دخانیات عامل مهم گرفتگی‌های داخل رگ است و باعث افزایش جریان فشارخون در داخل عروق افراد می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم کوهکن کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: مصرف دخانیات به شکل سیگار یا قلیان یا روش‌های دیگر به واسطه رساندن مواد سمی نیکوتین دار سبب ایجاد اختلال‌های عروقی در بدن می‌شود.

او، بیان کرد: مصرف دخانیات باعث تحریک جداره عروق می‌شود و با تشکیل پلاک‌هایی از جمله پلاک‌های آتروم در داخل عروق همراه است که به وجود آمدن این پلاک‌ها و چسبیدن سلول‌های خونی به این پلاک ها، عمق و فضای داخل رگ را کم می‌کند که در اصطلاح به آن تنگی عروق گفته می‌شود.

کوهکن تصریح کرد: مصرف دخانیات سبب افزایش جریان خون و فشارخون در داخل عروق شده که در واقع قلب یک واکنش جبرانی ایجاد می‌کند و، چون جریان خون کم می‌شود، قلب با افزایش ضربانش، فشار داخل عروق را افزایش می‌دهد که از آن به عنوان فشارخون بالا یاد می‌کنند.

کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز ادامه داد: زمانی که فرد دخانیات مصرف می‌کند، اکسیژن خون کاهش یافته و منوکسید کربن با هموگلوبین ترکیب می‌شود که این ترکیب پایدار و مقاوم سبب می‌شود با یک واکنش جبرانی، بدن تعداد گلبول‌های قرمز خود را افزایش دهد و در اصطلاح عامیانه به این حالت غلظت خون نیز گفته می‌شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار