اکبری گفت: آسفالت و روسازی ۳ هزار کیلومتر راه روستایی در کل کشور تا پایان سال ۹۹ به اتمام می‌رسد.

اتمام ۲ هزار کیلومتر راه روستایی جدید تا خرداد ۹۹/ استان‌های درگیر سیل ساخت راه‌های روستایشان به تاخیر افتادرضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ ساخت و آسفالت ۳ هزار کیلومتر راه روستایی جدید را در دستور کار خود قرار می‌دهیم، گفت: با توجه به اینکه این پروژه از ابتدای سال آغاز شده است فرصت کافی برای اتمام آن‌ها تا پایان سال خواهیم داشت.

معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه اولویت اجرای این پروژه‌ها برای روستا‌هایی است که مشارکت کافی از سوی دهیاری‌ها داشته باشند، گفت: دهیاری‌ها خود می‌توانند عملیات خاکبرداری، زیرسازی و آسفالت را با مشارکت نیرو‌های سازمان راهداری داشته باشند که این خود می‌تواند نقش مؤثری در سرعت اجرای پروژه‌ها داشته باشد.

اکبری افزود: روکش مجدد و آسفالت جدید ۲ هزار کیلومتر راه روستایی به زودی به اتمام می‌رسد و در دور بعد مراحل نگهداری و مراقبت از آن‌ها را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

او با اشاره به اینکه اصلی‌ترین عاملی که باعث تأخیر در ساخت راه‌های روستایی می‌شود مربوط به قیر است، گفت: امیدواریم در قانون بودجه هزینه‌های مربوط به تأمین قیر تصویب شود و همین موضوع خود می‌تواند در سرعت اجرای پروژه‌ها مؤثر باشد.

معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه رویه‌های بتنی در راه‌های روستایی نمی‌تواند اجرا شود، افزود: اجرای رویه‌ای بتنی نیازمند ماشین‌آلات و تجهیزات خاصی است که در ایران به تعداد انگشت شماری وجود دارد بنابراین اجرای رویه‌های بتنی تنها مربوط به پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی است.

اکبری افزود: بسیاری از راه‌های روستایی در مناطق صعب‌العبور هستند و با توجه به آنکه تجهیزات رویه‌های بتنی سنگین و خاص است بنابراین نمی‌توانیم آن‌ها را در راه‌های روستایی اجرا کنیم.

او گفت: بیشترین شیوه‌ای که در راه‌های روستایی اجرا می‌شود آسفالت از طریق قیر است که نقش مؤثری در افزایش کیفیت راه‌های روستایی دارد.

نبود دوربین و جریمه در راه های روستایی عامل افزایش تصادفات این جاده ها

معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد که با افزایش سطح کیفی راه‌های روستایی میزان تصادفات افزایش می‌یابد، گفت: در دهه گذشته میزان تصادفات در راه‌های روستایی آسفالت شده افزایش یافته و این در حالی است که سعی کرده‌ایم محدودیت سرعت و کنترل‌های نظارتی بیشتری داشته باشیم.

اکبری تأکید کرد: در این مسیر‌ها دوربین و یا اعمال جریمه‌های خاصی همانند راه‌های اصلی و یا بزرگرا‌ه‌ها وجود ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که سرعت رانندگان در این مسیر‌ها افزایش یابد.

او گفت: سعی خواهیم کرد کنترل و محدودیت‌های بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در این راه‌ها  اعمال شود تا میزان تصادفات کاهش یابد.

معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: دولت باید برای تأمین قیر با کیفیت در این مسیر همکاری‌های لازم را با معاونت راه‌های روستایی داشته باشد و البته در این حوزه سعی کرده‌ایم تاکنون قیر‌های باکیفیت از کارخانجات معتبر تهیه شود تا مشکلی از لحاظ راه‌های روستایی نداشته باشیم.
 
اکبری، با بیان اینکه حوزه راه‌های روستایی در وزارت راه و شهرسازی یک پروژه جدیدی در دستور کار خود قرار داده است، گفت: ۲ هزار کیلومتر راه روستایی باید از ابتدای سال ۹۸ توسط معاونت نگهداری راه‌های روستایی بازسازی و آسفالت شود.

معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با شاره به اینکه ساخت و بازسازی ۲ هزار کیلومتر راه روستایی از مرداد ماه سال گذشته شروع شده است، گفت: در برخی از استان‌ها این اقدام را آغاز کرده ایم و بخش عمده‌ای از این راه‌ها در دهه فجر سال گذشته به اتمام رسیده است.

اکبری اظهار کرد: متاسفانه با توجه به وضعیت جوی آب و هوا در سال گذشته در تعدادی از استان‌ها این اقدام نتوانست به مرحله عملیاتی برسد و همین موضوع باعث شد که تکمیل آن‌ها به امسال موکول شود.

او تصریح کرد: سعی خواهیم کرد تا تابستان امسال تمامی ۲ هزار کیلومتر راه روستایی را به اتمام برسانیم که خود می تواند رکورد جدید در حوزه نگهداری و آسفالت بخش‌های روستایی به شمار آید.

معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در سال جدید ساخت و نگهداری و آسفالت ۳ هزار کیلومتر راه روستایی جدید را در دستور کار خود قرار داده ایم، گفت: برای ۲ هزار کیلومتر راه‌های روستایی قیر مورد نیاز را آماده کرده ایم و سعی کرده ایم با تامین آن  هر چه سریعتر راه‌ها را آماده کنیم.

اکبری با اشاره به اینکه در صورت وضعیت مطلوب آب و هوا در برخی از استان‌ها بخش عمده‌ای از این ۲ هزار کیلومتر تحویل داده می‌شود که این امر نیازمند همکاری دهیاری‌ها و نیرو‌های راهداری در این حوزه است.

سیل در سیستان و بلوچستان روند ساخت و سازها را کُند کرد

او اظهار کرد: بسیاری از استان‌ها ازجمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان درگیر سیل و بارش‌های سیل آسا بودند که همین موضوع باعث به تاخیر افتادن بازسازی راه‌های روستایی شد، اما امیدواریم همزمان با بازسازی راه‌ها بتوانیم راه‌های روستایی در این محدوده را هم هر چه سریع‌تر به اتمام برسانیم.

معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، فارس. بوشهر و اصفهان هم تا کنون توانسته اند آسفالت راه‌های روستایی خودشان را به اتمام برسانند که این موضوع نقش موثری در پیشرفت پروژه نگهداری راه‌های روستایی دارد.

اکبری بیان کرد: امیدواریم تا خرداد ۹۹ بتوانیم ۲ هزار کیلومتر راه روستایی را که به عنوان مهم‌ترین اولویت در حوزه وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود را تکمیل و ۳ هزار کیلومتر راه جدید روستایی را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار