نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی در منطقه آزاد اروند برگزارشد.

پیکره سنگ‌ هابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی در منطقه آزاد اروند با هدف معرفی و ارتقاء جایگاه هنر شهری، حمایت از هنرمندان و خلق آثار ماندگار با محوریت همزیستی اقوام، صنعت نفت، نخل و دفا‌ع مقدس برگزار شد.

مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اختتامیه اولین سمپوزیوم مجسمه سازی اروند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: نباید در فضای فعلی که برخی مشکلات اقتصادی در کشور حاکم است خود را از منبع عشق و هنر محروم کنیم.

او خطاب به هنرمندان گفت: شما هنرمندانی هستید که با دستانتان عشق را به فرمان عقلتان به تصویر کشیدید.

بانک، سمپوزیوم مجسمه سازی را آغاز بسیار خوبی دانست واز این حیث که سایر مناطق آزاد از این کار الگو برداری کنند، ابراز امیدواری کرد.

مشاور رئیس جمهور از همکاری صمیمانه تمامی هنرمندان، هیات داوران و کسانی که سبب شدند تا چنین جریانی در منطقه آزاد اروند ایجاد شود، قدردانی کرد.

هنر در شهر جانی تازه می‎گیرد

قدرت الله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، با بیان اینکه اولین سمپوزیوم مجسمه سازی در منطقه آزاد اروند با همفکری و همکاری سازمان زیبا سازی شهرداری اهواز صورت گرفت، گفت: ماکت آثار منتخبی که به بخش اجرایی سمپوزیوم راه یافتند متعلق به سازمان منطقه آزاد اروند بوده، که پس از آیین اختتامیه این کارگاه در میادین و پارک‌های آبادان، خرمشهر و مینوشهر نصب می شوند.

سمپوزیوم مجسمه سازی در اروند

طمیمیان در توضیح فراخوان سمپوزیم گفت: در مسیر فعالیت‌های هنری این سازمان و در بخش هنر مجسمه سازی شهری، اولین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی را با هدف معرفی و ارتقاء جایگاه هنر شهری، حمایت از هنرمندان و آفرینش آثار برجسته هنری برگزار کردیم.

او افزود: پس از انتشار فراخوان، ۱۲۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد و ۵۹ نفر در این سمپوزیوم شرکت نمودند که سرانجام در تاریخ بیست و نهم آذرماه، جلسه داوری طرح‌های ارائه شده به دبیرخانه با موضوعات دفاع مقدس، همزیستی اقوام، نخل و نفت توسط اساتید نام آشنای مجسمه سازی کشور؛ آقایان سعید آریایی، سعید شهلاپور، حمید شانس، رضا علیپور، استاد نعمت اللهی و منصور کلاه کج، در محل هتل پارسیان آبادان انجام شد و در پایان آقایان احسان گرمسیری، هدایت صحرایی و کامبیز هورسان به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب نمودند. همچنین حمیدرضا صادق زاده، حمزه حیدری فر و عنایت صحرایی شایسته تقدیر گشتند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند این رویداد ارزشمند هنری را یک حرکت رو به جلو در جریان زیباسازی شهری دانست و گفت: برگزاری این سمپوزیوم مجسمه سازی بینش و نگاه هنری شهروندان را ارتقاء خواهد داد.

موعود شمخانی معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، برگزاری اولین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی را گامی در راستای زیباسازی شهری در منطقه عنوان کرد.

شمخانی با بیان اینکه تجلیل از سه اثر برگزیده بنا بر رای هیات داوران از جمله برنامه‌های نخستین سمپوزیوم ملی در منطقه آزاد اروند بود، گفت: تمام مجسمه‌هایی که به دست هنرمندان کشورمان و برای روایت فرهنگ اصیل و بومی آبادان و خرمشهر ساخته شدند، پیش از نصب در میادین و پارک‌ها، برای بازدید عموم مردم در خود کارگاه سمپوزیوم به نمایش گذاشته شدند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مکان برگزاری کارگاه سمپوزیوم که اطراف آن را درختان و فضای سبز احاطه کرده مشکلی برای محیط زیست و ساکنان این منطقه ایجاد نمی کند افزود: از تمامی کسبه و ساکنان این منطقه که با تحمل آلودگی‌های صوتی و محیطی نهایت همکاری را با ما داشتند تشکر و عذر خواهی می کنیم.

نقش بر پیکره سنگ‌ها

شمخانی در ادامه تاکید کرد: پس از پایان کار سمپوزیوم مجسمه سازی، تمام محوطه کارگاه، معابر، خیابان‌ها و فضای سبز این منطقه شست و شو شد.

خلق روایت با مجسمه سازی

اما زیبایی ماجرا از آنجایی شروع شد که پای صحبت‌های هنرمندان این سمپوزیم نشستیم.

فخر الدین کاکاوند خالق اثر پوتین در وصف کار خود اینگونه اظهار داشت: پوتین نمادی از رشادت رزمندگان شیردل کشورمان در هشت سال دفاع مقدس است و این دلاوری‌ها با زبان هنر، برای مردم زیبا و ماندگار خواهد بود.

هدایت صحرایی نیز که عنوان اثر خود را ساز خیال برگزیده بود گفت: در ساخت این مجسمه ترکیبی از هنر مدرن و کلاسیک به کار رفته که نشان از طبع هنری و ابتکار جوانان خالق ایرانی دارد.

پیکره سنگ‌

تنها شرکت کننده خانم هم، بانویی بود از جنس مقاومت که برای روایت قصه مقاومت مردم این دیار آمده بود. فرزانه اسدی اینگونه از هنرش گفت: به عنوان یک زن ایرانی در یک جامعه اسلامی افتخار میکنم که ۳۰ سال هنر مجسمه سازی را دنبال می کنم. هنری که مرا برای خلق مجسمه ای به شکل دو نخل در هم تنیده همراه با کلاه خود شهدای میهنم به این سمپوزیوم فراخواند.

گفتنی است در این سمپوزیوم ۲۰ هنرمند منتخب برای شرکت در دور نهایی از ۲۱ دی ماه به مدت ۲۰ روز در محل پارک بهار اروند (۱۷ هکتاری) آبادان به رقابت پرداختند و سرانجام در تاریخ ۱۴ بهمن ماه طی آیینی با حضور مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این رویداد هنری در منطقه آزاد اروند با خلق ۲۰ اثر ارزشمند هنری، به پایان رسید.

گزارش از راضیه حمید

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.