مارک اسپر: توافق‌نامه طالبان امیدوراکننده است اما بی‌خطر نیست

وزیر دفاع امریکا در نشست امنیتی مونیخ بیان کرد توافق‌نامه میان این کشور و طالبان بی‌خطر نیست اما می‌تواند امیدوارکننده باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا، امروز (شنبه) در نشست امنیتی مونیخ بیان کرد توافق‌نامه میان آمریکا و طالبان که به عقب‌نشینی سربازان آمریکایی از افغانستان منجر می‌شود، بی‌خطر نیست اما می‌تواند امیدوارکننده باشد. 

اسپر پیش از اعلام رسمی قرارداد هفت روزه «کاهش خشونت» گفته بود زمان آن فرا رسیده تا از طریق مذاکره سیاسی فرصت ایجاد صلح را در افغانستان فراهم کنیم. او این اظهارات را یک روز پس ازاینکه یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد این توافق‌نامه منعقد شده و به زودی عملی خواهد شد، بیان کرده است.

براساس گفته‌های افراد مطلع از جزئیات این توافق، انتظار می‌رود توافق‌نامه به طور رسمی روز یک‌شنبه اعلام شده و کاهش خشونت از روز دوشنبه اعمال شود.

وزیر دفاع آمریکا در نشست مونیخ به حاضرین گفت: « ما هم اکنون روی میز مذاکره پیشنهادی بین سفیر خودمان و طالبان داریم. این پیشنهاد به نظر بسیار امیدوار کننده است.»

او در ادامه بیان کرد: «به نظرم بهتر است فرصتی به صلح بدهیم. اگر صلح تنها راه حل نباشد، بهترین راه درباره افغانستان است و البته که بی‌خطر نیست. این روش به این معنی است که دیپلماتهای خود را به کار بگیریم، در کنار شرکا و رقیبان خود کار کنیم، تا چنین مسئله‌ای را تحت تاثیر قرار دهیم.»

روز جمعه مارک اسپر به همراه مایک پمپئو، وزیر دفاع آمریکا، با محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در مونیخ دیدار و گفتگو کردند. اشرف غنی بر این باور بود که اگر موفق به امضای توافق‌نامه هفت روزه شوند، حملات به مدت هفت روز از بین می‌رود و پس از آن می‌تواند به توافق صلح بین آمریکا و طالبان امیدوار باشد.

رئیس جمهور افعانستان تا کنون به طور علنی درباره مذاکره‌ای که هفته گذشته بین زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه  آمریکا در امور افغانستان، و نماینده طالبان در دوحه (قطر) انجام گرفت، اظهار نظری نکرده است.

 با این‌حال اسپر با بیان این ادعا که اشرف غنی از توافق بین واشنگتن و طالبان حمایت می‌کند، افزود: « من فکر می‌کنم او (غنی) کاملا موافق است. او می‌خواهد نقش خود را در این معامله رهبری کند و اگر به این توافق برسیم، خیلی زود بعد از آن مذاکره، افغانستانی-افغانستانی شکل خواهد گرفت. واضح  است که او می‌خواهد در این امر شریک بوده، آن را رهبری کند و مطمئن شود افغان‌ها به صلح با یکدیگر می‌رسند.»

رئیس جمهور افغانستان نیز با عبدالله عبدالله، شریک فعلی خود در دولت کنونی، بر سر آنکه کدام‌ یک نماینده کابل در میز مذاکره باشند مشاجره کرده است. غنی اصرار دارد او مذاکرات را رهبری کند در حالی‌که مخالفان سیاسی‌اش خواستار نمایندگی همه‌جانبه‌تری هستند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل منتخب ناتو نیز شنبه (امروز) در سخنان خود در نشست امنیتی مونیخ حمایت خود را ازین طرح بیان کرده اما تاکید داشت ماموریت‌ها در افغانستان ادامه خواهد داشت:  « اگر طالبان نشان دهد ظرفیت و اراده کاهش خشونت در افغانستان را دارد و راه را برای مصالحه پایدار میان افغان‌ها هموار کند، ما افغانستان را ترک نخواهیم کرد اما حاضریم نیروهایمان را تعدیل کنیم.»

مقامات آمریکایی برنامه خود را برای عقب نشینی اولیه نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام نکرده‌اند، اما انتظار می‌رود در مدت کمی تعداد نیروها از حدود ۱۲ هزار نیرو در حال حاضر به حدود ۸ هزار کاهش یابد.

اما یک مقام طالبان اعلام کرده خروج نیروهای آمریکایی به تدریج و در مدت ۱۸ ماه انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار