وزیر راه و شهرسازی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر و فرماندار خلخال در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اقدامات در مناطق درگیر برف و کولاک پرداختند.

وزیر راه:به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، حامد سجادی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر و فریدون بابایی فرماندار خلخال امشب ۲۳ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اقدامات در مناطق درگیر برف و کولاک پرداختند.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌های شرق استان گیلان بیشترین تاثیر را از بارش برف داشتند گفت: دسترسی به دو راه فومن و سراوان به دلیل حجم سنگین بارش ظرف چند ساعت دچار اختلال شد لذا این دو منطقه تحت تاثیر کولاک و برف شدید قرار گرفت به گونه‌ای که راهبندان در مقطع ۳۰ کیلومتری صورت گرفت.

او با اشاره به اینکه عبور و مرور برقرار شده است و تا صبح لاین دیگری را بازگشایی خواهیم کرد افزود: بخشی از راهداران به راه‌های فرعی و روستایی ورود پیدا کردند لذا از فردا صبح با شدت بیشتری کار دنبال خواهد شد به گونه‌ای که همه اکیپ‌های راهداری در صحنه حضور دارند.

اسلامی با اشاره به کاهش دما و طوفانی که در این منطقه رخ داد تصریح کرد: سرعت طوفان از پنجاه کیلومتر در ساعت تا ۷۶ کیلومتر در ساعت تجاوز می‌کرد لذا با مشکل عدم دید روبه رو بودیم به طوری که این موضوع خود به خود موجب توقف عبور و مرور می‌شد.

او ادامه داد: در روز ۱۹ بهمن ماه ۹ هزار تردد، در روز ۲۰ بهمن ماه ۱۱ هزار و در ۲۱ بهمن ماه که با بحران طوفان و کاهش دما و برف سنگین مواجه بودیم بیش از ۱۴۶۰۰ خودرو تردد از قزوین به رشت داشتند.

اسلامی با اشاره به اینکه تا صبح فردا همه شریان‌های اصلی استان گیلان بازگشایی می‌شود عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا چهار روز دیگر راه‌های روستایی نیز بازگشایی شود، سرنشین‌های خودرو‌ها با عدم همراه داشتن تجهیزات زمستانی روبه‌رو بودند به طوری که این موضوع موجب بروز مشکلات و در مضیقه ماندن مردم شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌های دسترسی به لنگرود باز است خاطر نشان کرد: در حال برطرف کردن مشکل برق لنگرود هستیم لذا همکاران به صورت دو یا سه شیفته در حال فعالیت هستند تا راه‌ها بازگشایی شود، استان گیلان ۱۰ هزار کیلومتر راه دارد که ۹ هزار کیلومتر آن فرعی و روستایی است، پراکندگی راه‌های روستایی و فرعی شرایط خاص خود را دارد.

محمد حسن متولی زاده با اشاره به اینکه بارش سنگین برف و کولاک سبب بروز آسیب جدی به شبکه برق ۱۱ شهر وشهرستان در استان گیلان شد افزود: در این استان یک میلیون و ۴۵۰ هزار مشترک برق ساکن هستند که در بارش‌های اخیر برق ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی قطع شد که هم اکنون ۷۰ درصد این مشترکین برق دار شده اند، صبح امروز با مساعد شدن هوا بالگرد این شرکت به منطقه اعزام و گروه‌های عملیاتی مشکلات ایجاد شده در شبکه‌های اصلی را شناسایی کردند.

مدیرعامل توانیر افزود: اگر مردم به میزان حدود ۱۰ درصد از مصرف گاز خود را کاهش دهند عملاً امیدوارم مشکلی پیش نیاید و شرمنده مردم نشویم لذا از مردم خواهش می‌کنیم به دلیل حفظ ایمنی خود از نزدیک شدن به سیستم‌های برق خودداری کنند.

متولی زاده افزود: مشکل عمده گروه‌های عملیاتی و شناسایی همچنان مسدود بودن راه‌های دسترسی است و در صورتی که این مشکل رفع شود، سرعت برق رسانی افزایش خواهد یافت.

ارسلان زارع استاندار گیلان در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: با اینکه آمادگی کامل برای بارش برف و کولاک وجود داشت، اما بارش‌ها حدود ۳۰ درصد بیشتر از حد انتظار ما بود و تقریباً حجم برف در تمامی مناطق با افزایش دو برابر همراه بود پس بدیهی است که در زمان کوتاه چنین مشکلات و معایبی ایجاد شود.

او با بیان اینکه راه‌ها و شریان‌های اصلی باز است افزود: قول داده شد تا فردا شب باقی مسیر‌های استان هم باز شود، در مورد تلفات هم تاکنون ۴ نفر در شهرستان رودبار براثر ریزش بهمن فوت کرده اند و ۲ نفر هم در حین برف روبی از بام جان باختند.

زارع ادامه داد: حسب دستور رئیس جمهور و وزرای مربوط، اقداماتی در خصوص تامین اکیپ‌های امدادرسانی و فنی و تجهیزات به استان گیلان رسیده همچنین از استان‌های معین و اطراف کمک‌های خوبی صورت گرفته است.

فریدون بابایی فرماندار خلخال در تماس زنده تلفنی در ادامه برنامه با اشاره به بارش برف در شهرستان خلخال گفت: هواشناسی هشدارهای لازم را صادر کرده بود لذا تقسیم کار در این ارتباط انجام شده بود به طوری که تمامی نیروها و دستگاه های مربوطه در سر پست خود حضور داشتند.

او با اشاره به اینکه با کولاک شدید نزدیک به ۸۰ کیلومتر در ساعت در این شهرستان مواجه بودیم ادامه داد: در ساعات اولیه برق ۷۰ روستا قطع شد به طوری که ظرف شش ساعت مشترکینی که برقشان قطع شده بود به مدار بازگشتند، شهر خلخال ۱۶۰۰ معبر عمومی دارد لذا ۵۰ درصد راه ها را توانستیم بازگشایی کنیم و الباقی مربوط به کوچه‌ها می‌شود که امکان ورود دستگاهها وجود ندارد.

فرماندار خلخال با بیان اینکه از ۱۴۲ روستا تا به امروز ۸۰ روستا برف روبی شده‌اند افزود: ۶۵ روستا در مناطق کوهستانی قرار دارند که هم اکنون نیز با کولاک روبه‌رو هستند ،تا سه روز آینده وضع شهر به حالت عادی بر می گردد.

سجادی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه توصیه ها از طریق سازمان هواشناسی و رسانه ملی داده می شد اما شاهد کم توجهی بودیم، نیرو های عملیاتی با دیدن برف امسال غافلگیر شدند و لذا حجم برف امسال خیلی بیشتر از سنوات قبل بود گفت: در این ماجرا با تاخیر هماهنگی میان دستگاه ها صورت گرفت لذا اگر بخشی نتواند کار خود را انجام دهد این موضوع باعث می شود که بخش های دیگر هم تحت تاثیر قرار بگیرند.

او با اشاره به اینکه باید اتوبان قزوین به رشت زودتر مسدود می شد افزود: پلیس در این خصوص با تاخیر جاده ها را مسدود کرد، متاسفانه مردم تمایلی نداشتند که خودرو هایشان را رها کنند و به جاهای امن بروند لذا به اصرار نیروهای امدادی ختما باید خودرو ها تخلیه می شدند.

سجادی ادامه داد: دلیل اصلی تاخیر در خدمات رسانی و امداد جاده ای، تاخیر در مسدود سازی راه توسط نیرو‌های راهنمایی و رانندگی به منظور کاهش ترافیک بود.

او بارش شدید برف و حجم بالای ترافیک جاده‌ای را دومین علت در تاخیر امداد رسانی‌ها دانست و عنوان کرد: حجم بالای بارش برف در محور‌های قزوین، گیلان و رشت و محور امامزاده هاشم به سمت سراوان و از سراوان به سمت فومن عمده دلایل کند شدن مراحل امداد رسانی‌های جاده‌ای بوده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار