به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت خودروی ایران در حال حاضر به دلیل فشار تحریمها در تولید برخی قطعات «های تک» بازمانده و اثر آن به شکل توقف تولید برخی خودروهای اتومات، کاهش تیراژ تولید و ... بازتاب یافته، این در حالی است که برخی شرکتهای دانش بنیان همان قطعات وارداتی را داخلی سازی و در نمایشگاه خودروهای آینده عرضه کردهاند، هرچند تولید کنندهها عدم حمایت دولت و اجرایی نشدن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را عامل بازدارنده توسعه وسایل نقلیه پاک عنوان کرده اند.
این روزها نه تنها صنعت خودروی کشور به دلیل تحریمهای سنگین با مشکلاتی مواجه است و قطعه سازان و شرکتهای دانش بنیان برای عبور از محدودیتهای تولید و بومی سازی قطعات نیازهای این صنعت را رصد میکنند، زیرا بهبود کیفیت تولید خودرو یکی از دغدغههای مردم هست، چراکه تهران و چند کلان شهر دیگر متاثر از آلایندگی خودروهای دیزلی و موتورسیکلتهای بنزینی حال و هوای خوشی ندارند، از این رو بسیاری از شرکتهای داخلی در نخستین نمایشگاه خودروهای آینده در محل همایشهای سازمان مدیریت صنعتی آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته و از توان داخلی برای ساخت خودروهای برقی و هیبریدی سخن گفتند و اعلام کردند تنها معطل حمایت دولت و شرکتهای بزرگ برای تولید صنعتی این قطعات و موتورهای «های تک» هستند.
دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر فناوری ساخت قطعات خودروهای برقی و هیبریدی در ایران وجود دارد، اظهار کرد: فناوری ساخت قطعات موتورهای برقی و هیبریدی در ایران وجود دارد، اما موضوع صرفه اقتصادی و رقابت پذیر بودن تولیدات آن هاست که بتواند نیاز بازار را تامین کنند. از این رو نخستین گام حضور دولت برای حرکت به سمت خودکفایی حمایت از این شرکتها است.
منوچهر منطقی با بیان اینکه تیراژ تولید مهمترین مقوله برای ورود به داخلی سازی و تولید قطعات «های تک» در کشور است، تصریح کرد: وقتی تولید یک قطعه فناور با تیراژ چند هزارتایی تقاضا شود، به طور قطع نمیتواند انگیزه کافی برای تولیدکنندههای داخلی به وجود بیاورد، اما وقتی همین محصول برای تامین نیازهای بالاتر، تقاضای داخلی سازی میشود، به طور قطع میتواند سرمایه گذاران بیشتری را جذب کند.
*داستان ایستگاههای برقی حمل و نقل چیست؟
یکی از زیرساختهای توسعه خودروهای فناورانه ایجاد ایستگاههای شارژ خودرو در سطح شهر است که در این زمینه ستاد توسعه فناوریهای حمل و نقل پیشرفته نیز تفاهمنامههای با وزارت نیرو، سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... منعقد کرده است.
مدیر طرحهای کلان ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در حاشیه نخستین نمایشگاه خودروهای آینده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل برقی یا پاک مدنظر ماست، گفت: در شرایط کنونی شرکتهای دانش بنیان دستاوردهای خوبی در زمینه تولید قطعات «های تک» داشته اند، اما هنوز به مرحله صنعتی سازی نرسیده اند که این مسئله مستلزم حمایت دولت است.
سیدشهریار زینی با بیان اینکه تاکنون دو امضای تفاهمنامه برای توسعه ایستگاههای شارژ و خودروهای الکترونیکی دنبال شده، افزود: در شرایط کنونی ایستگاههای شارژ در کشور ساخته شده، اما اجرای آن پروتکلهای ارتباطی خاصی دارد، زیرا باید با اجرای استانداردها از آسیبهای ناشی از برق گرفتگی جلوگیری شود، از این رو پژوهشگاه نیرو نیازمندیهای این بخش را مدیریت میکند.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر، گام اول توسعه خودروهای برقی برنامه ریزی برای فروش این خودروها به مردم نیست، اظهار کرد: در شرایط کنونی ابتدا باید خودروهای حمل و نقل عمومی برقی شوند، همچنیندر حال حاضر موتورسیکلتها بیشترین آلودگی را در کلانشهرها دارند، از این رو خودروهای برقی تولید داخلی نیز در این نمایشگاه ارائه شده است.
او افزود: در شرایط کنونی تنها مشکل استفاده از این موتورسیکلتها در سطح کلان، قیمت بالاتر آن نسبت به نمونه مشابه بنزینی است، به عبارت دیگر یک موتورسیکلت بنزینی ۱۲۵ با قیمتی بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان عرضه میشود، اما نمونه مشابه برقی آن بالای ۱۴ میلیون تومان به فروش میرسد و همین موضوع تمایل برای خرید این وسیله نقلیه را کاهش داده است، در شرایطی که طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید دولت در قبال تولید خودروهایی با صرفه جویی سوخت، منابع مورد نیاز تولیدکنندهها را از محل صرفه جویی سوخت باید تامین کند، اما مساله اینجاست که در ابتدای تولید به سرمایه گذاری کلان نیاز است.
یکی از مهمترین دغدغههای کشور در شرایط کنونی تامین نیاز داخلی کشور بدون نیاز به خروج ارز و جلوگیری از عرضه محصولات بی کیفیت است، چراکه سطح آلودگی در کلان شهرها به مرحله بحران رسیده و نیاز است تا با حمایت از شرکتهای فناور، محصولات «های تک» به تولید صنعتی برسد و در نهایت صنعت خودروی کشور به سمت تولید خودروهای پاک برود.
منبع: خبرگزاری موج
انتهای پیام/