به گزارشحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «پیش درآمد» با حضور اساتید عکاسی مستند اجتماعی در گالری «همرس» افتتاح شد.
این نمایشگاه با عنوان «پیش درآمد» با نمایش عکسهای مستند مرتضی پورصمدی، مریم زندی، جاسم غضبانپور، یوریک کریممسیحی، ساسان مویدی، اسعد نقشبندی و آلفرد یعقوب زاده اساتید عکاسی مستند اجتماعی در گالری «همرس» برپا شده است.
هر کدام از اساتید، ۵ اثر برگزیده خود را در قالب یک مجموعه و یا چند عکس با موضوع مستند اجتماعی در این گالری به نمایش گذاشته اند.
احمد میر محمدی مدیر گالری «همرس» گفت: گروه عکاسی وهله با انتخاب کوروش کلهر شکل گرفت و این نمایشگاه با عنوان «پیش درآمد» در گالری «همرس» برپا شد. وهله میخواهد در پروسهای ۵ ساله به عکاسی مستند اجتماعی بپردازد. این نمایشگاه پیش در آمدی برای پروژه وهله است تا با حضور اساتید عکاسی مستند اجتماعی این پروژه را کلید بزند و در مرحله بعد فراخوان سراسری منتشر کنیم تا افراد مستعد و نیازمند حمایت را جذب و مورد حمایت قرار دهیم.
وی افزود: نمایشگاه وهله بهمن ماه هر سال در گالری «همرس» برگزار خواهد شد و هر سال به یک موضوع خاص با مضمون مستند اجتماعی می پردازد.در بخشی از این گالری ۵ عکس از مجموعه « کلاغ» مریم زندی به چشم میخورد که بار دیگر به نمایش در آمده است.
این هنرمند درباره مجموعه «کلاغ» گفت: کلاغ سوژهای است که مورد علاقه هنرمندان نقاش و عکاس است و من هم میخواستم درباره این سوژه عکس بگیرم، اما به دلیل اینکه تعداد آثار با این سوژه بسیار زیاد است باید سعی میکردم نگاهی متفاوت به این سوژه داشته باشم.
در بخشی دیگر مجموعهای از آیین«زار» به چشم میخورد که اسعد نقش بندی این آیین را در عکس هایش روایت میکند.
این هنرمند درباره آثارش میگوید: جمع آوری عکسهای مستند از اتفاقات، آیین و مراسمی که در حال نابودی است دغدغه اصلی من در عکاسی مستند محسوب میشود. مراسم «زار» از جمله آیینهایی است که بسیار کم رنگ شده است. این مراسم در گذشته به ویژه در جنوب ایران برگزار میشد، اما متاسفانه نسل جدید اشتیاقی برای حفظ این آیین ندارد و باید پیش از اینکه آیین «زار» به فراموشی سپرده شود به عنوان میراثی ارزشمند ثبت میشد.
این هنرمند عکاس افزود: برای اولین بار این عکسها دریک نمایشگاه به نمایش در آمده است و پیش از این تعدادی از عکسهای این مجموعه در کتابی به نام«دریای پارس» چاپ شده بود.
مجموعهای به اسم «نازنین» در گوشهای دیگر از این گالری نمایش داده شده است که ساسان مویدی آنها را با دوربین خود روایت میکند. این پنج عکس چند گوشه از زندگی دختر بچهای به اسم نازنین را نشان میدهد.
ساسان مویدی درباره این مجموعه گفت: در حاشیه بندرعباس حدود ۱۰۰ کولی مهاجر از بوسنی زندگی میکنند آنها در ابتدا در کهنوج کرمان زندگی میکردند، اما به دلیل ناهنجاریهای اجتماعی مجبور به تغییر دادن محل زندگی شدند. در بین کولیها دختری به اسم نازنین به سراغم آمد و من با مادرش صحبت کردم و تصمیم گرفتم این دختر را سوژه عکاسی کنم. دختران کولی میخواستند ازدواج کنند، اما نه برای اینکه عشق را تجربه کنند بلکه تنها برای به دست آوردن سرپناه؛ رویای ازدواج داشتند.
یوریک کریم مسیحی از دیگر اساتید عکاسی مستند اجتماعی مجموعه «شرق تهران» را به نمایش گذاشته است او درباره آثارش میگوید:سه عکس که به حالت تپه هستند در بزرگراه باقری فعلی در اوایل دهه ۷۰ در بزرگراه باقری پایینتر از زین الدین گرفته شده است. عکس دیگر مربوط به خانقاه در صفی علیشاه و دیگری مسیر اتوبوس تندرو در میدان فردوسی است.
بخشی از این نمایشگاه به مجموعه «بادی و خاکی» مرتضی پورصمدی اختصاص پیدا کرده بود که آثاری برگزیده از عکسهای معروف از عشایر این استاد عکاسی است. در این عکسها عشایر ترکاشوند، بختیاری، براهویی و عشایر کرمان دیده میشوند.
آلفرد یعقوب زاده نیز پنج عکس با موضوع «زنان ایزدی» به نمایش در آورده، زنان این عکسها قربانیان حمله داعش به سنجار هستند که یا خانواده خود را از دست دادند و یا مورد آزار داعش قرار گرفته اند و برای دفاع از وطنشان به مبارزه بر علیه داعش برخواستند.
جاسم غضبان پور نیز مجموعه «جنگ دهه ۶۰» را به این گالری آورده است در این عکسها ماشین اسباب بازی در خرابههای جنگ دیده میشود و کودکی که در جعبهای چوبی نشسته و در میان آبها سرگردان است.
نمایشگاه گروهی عکس مستند «پیش درآمد» تا ۶ اسفند در گالری همرس میزبان علاقهمندان است.
انتهای پیام/