دستکاری‌های دروغین در بیشتر نشان دادن تعداد اعضای کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی منتسب به پاره‌ای از نامزد‌ها در موسم انتخابات رونق گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «ممبرفروشی» در فضای مجازی شغلی نان و آبدار شده است. مثل پیتزافروشی و عرضه انواع پیتزا مخصوص، مخلوط، ویژه، معمولی و در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ؛ در تلگرام به هر تعداد انواع ممبر واقعی، ممبر فیک، فیک با ریزش، فیک بدون ریزش، عضو با ماندگاری کم و ماندگاری زیاد، بازدید پست‌ها و در اینستاگرام افزایش فالوورها و لایک به هر تعداد از جمله کالاهایی هستند که به خلق‌الله می‌فروشند. این هم نوعی آدم‌فروشی مدرن است.


بیشتربخوانید: مصادیق تخلفات انتخاباتِ مجلس چیست؟


در موسم انتخابات مجلس، دستکاری متقلبانه در بزرگنمایی تعداد اعضای کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی منتسب به پاره‌ای از نامزدها رونق گرفته؛ این هم نوع جدیدی از پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی برای تحمیل نامزدهای انتخاباتی به مردم شده است.

کاهش اقبال مردم در میدان واقعی به پاره‌ای از نامزدهای انتخاباتی، خواب از چشم آنان ربوده و فرصت‌طلبانه درصدد مهندسی اجتماعی و فریب افکار عمومی برآمده‌اند. آنان با بزرگنمایی تعداد حامیان در فضای مجازی و راه‌اندازی جنگ روانی در تلاشند خود را اکثریت جلوه داده و فریبکارانه آرای خود را افزایش دهند.

در ایام انتخابات مشاهده می‌شود، یک شبه تعداد ممبرهای پاره‌ای از کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی منتسب به نامزدهای انتخابات، چند برابر شده در عین حالی که مابه‌ازای آن در صحنه واقعیت، تغییرات اجتماعی در افکار عمومی به چشم نمی‌خورد؛ رقابت ناسالم انتخاباتی موجب شده ادمین‌های پاره‌ای از کانال‌ نامزدهای انتخاباتی مجلس برای خدمت خالصانه به مردم، تعداد طرفداران و حامیان نامزد مورد حمایت را با خرید عضو به صورت تصنعی افزایش دهند و امپراتورسازی دروغین کنند.

در یک‌سری از کانال‌های تلگرامی یک‌شبه چند هزار به تعداد ممبرها افزوده یا تعداد اعضا چند برابر می‌شود. این در حالی است که کانال یا گروه مربوط روند ثابتی از افزایش عضو را برای ماه‌ها نشان داده است. این عمل فریبکارانه در تعارض جدی با آموزه‌های اسلامی، اخلاق اجتماعی و مفاهیمی مانند صداقت و درستی است.

در ایام انتخابات مردم باید هوشیار باشند و گول چنین فریب‌هایی را نخورند. بین تعداد ممبرها در فضای مجازی و حامیان در فضای واقعی درهم تنیدگی و همبستگی معناداری وجود دارد. هر گونه مغایرت معنادار، ضرورت تفکر انتقادی کاربران را گوشزد می‌کند. کاربران باید به چنین تبلیغاتی شک کنند و از خود بپرسند چگونه یک کانال یا گروه یک‌شبه تعداد اعضایش با چند هزار افزایش مثلا 3 یا 4 برابر شده است؟ آنان در چنین دام‌هایی گرفتار نشوند و با افراد دارای سواد رسانه‌ای در این باره مشورت کنند تا کلاه گشادی بر سرشان نرود و بعد از تشخیص قطعی به نامزد دروغگو رای ندهند.

معیار «سین» زیر هر پست تلگرامی و به عبارت دیگر تعداد بازدیدهای «پست‌های اختصاصی» کانال‌ها و گروه‌ها معیار خوبی برای تعیین راست‌آزمایی و اعتبارسنجی تعداد واقعی ممبرهاست. با این حال متاسفانه این شاخص نیز از دستکاری در امان نمانده و امکان افزایش مصنوعی بازدیدهای پست‌ها با پرداخت پول میسر شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار