افزایش هزینه‌های نظامی اروپا‌ به دلیل بدگمانی به آمریکا

یک تحقیق در انگلیس نشان می‌دهد علی‌رغم حضور نیرو‌های آمریکایی در اروپا، کشور‌های این قاره به دلیل تردید درباره تعهدات واشنگتن در حال افزایش بودجه نظامی خود هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «دیفنس نیوز»، مطالعات انجام شده در اندیشکده بین‌المللی «مطالعات راهبردی» که در لندن مستقر است نشان می‌دهد کشور‌های اروپایی در حال افزایش هزینه‌های نظامی خود هستند، زیرا درباره تعهد آمریکا به دفاع از آن‌ها تردید دارند و این در حالی است که سربازان آمریکایی در اروپا حاضر هستند.

بنابر نتایج تحقیقات این اندیشکده، کشور‌های اروپایی در سال ۲۰۱۹ هزینه نظامی برابر ۲۸۹ میلیارد دلار داشتند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش ۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد. بخشی از همین هزینه نیز که سهم سرمایه‌گذاری‌های جدید است، از ۱۹.۸ درصد به ۲۳.۱ درصد افزایش یافته است. نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که افزایش ۴ درصدی در هزینه دفاعی جهان در طول ده سال روی داده است. به عقیده کارشناسان، کشور‌های اروپایی به دلیل رهایی از بحران‌های مالی و همچنین «احساس نزدیک بودن تهدید‌ها» دست به چنین اقدامی زدند.

اروپایی‌ها مدعی هستند که روسیه، به ویژه در بخش شرق اروپا، تهدید بزرگی برای آنهاست. از سوی دیگر، از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دچار ضعف شده، زیرا ترامپ بار‌ها ادعا کرده اروپایی‌ها در مسائل نظامی و تجارت از آمریکا سودجویی می‌کنند. بسیاری در اروپا این سخنان را به عنوان الگویی که واشنگتن در پیش گرفته تا از چند جانبه‌گرایی به عنوان یک اصل سازماندهنده غرب جلوگیری کند قلمداد می‌کنند و نسبت به تعهدات آمریکا دلسرد شده‌اند.

بنا به نوشته دیفنس نیوز، این مطالعه نشان می‌دهد که حضور نظامیان آمریکا در اروپا که نمایانگر پیوند واشنگتن و اروپاست دچار تزلزل شده است. جان چیپمن، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی، در این خصوص گفت برای سایر نقاط جهان نیز همین گونه است و «داخل ناتو و فراتر از آن، ورود نیرو‌های بیشتر آمریکایی و تجهیزات آن‌ها دیگر برای نگرانی‌های متحدان و شراکا در مورد استراتژی‌ها، تعهدات و تعامل واشنگتن و یا بازداشتن مخالفان کافی نیست.»

با این حال، «ینس استولنتبرگ» دبیرکل ناتو، معتقد است غرب با داشتن ناتو که برجسته‌ترین سازمان دفاعی اروپاست، می‌تواند روی آمریکا حساب کند. او در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد غرب می‌تواند توانایی خود در عملکرد را با اتکا به تعهد آمریکا و حضور نیرو‌های آن در اروپا به عنوان یک عامل مهم حفظ کند.

بر اساس این مطالعه، هزینه‌های دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به حدود ۶۸۴.۶ میلیارد دلار رسید، که افزایش ۵۳.۴ میلیارد دلاری را نشان می‌هد که این افزایش برابر هزینه دفاعی انگلیس در این سال یعنی ۵۴.۸ دلار است. چین و روسیه نیز در سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۱۸۱.۱ و ۶۱.۶ میلیارد دلار صرف امور دفاعی کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار