به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی پیش رضا رحمانی وزیر صنعت خبر توقف تولید پراید را اعلام کرد. پس از آن، توقف تولید برخی از مدلهای پراید از دی ماه امسال آغاز شد که به گفته مدیرعامل شرکت خودرو سازی سایپا با کاهش مرحله به مرحله تولید مدلهای دیگر، تولید پراید در تیر سال آینده ٩٩ به طور کامل متوقف میشود.
پس از اعلام خبر توقف تولید، این شرکت خودروساز، خودروهای «رهام» و تیبا را جایگزین پراید اعلام کرد. از آنجایی که تیبا از گذشته وارد بازار شده، کنجکاویها برایش کمتر بود اما برای «رهام» سؤال های زیادی وجود دارد.
«رهام» محصول جدید گروه خودروسازی سایپاست که مشخصات فنی آن هنوز نهایی نشده است. این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس وارد بازار شود، اما در پی تحریمهای اخیر صنعت خودروسازی کشور، احتمال استفاده از موتور تیبا برای این خودرو وجود دارد.
تولید انبوه این خودرو از سال آینده آغاز خواهد شد و شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده است طبق برنامه ریزیهای انجام شده تولید ۱۲ هزار دستگاه از این محصول را برای سال ۹۹ خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: اولین مدل پراید، دی ماه از رده تولید خارج خواهد شد
به گفته این شرکت خودروسازی قرار است تیراژ تولید «رهام» در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برسد، اما در تولید این خودرو مشکلاتی هم وجود دارد.
تولید خودرو «رهام» نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که باید دولت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول در نظر بگیرد. به طور قطع تولید پراید در سال ۹۹ متوقف خواهد شد که احتمال دارد در قدم اول خودروهای جایگزین پراید با ظرفیت پایین تری تولید شوند.
یکی از مسائل مطرح شده در تولید خودرو «رهام» توان موتوری، بهینه بودن و امنیت آن است چرا که در شرایط کنونی و سهمیه بندی بنزین و گرانی آن انتظار میرود خودروسازان بر روی تولید موتورهای بهینه و دوگانه سوز با مصرف سوخت پایین تمرکز کنند.
نکته مهم در تولید این خودرو موتور و قدرت موتوری آن است که برخی منابع اعلام کرده اند پیشرانه توربوی خانواده X۲۰۰ (پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ) بر روی این خودروی ملی نصب میشود.
بر اساس شواهد موجود، پیشرانههای مختلفی از بازه ۸۷ تا ۱۵۰ اسب بخار برای «رهام» در نظر گرفته شده و تا به امروز، نمونه نهایی برای این محصول معرفی نشده است.
به گفته کارشناسان ، این خودرو ملی به عنوان جدیدترین سدان ملی میتواند در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه شود، اما مهمترین مسئله، تولید قطعات مورد نیاز آن و داخلی سازی آنها است.
طبق گفته ها، «رهام» از نمونه ساده ٥ دنده تا اتومات وارد باز خواهد شد که در نمونه ساده آن سیستم پخش CD با درگاه USB، بلوتوث، دو کیسه هوا، صندلی شش حالته دستی راننده، تریم داخلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی، کامپیوتر سفر، شیشهها و آینههای برقی، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، ترمز ABS، EBD و BA وجود خواهد داشت.
«رهام» در تیپ ٢ امکاناتی مانند سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری را داراست.
تیپ ٣ این خودرو اتوماتیک و به جعبه دنده ۶ سرعته AT مجهز شده است. این نمونه از «رهام» مشابه تیپ ۱ این خودروی سدان است و تنها با جعبه دنده اتوماتیک عرضه میشود.
تیپ ۴ این خودرو هم اتوماتیک است و با امکاناتی مشابه تیپ ۲ دندهای عرضه میشود. در تمام تیپهای اتوماتیک رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی جایگزین رینگهای ۱۵ اینچی فولادی شده است.
٢ نمونه اصلی «رهام» اتوماتیک به تیپ ۵ و ۶ اختصاص پیدا میکند. تیپ ۵ این خودرو به شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای مجهز است و سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز در این نسخه اتوماتیک دیده میشود.
در فولترین نمونه این خودرو، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی جایگزین نمایشگر ۷ اینچی شده و رادار نقطه کور، تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده و چند ویژگی جزئی دیگر به خودرو اضافه شده است.
طبق بررسیهای انجام شده تمام نمونههای این سدان ملی با جعبه فرمان کمکی برقی به بازار عرضه خواهد شد.
انتهای پیام/
الا برکت الله..
مردم ندارن که پراید سوار میشن
این با این تفاسیر ۸۰-۹۰ تومنه که قشر زیادی از جامعه توان خرید ندارند
قرار بود ال نود هم جایگزین پیکان باشه
اینم همون داستانه
با این حساب که ربنگ و موتور و تودوزی و اینه ها و ایربگها...تغیر کرده احتمالا قیمتش میشه مجموع قیمت تیبا و برلیانس یعنی حدود ۲۰۰ میلیون....
قیمت خودرو باید به یک پنجم کاهش یابد تا کمی عادلانه شود.باتشکر
حیف اون پولایی که بابت طراحی این داده شده...
ترکیبی پررو از تیبا و ۲۰۶ صندوق دار و برلیانس...
اخه پراید ک حتی موتورش هم ساخت خودمون هم
فکرنمیکنم باشه ماشینه ک اینقدر قیمتش رفته بالا
واقعا ما مردم ایران تقاص چی را داریم میدیم موتورسیکلتی ک تا دوسال پیش قیمتش بود دومیلیون الان شده ده میلیون اخه من ک الان ۳۴سالمه مجرد هم هستم وضع مالیم اصلا خوب نیست چطور میتونم اصلا ماشین حتی پراید اشغال را هم بخرم.
سهامدار چیه مالک
حدود ۵ م میگیرن سهمیه رو میفروشن یا ثبت نام میکنند
پیگیری کنید حتما خودتون هم متوجه شدید
برید از صنایع نانو و موشکی یاد بگیرید که با کمترین ظرفیت کجای جهان وایستادن
خودروهای دست دو که هیچ دست سه
خارجی هم سوار شی ارزش داره تا این
خودروهای داخلی....قیمتش بدرد خودشون
میخوره...قیمت واقعی خودرو برای خرید مردم
قشر پاییناز20میلیون باید باشه
بهر حال قداست که تولید داخلی با واردات رقابت نکند.
در مافیای جهانی خودرو حضورتان مبارک.
فقط باید پول رنگ و لعاب و حلبی و آپشن چینی بدی
۲۰۷ و دنا فول خیلی بهترن
و شما مردم اول خودم بدونم بیست میلیون هم بهش زیاده
سال نو مبارک
۱۰ تا ۲۰ % به آپشن های خودروهای قبل ۲۰ تا ۳۰ % به قیمت آن اضافه میکند،، و این به معنی ضرر بیشتر خریدار نه خودرو ساز
اما بازم از نیروهای جوان کشور بابت پشتکار و سعی شان در ساخت خودروها ممنونیم
هرچند الان قیمت پرایدم خیلی زیاد شده اما نسبت به سایر خودروهای داخلی قیمتش کمتره و فارغ از کیفیتش برای قشر ضعیف جامعه و اونایی که مسافرکشی میکنن مناسبه
پراید حداکثر چهار تا پنج میلیون می ارزه
لطفا وزیر محترم صنعت فکری هم به خال طبقه متوسط و ضعیف کند.
این خودروها فقط برای گروههای مرفه میباشد.صددرصد قیمتش هم خیلی بال ست.
کدام خودرو ملی :سمند رو گروهی کره ای طراحی کردند . خانواده تیبا هم که معلوم شد کار چینی هاست .
موتور ملی RF7 را هم که بعداز مدتی گفتند طراحی شده توسط آلمان هست که فقط برای ایران می باشد.
وهزاران میلیارد تومان و صدها میلیون دلار صرف شده