پیش به سوی اولین انتخاب در گام دوم انقلاب/رای بدهیم یا ندهیم؟

استان فارس با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن، ۱۸ نماینده را برای مجلس قوی راهی بهارستان می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در یک روز سرد زمستانیِ بهمن برای تهیه گزارش به سطح شهر می‌روم تا با مردم درباره مهم‌ترین اتفاق ماه آینده صحبت کنم. کنار دانشگاه شیراز چند دانشجو بیرون از دانشگاه منتظر تاکسی هستند.

یکی از دانشجویان در حالی که دست هایش را به هم می‌مالد سعی می‌کند خودش را گرم کند. وقتی برایش توضیح می‌دهم موضوع گزارشم درباره انتخابات اسفند ماه است؛ می‌گوید من دانشجوی حقوق هستم و معتقدم نباید حق مهم رای دادن را از خودمان سلب کنیم. یکی از رهگذران که در چند قدمی ما ایستاده نزدیک‌تر می‌آید و می‌گوید من برخلاف این عزیز در انتخابات شرکت نمی‌کنم. این وضع دشوار و معیشت مردم را ببینید. نمایندگان فعلی چه گُلی به سرمان زدند که نمایندگان بعدی قرار هست بزنند.

دانشجویی که دو کتاب قطور و سنگین را با دست‌های دستکشی اش به سختی در دست گرفته در پاسخ به او اظهار می‌دارد من به نظر این شهروند احترام می‌گذارم، اما نباید به موضوع مهم مجلس و انتخابات بی تفاوت باشیم. نمایندگی مسئولیت سنگینی است که مردم باید آن را به نحو احسن به فردی که شایستگی آن را دارد بسپارند و همان طور که رهبری اخیرا اظهار داشتند گلایه‌ها در خصوص مسائل معیشتی مربوط به برخی قوانین و عملکرد برخی مسئولان اجرایی است و به اصل انتخابات مربوط نمی‌شود.

پیش به سوی اولین انتخاب در گام دوم انقلاب/رای بدهیم یا ندهیم؟

فارس در آینه انتخابات

پس از بحث و تبادل نظر دانشجویان در خصوص انتخابات به سراغ سید سعید زاهد دانشیار جامعه شناسی از دانشگاه شیراز می‌روم.

او می‌گوید: همیشه در کلاس‌هایی که با دانشجویان دانشگاه شیراز در واحد درس جامعه شناسی داشتم دیدگاه‌های بعضا متفاوتی درخصوص مشارکت سیاسی و حضور در انتخابات مطرح می‌شد برخی قایل به شرکت بودند و برخی به این موضوع بی تفاوت بودند.

در حالی که باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که در الگوی حکومتی مردم‌سالاری دینی، انتخابات ساز و کاری است که می‌تواند مانع از انحرافات مختلف در یک نظام سیاسی شود و در شرایطی یکسان به هر نماینده‌ای با رعایت هنجار‌ها و ارزش‌های اسلامی و قانونی اجازه داده خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد تا با اطمینان خاطر به آن‌ها رأی دهند. در واقع در هر دوره از انتخابات، این فرصت برای مردم به وجود می‌آید که عملکرد نمایندگان را بررسی کنند و آن‌هایی را که دارای بینش صحیح و کمترین آسیب‌پذیری هستند، برگزینند.

این جامعه شناس همچنین معتقد است نفس انتخابات، اهمیت دادن به شعور سیاسی ملت است و موجب تقویت پایه‌های مردمی نظام جمهوری اسلامی می‌شود و میدان را برای فعالیت سلیقه‌های جدید باز می‌کند و مجال طرح دیدگاه‌های مختلف را فراهم می‌آورد؛ که این موضوع به نوبه خود باعث می‌شود مردم به نظام سیاسی خودشان اعتماد کنند و آن را از خود بدانند و در سختی‌ها و تنگنا‌ها، پشتیبان آن باشند.

وقتی از او درباره نقش مردم فارس در انتخابات می‌پرسم می‌گوید مردم فارس همواره در تاریخ سیاسی کشور نقش آفرینی کرده اند چه در انقلاب مشروطه که نقش آیت الله سید عبدالحسین لاری به عنوان یکی از مهم‌ترین رهبران جنبش مشروطه در جنوب کشور در این برهه بسیار پر رنگ بود و چه در پیروزی انقلاب، دوره پس از انقلاب و دوران جنگ که با تقدیم بیش از ۱۴ هزار شهید دین خود را به انقلاب و آرمان‌های آن ادا کردند.

سپس ادامه می‌دهد در الگوی مردم سالاری دینی افتخار می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان بعد از سرنگونی رژیم طاغوتی و استبدادی شاهنشاهی و در شرایطی که امام خمینی (ره) در اوج محبوبیّت، اقتدار و قدرت بودند با انتخابات آزاد و کاملاً دموکراتیک و مبتنی بر رأیِ ۹۸ و ۲ دهم درصدی مردم، نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و در این زمینه مردم فارس نشان دادند به سرنوشت کشور بسیار اهمیت می‌دهند که اوج این موضوع به حضور گسترده مردم انقلابی نی ریز بر می‌گردد که در صف‌های طولانی ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، به طور ۱۰۰ درصد به جمهوری اسلامی «آری» گفتند و نام خود را به عنوان تنها نقطه جغرافیایی در ایران که بدون هیج رای منفی، یکصدا جمهوری اسلامی را خواستار شدند؛ ثبت کردند.

پیش به سوی اولین انتخاب در گام دوم انقلاب/رای بدهیم یا ندهیم؟

از او به عنوان جامعه شناس درباره انتخابات اسفندماه می‌پرسم می‌گوید مردم فارس با توجه به تجربه حضور در دوره‌های قبلی، این بار نیز حضور گسترده‌ای در انتخابات اسفند ماه خواهند داشت.

کتاب انتخابات در استان را که ورق می‌زنی آمار‌ها حرف او را تایید می‌کند. آمار و ارقام از میانگین حضور بیش از ۶۳ درصدی مردم فارس در دوره‌های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی حکایت می‌کند.

نقش فارسِ استراتژیک در ایجاد مجلس قوی

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان فارس با ۳۶ شهرستان و وسعتی بالغ بر ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع، ۵ و ۷ دهم درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود که با جمعیتی افزون بر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از نظر جمعیت و وسعت چهارمین استان کشور به شمار می‌آید. فارس با تنوع قومیتی و توانمندی‌های بسیار در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، پزشکی و گردشگری همواره به عنوان استانی مهم و استراتژیک نقش مهمی در تصمیماتِ کلانِ کشور داشته است.

سید احمد احمدی زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و رییس ستاد انتخابات استان فارس می‌گوید به دلیل همین اهیمت، نقش استان در ایجاد مجلس قوی بسیار اثر گذار است؛ زیرا فارس با ۱۸ کرسیِ نمایندگی، در کنار چند استان دیگر سومین استان از نظر تعداد کرسی‌هایِ مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان می‌توانند با تصویب طرح‌های اثر گذار در پیشرفت و توسعه کشور اثر گذار باشند.

رییس ستاد انتخابات فارس تاکید می‌کند همه چیز برای انتخابات مهم و سرنوشت ساز دوم اسفندماه در استان آماده است. به گفته وی جدا از پایتخت، در بین استان‌های کشور، فارس با ۱۵ حوزه انتخابیه در کنار استان اصفهان از نظر تعداد حوزه‌های انتخابیه، مقام اول را دارد؛ احمدی زاده همچنین تاکید می‌کند فارس با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن، پس از خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین جمعیت رای دهنده است.

از احمدی زاده درباره داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوه مجلس شورای اسلامی در استان می‌پرسم می‌گوید بر اساس آخرین آمار‌ها در ۱۵ حوزه انتخابیه، ۳۵۵ نفر در فارس داوطلبِ نهایی انتخابات مجلس هستند که از این تعداد بیش از ۲۹۰ نفر مرد و بیش از ۳۰ نفر زن هستند. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه می‌دهد ۳۵ نفر از داوطلبان، حوزه انتخابیه خود را از حوزه‌های انتخابی دیگر استان‌ها به فارس یا از حوزه‌ای به حوزه دیگر تغییر داده اند.

 احمدی زاده بیان کرد: از این تعداد بیش از ۳۰ نفر مدرک دکترا دارند و بالغ بر ۲۸۰ نفر با مدرک کارشناسی ارشد و بقیه پزشک و روحانی هستند.

سن و سال داوطلبان را که می‌گوید جوان بودن تعداد زیادی از داوطلبان قابل توجه به نظر می‌رسد. بر اساس آمار، بیش از ۳۱۱ داوطلب بین ۳۵ تا ۵۵ سال هستند که حدود ۱۵۰ نفر از آن‌ها کمتر از ۴۵ سال سن دارند.

رییس ستاد انتخابات استان فارس همچنین درباره انتخابات میان دوره‌ای خبرگان در استان که تبلیغات آن از هفدهم بهمن ماه آغاز شده توضیح می‌دهد فارس در مجلس خبرگان، پنج کرسی نمایندگی دارد که انتخابات میان دوره‌ای برای جایگزینی مرحوم آیت الله اسدالله ایمانی در این استان بین دو نفر برگزار خواهد شد. نخستین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دوم اسفند ماه ۹۸ برگزار می‌شود.

محمد رضا امیری فرماندار شیراز گفت: در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان نیز که با ۴ نماینده دارای بیشترین تعداد نمایندگان در بین شهرستان‌های فارس است؛ ۳۶۲ نفر نام نویسی کردند که پس از بررسی هیئت اجرایی و نظارت ۱۲۲ نفر پا به عرصه رقابت گذاشتند. امیری می‌گوید در شهرستان‌های شیراز و زرقان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دارند.

