فرهنگی کشور روی دیگر سکه شاداب‌سازی مدارس را مشاهده می‌کنیم که نشان می‌دهد جدا از فاصله زیاد با اوضاع مطلوب، آدرسی غلط برای دستیابی به این هدف وجود داشته است؛ گویی بی هیچ ضابطه و حتی خلاقیتی برخی مدارس سعی بر نشاط آفرینی دارند.

از طرفی دیگر حال و روز اوضاع پرورشی هم چندان مساعد نیست و  بنا بر اعلام معاونت پرورشی در کشور کمبود مربی پرورشی داریم؛‌ البته سید محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش معتقد بود در ماجرای کلیپ‌های مبتذل اغراض سیاسی بود اما  این بار اول نبود که چنین کلیپ‌هایی از مدارس  منتشر می‌شد البته این موضوع نافی برنامه‌های تربیتی، فرهنگی و قرآنی آموزش و پرورش برای دانش آموزان نیست، اما قدرت نفوذ این برنامه‌ها را چندان قوی نمی‌داند و خلا‌هایی را یادآوری می‌کند که جای خالی آن با اهداف در نظر گرفته شده در تهاجم فرهنگی پر شده است.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  پخش آهنگ مبتذل در مدارس از کجا آب می خورد؛ نظارت های بی رمق یا نفوذ؟ قابل مشاهده است.

اعلام ساختار جدید آموزش و پرورش

چابک‌سازی ساختار آموزش و پرورش  موضوع پر از حاشیه و اما و اگری بود که اعمال آن به توزیع نیروی انسانی و جلوگیری از توزیع نامناسب کمک می‌کرد اما مشکل اصلی پذیرش این تغییر در بدنه نسبتا قدیمی این وزارتخانه است که هنوز هم مشخص نشده است.

در این میان تغییر و تحولات در ساختار آموزش و پرورش، جایگاه برخی از دفاتر و معاونت‌ها را متزلزل  کرد و فعالیت آنها با اما و اگرهایی مواجه  شد؛ دفتر امور زنان آموزش و پرورش  هم یکی از دفاتری بود که در این میان با شائبه‌های بسیاری همراه بود. 

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  ساختار جدید آموزش و پرورش اعلام شد قابل مشاهده است.

خسارت‌های میلیاردی به فضاهای آموزشی بر اثر وقوع سیل 

وقوع سیل در استان‌های شمالی و غربی کشور خسارات جبران ناپذیری به این استان‌ها وارد کرد و مدارس و فضاهای آموزشی از این قاعده مستثنی نبودند؛‌ علاوه بر آن برگزاری امتحانات و حتی جلوتر از آن برپایی کلاس‌های درس به یک بحران تبدیل شده بود و جبران آن خسارتی در حدود  ۸۰۰ میلیارد تومان در پی داشت.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  خسارت حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی سیل به مدارس کشور قابل مشاهده است.

تعیین تکلیف استخدام رسمی حق التدریسی‌ها و مربیان پیش دبستانی

شرایط نابسامان کلاس‌های درس از حیث نیروی انسانی در حالی پیش می‌رود که بار‌ها و بار‌ها حتی آموزش و پرورشی‌ها نیروی انسانی را مولفه تاثیرگذار دانستند، اما گویی راه حلی یا شاید توانی برای بهبود اوضاع نداشتند و برای جبران این قضیه از معلمان غیر رسمی بهره گرفتند و حالا همین گروه‌ها در انتظار شرایط مناسبی برای استخدام و تعیین تکلیف هستند.

آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای گروه‌های معلمان مشمول استخدام  رسمی را اعلام کرد؛ طبق این بخشنامه پنج گروه نیروهای دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی، نیروهای حق‌التدریس غیرمستمر، آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و آموزشیاران طبق ضوابطی خاص مشمول این طرح قرار می‌گیرند.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  کدام گروه از معلمان استخدام رسمی می‌شوند؟ + بخشنامه قابل مشاهده است.

تعیین تکلیف تکمیل ظرفیت مدارس سمپاد

آزمون سمپاد سال گذشته برای پایه هفتم حواشی بسیاری در پی داشت و برخی معتقد بودند سوالات آزمون مشکل داشته است اما با وجود این شرایط اعتراض هم بر شرایط موثر واقع نشد ولی گلایه‌ها همچنان ادامه کرد چراکه برخی دانش‌آموزان و اولیای آنها معتقد بودند که شناسایی استعدادهای برتر برای تحصیل در مدارس سمپاد ناقص انجام شده است.

در نهایت و پس از پیگیری‌های بسیار، آموزش و پرورش با تکمیل ظرفیت برای این آزمون موافقت کرد و براساس شریطی خاص دانش‌آموزان برای پایه هشتم امکان شرکت در آزمون را پیدا کردند.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  سرانجام تکمیل ظرفیت آزمون پایه هشتم مدارس سمپاد به کجا رسید؟ قابل مشاهده است.

تعیین سرپرست جدید برای آموزش و پرورش

بعد از خداحافی ناگهانی سید محمد بطحایی و گمانه‌زنی‌های بسیار برای انتخاب تصدی وزیر آموزش و پرورش در نهایت حسن روحانی،‌سید جواد حسینی را از خراسان رضوی برای سکانداری آموزش و پرورش انتخاب کرد و این در حالی است که مجتبی زینی‌وند گزینه بسیار محتمل برای سرپرستی بود و حتی نام  او در برخی رسانه‌  ‌ها به عنوان سرپرست اعلام اما به سرعت این خبر رد شد.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک سید جواد حسینی سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش کیست؟ قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
همیشه یک آدم ضعیف را به عنوان وزیرآموزش وپرورش قرارمیدهند تا به جای رسیدگی به مشکلات آموزش وپرورش به خصوص معیشت معلمان فقط مطیع دولت باشد سردمداران دولت سالهاست با این دیدکه آموزش وپرورش یک سازمان هزینه براست تا جایی که میتوانند ازلحاظ بودجه کم این وزارت خانه میگذارند وبرعکس بودجه شرکتهای دولتی که به جیب دولت مردان میرسد.
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۳:۴۰ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
حق التدریسها چی شد/ کجا می ری ؟
آخرین اخبار