به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از حدود ۶ سال پیش تاکنون، ماکان موفقیت عظیمی را برای پورشه به ارمغان آورده است. لیست انتظار خرید برای این خودرو در زمان عرضه حتی به بیش از یک سال هم میرسید، زیرا مالکان چیزهایی را ارائه کرده بود که هیچ شاسیبلند میان سایز دیگر نداشت. فضای بار و کابین مناسب به همراه دینامیک سواری بسیار عالی و موقعیت راننده مشابه خودروهای اسپورت.
پورشه، اما به مدلهای پایه ماکان اکتفا نکرد و بر تعداد اعضای خانواده افزود. ماکان که پرفروشترین خودروی این خودروساز محسوب میشود سال پیش فیس لیفت شد و حالا با جدیدترین نسخه از اسپورتترین مدل ماکان یعنی GTS دیدار میکنیم.
این خودرو قدرت یا گشتاور ماکان توربو را ندارد، اما بنا به گفته پورشه، پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی GTS باعث شده این خودرو اسپورتترین ماکان بازار باشد. ارتفاع این خودرو ۱۵ میلیمتر پایینتر از دیگر نسخهها از جمله توربو بوده و البته از نظر بصری هم برونگراترین عضو خانواده محسوب میشود.
تریم مشکیرنگ در جایجای بدنه و کابین بکار رفته و برخی قطعات از نوع براق و برخی از نوع مات هستند. این عناصر مشکی در دماغه، چراغهای عقب و داشبورد دیده میشوند. ماکان GTS از رینگهای ۲۰ اینچی استاندارد استفاده میکند و طراحی رینگها دقیقاً مشابه مدل ۷۱۸ اسپایدر است. شاسی و سیستم تعلیق نیز بهروزرسانیهایی برای پاسخ بیشتر و گیراتر داشتهاند و در جلو و عقب از فنرهای سفتتر استفاده شده است. کالیپرهای ترمز قرمزرنگ نیز عملکرد قویتری نسبت به ترمز سایر نسخههای ماکان به نمایش میگذارند.
پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی این شاسیبلند آلمانی اساساً همان پیشرانه مدل پیشین است که قدرت ۳۷۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۲۰ نیوتون متری را با پاسخ تیزتر پدال گاز همراه میکند. این نیروگاه باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۷ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعتی میشود؛ و به یاد داشته باشید که این عملکرد را یک شاسیبلند نزدیک به دو تنی ثبت میکند.
همکار پیشرانه همان گیربکس ۷ سرعته PDK قبلی است، اما نرمافزار آن برای تعویضهای سریعتر در حالتهای اسپورت بازنگری شده است؛ و در جاده است که نمیتوان تحت تأثیر تواناییهای گسترده ماکان GTS قرار نگرفت.
وقتی حالت نرمال رانندگی را از طریق دکمه روی فرمان انتخاب کنید شاهد سواری خونسرد، اما قدرتمند خودرو خواهید بود و صدای چندانی هم از لاستیکها یا سیستم تعلیق به کابین راه نخواهد یافت.
وقتی حالت اسپورت را انتخاب کنید همهچیز رنگ عوض میکند، اما پایداری خودرو همچنان قدرتمند باقی میماند؛ اما زمانی که حالت اسپورت پلاس را انتخاب کنید پدال گاز، گیربکس و… پاسخ تیزتری میدهند و صدای اگزوز هم بهطور قابلتوجهی تغییر میکند و در زمان شتاب گیری طنین بیشتری دارد.
با این وجود هم سواری خودرو بهطور جذابی سفت میشود، ولی هندلینگ و فرمان خودرو در سطح بالایی از لذت و اسپورت بودن قرار دارند. احتمالاً احساسبرانگیزترین ویژگی ماکان GTS به فرمان پذیری و توقف آن مربوط میشود که برای خودرویی با چنین جثهای عالی است.
قطعاً ماکان GTS در بالاترین رده کلاس خود قرار داشته و با توجه به اینکه پورشه طراحی و کیفیت کابین را ارتقا داده بنابراین فضایی لوکس و سطح بالا را شاهد هستیم. حتی اگر طرفدار شاسی بلندهای اسپورت هم نباشید ماکان GTS را دوست خواهید داشت.
پورشه تکنولوژی این خودرو را نیز ارتقا داده و هماکنون اپل کارپلی کاملاً در سیستم ارتباطی خودرو ادغام شده است. این خودرو از صفحهنمایش ۱۰.۹ اینچی سود برده و به دستیار ترافیک سفارشی مجهز است که کاربردهای زیادی در ترافیک دارد.
اگر شما خواهان یک شاسیبلند اسپورت هستید که از تکنولوژی مدرن و تواناییهای عالی برخوردار باشد بهتر است جایی نروید. اگرچه رقبای سرشناسی همچون آلفارومئو استلویو کوادروفولیو و مرسدس-ای ام جی GLC ۶۳ S وجود دارند، اما ماکان GTS دنیای دیگری دارد.
اگر شاسی بلندهای اسپورت را دوست دارید بنابراین به سختی خواهید توانست چشم روی ماکان GTS جدید ببندید. این خودرو ظاهر جذابی داشته و به لطف پیشرانه ۶ سیلندر ۳۷۵ اسبی خود قویتر از هر زمان دیگری است. پورشه دینامیک شاسی و کابین را نیز کاملاً ارتقا داده است؛ و با قیمت ۵۸۸۱۶ پوندی، به نظر میرسد ماکان GTS ارزش بالایی دارد. واقعاً تحت تأثیر این خودرو قرار گرفتهایم.
انتهای پیام/