جوکار رئیس هیات نظارت بر انتخابات در فارس نیز با بیان این که برای انتخابات پیش رو ۳ هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای با ۶ هزار و ۶۰۰ صندوق اخذ رای پیش بینی شده می‌افزاید حدود ۱۲ هزار نیروی نظارتی و ۶۰ هزار نیروی اجرایی کار انتخابات امسال را در استان فارس بر عهده خواهند داشت.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات در فارس با اعلام این که طبق قانون تبلیغات انتخاباتی داوطلبان که از ۲۴ بهمن آغاز شده تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز انتخابات در روز دوم اسفند ماه به پایان می‌رسد ابراز امیدواری می‌کند داوطلبان در زمان تبلیغات، با رعایت قانون، مرتکب تخلف و جرم نشوند چرا که در صورت ارتکاب به جرم با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

پیش به سوی اولین انتخاب در گام دوم انقلاب/رای بدهیم یا ندهیم؟

موسم حضور

تاریخ سیاسی کشور‌ها نشان داده حیات و سربلندی و عزت یک ملت در دست خود آن ملت است و اگر آن‌ها خواهان چنین عزت و سربلندی هستند باید در اموری که به کشور مربوط می‌شود، اراده ملی و روح جمعی خود را به نمایش بگذارند. بی‌شک انتخابات تجلی‌گاه ظهور این اراده جمعی است و یکی از فصول مهم میثاق ملی ما یعنی قانون اساسی نیز «انتخابات» است که ما را به حضور در آن ملزم می‌کند. در اصل ششم فصل اول قانون اساسی آمده است: «در جمهوری اسلامی، امور کشور باید به اتکا آرای عمومی اداره شود از راه انتخابات، مثل انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا‌ها و نظایر آن ها.»

سعید زاهد دانشیار جامعه شناسی از دانشگاه شیراز می‌گوید در نظام جمهوری اسلامی ایران مجلس به عنوان «عصاره فضایل یک ملت» از جایگاه ویژه برخوردار است و در «رأس همه امور» قرار دارد. در واقع مجلس شورای اسلامی بازوی توانمند دستگاه‌های اجرایی کشور است و دولت، تنها، مجری قوانینی است که توسط مجلس به تصویب می‌رسد. در حقیقت نمایندگان مجلس با سیاستگذاری، جهت دهی و نظارت بر فرایند‌های مختلف اجرایی کشور، سرنوشت کشور و مردم را تعیین می‌کنند.

از این رو مهم‌ترین انتخابات در صحنه سیاسی کشور، انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بنابرین مردم می‌بایست با حضور پر رنگ در این انتخابات به تاکید رهبر معظم انقلاب به تشکیل «مجلس قوی» اقدام کنند و مجلس قوی، فعال، کارآمد، مؤثر و مطلوب شکل نمی‌گیرد مگر با عناصر مؤمن و کارآمدی که با رأی و انتخاب شایسته آحاد مردم روانه مجلس می‌شوند تا بتوانند به بهترین شکل از عهده این وظیفه مهم و سرنوشت ساز به خوبی برآیند؛ چرا که بار این مسئولیت به اندازه‌ای سنگین است که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «آگاهان با تقوا و مردان خدا، اگر وظیفه نباشد به زور هم حاضر به پذیرش آن نیستند.»

پیش به سوی اولین انتخاب در گام دوم انقلاب/رای بدهیم یا ندهیم؟

اولین انتخاب در گام دوم انقلاب

تا دوم اسفند ماه و موسم حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، چند روزی باقی نمانده است. مُبینا در گامِ نخستِ انقلاب می‌خواهد برای نخستین بار پای صندوق رای برود. می‌گوید خوشحال است که به بلوغ سیاسی رسیده و می‌تواند با رای خود در سرنوشت کشورش اثر گذار باشد. او سپس خطاب به همه رای اولی‌ها از آن‌ها می‌خواهد این فرصت مهم را از دست ندهند و با شناخت و آگاهی، نماینده مورد نظر خود را انتخاب کنند و خاطره خوبی از اولین انتخاب خود بر جای بگذارند.

از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در استان فارس، ۱۹۰ هزار نفر از آن‌ها برای اولین بار پای صندوق‌های رای می‌روند.

دوم اسفند، روز اقتدارِ ایران

اینک در آغاز چهل و دومین سال انقلاب اسلامی در شرایطی به استقبال اولین انتخابات در گام دوم انقلاب می‌رویم که کشور در برهه حساسی به سر می‌برد. مخالفان و دشمنان، مغموم از شکست‌های پیاپی در مقابل جبهه مقاومت و ناامید از اجرای نقشه‌های شوم خود در ماه‌های اخیر به تکاپو برای مسموم جلوه دادن فضای انتخابات هستند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و با هیاهوی تبلیغاتی خواهان تزلزل در اراده مردم هستند. اما به تاکید رهبر معظم انقلاب «هر کس ایران عزیز، امنیت میهن و آبروی وطن را دوست دارد و در پی حل مشکلات است باید پای صندوق رای حضور یابد تا عزم و اقتدار ملی ایرانیان بار دیگر به منصه ظهور برسد.»

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.