عضو تیم ملی اسلحه سابر گفت: امسال سال کسب سهمیه المپیک است و بیشتر بودجه صرف کسانی شد که می‌توانند صد در صد سهمیه المپیک را کسب کنند.

باقرزاده:امسال نتوانستیم مانند گذشته در مسابقات شمشیربازی شرکت کنیمکیانا باقرزاده عضو تیم ملی شمشیربازی در ماده سابر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: ۱۰ سال است که در رشته شمشیربازی فعالیت می‌کنم، آشنایی زیادی با شمشیربازی نداشتم تا اینکه مسابقات قهرمانی جهان شمشیربازی در تهران برگزار شد و مسابقه را از نزدیک دیدم و به این رشته علاقه‌مند شدم و اکنون نفر اول ایران در ماده سابر هستم.

او افزود: به دلیل اینکه در رقابت های جهانی و مسابقات رده بندی شرکت نکردیم اکنون رنکینگی نداریم که در دیدار های جهانی شرکت کنیم و از طریق مسابقات جهانی سهمیه بگیریم، فقط یک نفر در آسیا می‌تواند سهمیه کسب کند که از هر کشور نیز یک نماینده در «رقابت های زون» برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰  بازی می کند.

باقرزاده ادامه داد: رقابت های زون مسابقاتی است که برای کسب سهمیه المپیک در هر قاره  برگزار می‌شود که طبق آن، هر ورزشکاری که در این رقابت ها در رده های اول تا سوم قرار گیرد  می تواند در المپیک حضور داشته باشند. ۴ نفر در رشته سابر رقابت می‌کنیم که از میان ما یک نفر برای مسابقات  زون اعزام می‌شود، ولی سه نفر دیگر نیز همراه او می‌روند، زیرا بلافاصله که این  مسابقات  تمام شد رقابت های قهرمانی آسیا  برگزار خواهد شد.

باقرزاده افزود: مربی تیم زهره صدر زاده است. در این مدت اردوی زیادی نداشتیم، ولی قرار است با مشخص شدن تعداد نفرات برگزیده جهت شرکت در مسابقات اردو‌ها شروع  شود. معمولا ۸ نفر اول سهمیه، در اردو‌ها شرکت می‌کنند که با نظر کمیته فنی انتخابی فدراسیون، بازیکنی که باید به مسابقات زون اعزام شود، مشخص می‌شود.

عضو تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر بیان کرد: چون بودجه خوبی به شمشیربازی تعلق نمی‌گیرد خیلی کم به اردو اعزام می شویم. اکنون که سال المپیک است، چون پسران شمشیرباز سه سهمیه المپیک کسب کرده اند فدراسیون مجبور است هزینه‌ای را به آن‌ها اختصاص دهد و بودجه‌ای که دارد را برای این ورزشکاران خرج کند. این موضوع نیز طبیعی است، چون آن‌ها اکنون تقریبا سهمیه المپیک را کسب کرده اند و اگر در مسابقات شرکت نکنند این سهمیه را از دست می‌دهند. تا به حال نیز در شمشیر بازی این اتفاق نیفتاده بود که سه نفر سهمیه المپیک را کسب کنند برای همین این بودجه به پسران اختصاص داده می‌شود.

او افزود: ما توانستیم بعد از چندین سال از رنکینگ ۱۳ به رنک ۶ آسیا برسیم و این موضوع برای شمشیربازی خیلی خوب است.

باقرزاده ادامه داد: در رشته شمشیر بازی بر خلاف رشته‌های دیگر، چون وزن و گروه سنی خاص و تعداد افراد شرکت کننده  در آن ملاک نیست به همین دلیل در رقابت های قهرمانی جهان حتی  ۳۰۰ شمشیرباز نیز شرکت می‌کنند و تقریبا هر ماه در نقطه‌ای از دنیا مسابقه شمشیربازی برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه کسب سهمیه در رشته تنیس و شمشیربازی سخت است، افزود: اگر در یک مسابقه شمشیربازی که در سرار جهان برگزار می‌شود شرکت نکنیم امتیاز قطعی آن از بین می‌رود برای همین شرایط کسب سهمیه المپیک  در شمشیر بازی مثل رشته تنیس است و در این رشته‌ها  به راحتی نمی شود سهمیه المپیک را کسب کرد. شمشیربازان آقا حدود ۶ سال است که به طور مداوم تمامی مسابقاتی که امکان اعزام آن برای فدراسیون مهیا بوده، حضور یافته اند.

عضو تیم ملی اسلحه سابر تصریح کرد: آخرین مسابقه‌ای که شرکت کردیم رقابت های قهرمانی جهان در مجارستان بود. از این لحاظ که امسال سال کسب سهمیه المپیک است اکثر بودجه صرف کسانی شده که می‌توانند صد در صد سهمیه این رقابت ها را کسب کنند، همچنین که شمشیر بازی سه اسلحه دارد و ما سه تیم ملی در بخش‌های سابر، اپه و فلوره هستیم که در بخش آقایان و بانوان فعالیت دارد. این امکان وجود ندارد که تمام مسابقات یک ماده (اپه، فلوره و سابر) ورزشکاران آن به رقابت های مختلف اعزام شوندو به ماده‌های دیگر این رشته توجهی نشود، به همین دلیل تعداد ورزشکاران زیاد است و مسابقات در یک جا برگزار نمی‌شود.  برای هر تیم باید تشکیلاتی همراه آن عازم شود و این موضوع هزینه خیلی زیادی را برای فدراسیون به همراه دارد، و مسئولان سرمایه گذاری را روی افرادی می‌کنند که بتواند در مسابقات موفق شود. تا زمانی که بتوانم بازی کنم و به اهدافم  برسم به شمشیربازی ادامه خواهم داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار